در برنامه افق مطرح شد؛ رشد اندك آمار حافظان قرآن؛ محصول تداوم نداشتن طرح‌ها است

یك كارشناس حفظ قرآن كریم با اشاره به اینكه برای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن كریم نیاز به تداوم در طرح‌ها و برنامه‌ها داریم گفت: بعد از اینكه مقام معظم رهبری طرح 10 میلیون حافظ قرآن كریم را مطالبه كردند حركت‌های خوبی صورت گرفت كه مقطعی بود.

1396/10/24
|
08:45

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه افق رادیو قرآن روز شنبه 23 دی‌ماه در حالی با حضور مهدی سیفی،‌ كارشناس و حافظ كل قرآن برگزار شد كه پیش از این قرار بود تا این برنامه به موضوع طرح ملی حفظ قرآن و ستاد راهبری این طرح با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی،‌ نایب رئیس و محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن كریم برگزار شود.
مهدی سیفی،‌ از كارشناسان حفظ قرآن كریم در ابتدای این برنامه در مورد اقدامات صورت گرفته در زمینه حفظ قرآن كریم و مطلوبیت آنها، گفت: بیش از پنج سال از فرمایش مقام معظم رهبری می‌گذرد، در ابتدا و بعد از فرمایشات معظم‌له حركت‌های خوبی در گوشه و كنار كشورمان صورت گرفت كه رشد خوبی هم داشت.
سیفی با اشاره به اینكه در بحث حفظ قرآن كریم یك اصل وجود دارد و آن هم تداوم در امر حفظ است، افزود: در مسیر حفظ قرآن كریم اصلی‌ترین پایه تكرار و مداومت در امر حفظ است كه اگر نباشد یك حافظ به نتیجه نخواهد رسید. این مشكلی است كه ما در جلسات داریم و برای حافظان گوشزد می‌كنیم. این موضوع مبتلابه این نهضت و روند روبه رشد آن شده است.
این حافظ كل قرآن خاطرنشان كرد: این حركت بعد از فرمایشات آقا در موسسات مختلف و حتی شبكه قرآن و معارف سیما و و رادیو قرآن نیز حركت‌های خوبی صورت گرفت كه البته تداوم زیادی نداشت. یكی دیگر از موضوعات این است كه كارشناس حفظ كه به شهرستان‌ها مراجعه كنند و در مورد محفوظات حفاظ نظر كارشناسی بدهند، كم داریم. در مراجعه‌ای كه به یكی از شهرستان‌ها داشتم، قرآن آموزان آن شهر از نبود كارشناسی كه محفوظات خود را به او ارائه كنند گلایه داشتند. من نیز ناگزیر آنها را به برنامه‌های رسانه‌های كه برای این كار تهیه شده است، ارجاع می‌دادم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود طرح‌هایی همچون بشارت 1451 كه توسط بسیاری از دستگاه‌ها اجرا می‌شود، را طرح‌هایی مطلوبی برای امر حفظ قرآن معرفی كرد و گفت: این طرح‌ها در حال حاضر به صورت فصلی كه عمدتاً فصل تابستان است اجرا می‌شود، برای موفقیت در امر حفظ قرآن كریم چنین طرح‌هایی را نباید محدود به یك فصل كنیم و باید در طول سال اجرا شود.
در ادامه این برنامه به برخی از سرفصل‌ها و اقدامات پیشنهادی دستگاه‌ها در چهارمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن كریم اشاره شد و نظر كارشناس برنامه در مورد برخی از این اقدامات تعریف شده، مورد سوال قرار گرفت.
سیفی در این بخش از صحبت‌های خود در مورد اولین راهبرد كه «فراهم كردن زمینه و فرصت لازم برای والدین به ویژه مادران برای حفظ قرآن كریم» است، گفت: بیش از 90 درصد برنامه‌های راهبردی كه دستگاه‌های قرآنی مطرح كرده‌اند،‌ موثر هستند اما خلائی كه در این بین وجود دارد،‌ همان موضوع عدم مداومت است.
وی افزود: یكی از مهم‌ترین بخش‌ها و موضوعات قرآن فراهم كردن فرصت یا امتیاز برای خانواده‌هایی است كه می‌خواهند در این موضوع مشاركت داشته باشند. در این زمینه هم دستگاه‌های رسانه‌ای می توانند این موضوع را تقویت كنند و هم دستگاه‌های سینمایی با ساخت فیلم‌های كوتاه می‌توانند خانواده‌ها را به امر حفظ قرآن كریم تشویق كنند. كار حفظ قرآن كریم یك كار تخصصی مهم است كه بدون دخالت پدر و مادر میسر نخواهد بود.
سیفی همچنین در مورد ترغیب كودكان به امر آموزش حفظ قرآن كریم كه در راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن كریم به آن اشاره شده است، اظهار كرد: فرزندان و دسته گلانی كه زیر هفت سال هستند و در منازل حضور دارند، اگر از دوران طفولیت و نوزادی به شیوه‌هایی كه مرسوم است با قرآن كریم آشنایی پیدا كنند، می‌توان تا حدودی به موفقیت امیدوار بود. در حال حاضر در بسیاری از موسسات دوره‌هایی برای افراد زیر هفت سال برگزار می‌شود كه من اسم آنها را دوران جذب به قرآن نام نهاده‌ام، باید افراد را در این سنین اجبار به حفظ قرآن كریم نكنیم چرا كه می‌تواند اثرات سوء داشته باشد.
این حافظ كل قرآن كریم همچنین در مورد راهبرد دیگری كه بر لزوم توجه به مدارس ابتدایی در طرح حفظ قرآن كریم تأكید كرده است، گفت: دوران طلایی برای یادگیری كودكان دوران ابتدایی است، اگر در كلام بزرگان نیز بگردیم متوجه می‌شویم كه یادگیری در دوران كودكی به حكاكی بر روی سنگ تشبیه شده است. بنابراین بهترین زمان برای حفظ قرآن كریم دوران ابتدایی است.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به وجود یك مشكل اشاره كرد و افزود: مشكلی كه در زمینه حفظ قرآن كریم وجد دارد این است كه هر سال برای قرآن طرح‌های مختلفی عرضه می‌شود،‌ثبات در طرح‌ها به چشم نمی‌خورد. من اعتقاد دارم تا درس قرآن و حفظ قرآن در متن و بطن ساعت‌های آموزشی مدارس قرار نگیرد و رویكرد مدیران و معلمین نسبت به این درس حتی فراتر از ریاضی و زبان قرار نگیرد، راه به جایی نخواهیم برد. اگر می‌خواهیم در این زمینه به نتیجه برسیم باید دو زنگ در ساعات روزانه مدارس در نظر بگیریم یكی برای حفظ و دیگری برای تثبیت.
این كارشناس حفظ قرآن كریم با انتقاد از اینكه هیچ آمار دقیقی از تعداد حافظان قرآن كریم در كشور وجود ندارد،‌ گفت: دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند كه چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند. من به عنوان یك معلم حفظ قرآن اطلاع چندانی از تعداد حفاظ قرآن ندارم چرا كه از هر دستگاهی می‌پرسم جواب قطعی نمی‌دهند همین نشان از نداشتن برنامه و راهبرد جامع خبر می‌دهد.
سیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال كه چه مدل توزیعی برای موضوع حفظ قرآن كریم پیشنهاد می‌دهید كه بر اساس آن بتوان بحث حفظ قرآن كریم را ارتقاء داد، گفت: الگوی خاصی را نمی‌توان مثال زد، چرا كه مدل‌های مختلفی برای اینكه نهضتی ایجاد شود وجود دارد. این مدل‌ها در صورتی می‌تواند موفق باشد كه اجرای آنها تداوم داشته باشد، نه اینكه برای مدتی اجرا شوند و بعد كنار گذاشته شود و مدل دیگری اجرا شود.
این حافظ كل قرآن با تأكید بر اینكه بهترین زمان در طول روز كودكان به مدرسه و اختصاص یافته است، بیان كرد: فرزندان ما صبح‌ها كه بهترین زمان آموزش است در محیط آموزشی هستند و بنابراین باید در انجا اقداماتی برای آنها انجام بگیرد. 99 درصد افرادی كه در مسابقات قرآن می‌درخشند خروجی جلسات خانگی و موسساتی كه هر سال حمایت‌ها از آنها كمتر می‌شود، است. چرا باید اینگونه شود وقتی ما دستگاه آموزشی داریم چرا نباید تداوم در فعالیت‌ها و اقدامات داشته باشیم؟ چرا نباید كلاس و رویكرد ثابتی در مورد حفظ قرآن داشته باشیم.
سیفی در پایان حاطرنشان كرد: در بحث حفظ قرآن كریم آن چیزی كه در اولویت اول ما باید قرار بگیرد،‌بحث تداوم فعالیت‌ها و است. در زمینه حفظ قران كریم اگر می‌بینیم طرحی اجرا می‌شود می‌بینیم كه مقطعی بوده و محدود به یك ایام خاصی بوده است. برای برون رفت از این وضعیت باید تداوم در طرح‌ها و فعالیت‌ها صورت بگیرد.

دسترسی سریع