مدیران قبلی رادیو و شبكه قرآن سیما بیان كردند: رضایت‌مندی مخاطبان از موسیقی غیر سازی/ خلاقیت؛ حاصل دغدغه همیشگی جذب مخاطب

مدیران اسبق رادیو قرآن بر تولید برنامه‌های این شبكه رادیویی در بین مخاطبان برای جذب حداكثری تأكید كردند.

1397/10/23
|
08:36

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ برنامه افق رادیو قرآن كه به صورت زنده روی آنتن شبكه رادیویی قرآن می‌رود، روز شنبه، 22 دی‌ماه به موضوع بررسی فعالیت‌های رادیو قرآن و شبكه قرآن و معارف سیما كه پس از انقلاب تأسیس شدند، ‌پرداخت. این برنامه با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر سابق رادیو قرآن و شبكه قرآن سیما، همچنین حسین ساری، مدیر اسبق شبكه قرآن و معارف سیما تولید و پخش شد.
در ابتدای این برنامه، حسین ساری در رابطه با فضای كاركرد رسانه اظهار كرد: رسانه عامل بسیار قدرتمندی است كه سابقاً از آن به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد، ولی امروزه رسانه خود به تنهایی محور قدرت است. البته این‌طور نیست كه رسانه هر كاری كه بخواهد را انجام دهد، بلكه این امر بستگی به سواد رسانه‌‌ای جامعه و خواست مردم دارد. اما متأسفانه رسانه در برخی جوامع هر كاری را كه بخواهد انجام می‌دهد كه امیدواریم سواد رسانه‌ای در جامعه ما به حدی بالا باشد كه رسانه نتواند هر كاری را كه می‌خواهد انجام دهد.
ساری در ادامه در مورد تأسیس رادیو قرآن پس از انقلاب اسلامی و نقش آن در سطح جامعه نیز بیان كرد: می‌توانیم رادیو قرآن را اولین رسانه‌ای كه پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد، بدانیم و درواقع رادیو قرآن، رادیوی انقلاب و نهادی كاملا برآمده از انقلاب اسلامی است. این رادیو در سال 62 به عنوان یك نهاد رسانه‌ای ایجاد شد و خوشبختانه مطابق با اهداف و آرمان‌های انقلاب برای توسعه و ترویج مبانی دینی، قرآنی و اسلامی در جامعه قدم برداشت كه امروز نیز همانند این سال‌ها به سمت این آرمان‌ها حركت می‌كند.
در ادامه این برنامه، محمدحسین محمدزاده به تحلیل رادیو قرآن و نقش آن در سطح جامعه اشاره كرد و گفت: بدون شك رادیو قرآن كه اولین شبكه تأسیسی بعد از انقلاب اسلامی است، به نوعی تجلی و ظهور اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری است و به خاطر همین امر بود كه این رادیو با پیگیری‌های ایشان كه در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، تأسیس شد و نهالی كه با پیگیری ایشان در دهه اول انقلاب اسلامی كاشته شد، امروز پس از چهار دهه از عمر خود تبدیل به درختی تنومند شده است كه در عرصه‌های مختلف قرآن كریم فعالیت می‌كند.
وی در ادامه ضمن اشاره به اتفاقات قرآنی كه در طول چهار دهه چس از انقلاب اسلامی و مبتنی بر منظومه فكری مقام معظم رهبری رخ داده است، اظهار كرد: در دهه اول، تأسیس رادیو قرآن و در دهه دوم انقلاب نیز تأسیس رادیو معارف و نیز تشكیل شورای عالی قرآن صدا و سیما به توصیه مقام معظم رهبری از اتفاقات مباركی بود كه در كشور رخ داد.
محمدزاده تصریح كرد: همچنین، تأسیس شبكه قرآن و معارف سیما و ایجاد گروه‌های معارفی در شبكه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی در دهه سوم انقلاب اسلامی و نیز ایجاد رادیو معارف انگلیسی، تشكیل كانال رادیو تلاوت و نیز تأسیس رادیو ترتیل كه در ماه رمضان فعالیت دارد، از اتفاقات دهه چهارم انقلاب اسلامی است.
وی بیان كرد: اتفاق بزرگ دیگری كه در دهه چهارم انقلاب شكل گرفت، دیجیتالی شدن آثار و محصولات دیداری و شنیداری قرآنی است؛ چراكه محصولات قرآنی جزء محصولات ماندگار بوده و قابلیت تكرار دارند و با ایجاد چنین ساختاری، این فضای دیجیتال به یك آرشیو مهم تبدیل شد كه می‌توان ادعا كرد بزرگترین آرشیو تصویری و شنیداری قرآنی است كه می‌تواند پشتیبانی شبكه‌های دیگر نیز باشد.
حسین ساری در ادامه این برنامه در رابطه با محدودیت‌هایی كه شبكه‌هایی مانند شبكه رادیو قرآن به عنوان مثال در استفاده از موسیقی و ... دارند، اظهار كرد: می‌توان این مسئله را اقتضائات چنین شبكه‌هایی دانست كه این اقتضائات منافاتی با بكارگیری هنر و ایجاد جذابت ندارند و معمولا نیز باعث شده كه همكاران ما در این شبكه‌ها راهكارهایی را پیدا كرده و تا حدی نیز جبران این فرم را داشته باشند.
وی با بیان اینكه در این زمینه باید قالب برنامه‌ریزی را مطابق با اقتضائات انجام داد گفت: مخاطبان این شبكه‌ها این اقتضائات را كاملا درك می‌كنند و چه بسا اگر به‌گونه‌ای دیگر رفتار شود، باعث آزرده‌خاطر شدن ایشان شود. رادیو قرآن در طول این سی و پنج سال كه از تأسیس آن می‌گذرد، همیشه مخاطب خاص خود را داشته و دارد و ابتكارات همكاران ما در رادیو قرآن نیز باعث می‌شود كه حجم قابل توجهی از محاطبان جلب و جذب شوند. در مقاطعی همین رادیو قرآن جزء شبكه‌های پرمخاطب كشور محسوب می‌شد و هر گاه رادیو سعی كرد تا با مخاطب ارتباط نزدیكتری برقرار كند، بلافاصله با عكس‌العمل مناسب مخاطب نیز مواجه شده است. اگر این برنامه‌ریزی‌ها توأم با جهد و تلاش هنری باشد نیز می‌توان از این محدودیت‌ها عبور كرد.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده در این رابطه بیان كرد: رادیو قرآن می‌تواند از تمام قالب‌ها و ظرفیت‌هایی رسانه‌ای مانند رادیو استفاده كند. بحث موسیقی رادیو قرآن نیز كه موسیقی غیرسازی است، دارای تنوع و رنگ‌آمیزی خاص خود است و مخاطبان ویژه خود را دارد. امروزه پیشرفت‌هایی كه در زمینه موسیقی غیرسازی شده نیز كاملا خلأ فضای مؤثری كه ساز پر می‌كند را پوشش می‌دهد. یكی از مواردی كه در نظرسنجی‌ها علت برای رضایتمندی بالا از سوی مخاطبان است، همین موسیقی خاص رادیو قرآن است كه برخی از فضاهای آن كاملا ریتم خاص خود را دارد.
حسین ساری نیز با بیان اینكه برنامه‌های رادیو قرآن در ابتدا متوجه مخاطبان خاص خود است، اظهار كرد: اینكه یك رادیو مانند رادیو قرآن كه رادیویی تخصصی است، مخاطبان ویژه خود را دارد، و تعداد این مخاطبان در طول سال‌هایی كه از تأسیس رادیو قرآن می‌گذرد نیز با فراز و فرود زیادی مواجه نشده است، نشان می‌دهد كه هدف‌گذاری و رویكرد كلان در رادیو قرآن به خوبی انجام شده یعنی مخاطبان حلقه اولی كه این شبكه را پیگیری می‌كنند، همیشه با حد نصاب خیلی خوبی وجود داشته‌اند.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده در رابطه با شیوه برنامه‌ریزی مدیران رادیو قرآن برای مخاطبان، اظهار كرد: یكی از اتفاقاتی كه در رادیو قرآن و نیز شبكه قرآن و معارف سیما رخ داد، تعریف حوزه خاصی برای طرح مطالبات مردم و مقام معظم رهبری از مسئولان بود. این مسئله باعث شد تا رادیو قرآن و نیز شبكه قرآن و معارف سیما علاوه بر تعامل با مخاطب، از یك شبكه رادیویی و یا تلویزیونی به یك نهاد تأثیرگذار قرآنی در كشور تبدیل شوند. این مسئله یك راه و خطی است كه همه دوستان و مدیران باید به آن پایبند باشند. حضور مؤثر در فضاهای قرآنی كشور و در بین مجامع مختلف قرآنی خیلی مهم است كه فلسفه ایجاد برنامه‌هایی مانند افق و ... نیز همین امر بوده است.
وی تصریح كرد: برنامه‌سازان و تهیه‌كنندگان نیز باید از آخرین روش‌های برنامه‌سازی برای جذب مخاطبان استفاده كنند. البته خود قرآن نیز جذابیت ذاتی خود را دارد ولی نباید به این جذابیت‌های ذاتی بسنده شود، بلكه باید با استفاده از هنر و فضاهای جدید، آراستگی مضامین و هنرهای قرآنی را به صورت تولید بسته‌های مورد علاقه و نیاز مردم تقدیم شنوندگان كنیم.
حسین ساری نیز در این رابطه بیان كرد: برنامه‌سازان شبكه‌هایی مانند رادیو قرآن باید دائما دغدغه جذب مخاطب را داشته باشند كه این مسئله باعث به دست آمدن راهكارها و ابتكارات مختلف برای جذب مخاطبان می‌شود. البته این امر زمانی رخ می‌دهد كه رادیو از امكانات و فرم‌های خود در كیفیت مناسب و استاندارد بالا استفاده كند كه در این صورت تعامل با مخاطب برای رادیو راهگشا می‌شود. اگر رادیو تلاش كند كه حتی برنامه‌های معمول خود را در بین مخاطبان خود تولید كند، جذابیت بیشتری ایجاد می‌شود. درواقع هرگاه كه رادیو تلاش كرد تا با مخاطبان به صورت تعاملی برنامه بسازد، توفیقات بیشتری داشته است.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده در سخنان پایانی خود در رابطه با راهكارهای افزایش مخاطب برای رادیو قرآن، اظهار كرد: یكی از راهكارها برای افزایش مخاطبان، بحث كوچك‌سازی است بدین صورت كه در لحظه‌ای كه شنونده فرصت شنیدن رادیو را داشته باشد، بتواند یك بسته تام و تمام و توشه مورد نظر را دریافت كند كه این امر باعث جذب بیشتر مخاطبان خواهد شد.
حسین ساری نیز در پایان سخنان خود در این رابطه بیان كرد: اگر رادیو قرآن در كنار تمام تلاش خود در زمینه‌های مختلف، مرجعیتی را در امور قرآنی و اطلاع‌رسانی قرآنی برای خود ایجاد كند، این مرجعیت باعث می‌شود تا رادیو قرآن به اهداف خود نزدیك ‌شود و استانداردهای برنامه‌های این شبكه نیز در حد بسیار بالا باشد كه این خود وسیله‌ای برای جذب مخاطبان بیشتر می‌شود.

دسترسی سریع