رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان كشور گفت: در نظر داریم تا مسابقات قرآن را داخل دانشگاههای وزارت بهداشت به صورت تیمی برگزار كنیم كه اگر تیم بخواهد برگزیده شود، این تیم بودن موضوعیت پیدا كند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیوقرآن به نقل از خبرگزاری ایكنا، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان كشور در برنامه «افق» رادیو قرآن، در خصوص سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان كشور گفت: جشنواره ملی كه این عنوان برایش گذاشته شده شامل جشنواره برگزیدههای دستگاههای دانشگاهی چون وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، پیام نور، فرهنگیان، فنی حرفهای، علوم و معارف قرآن و علمی ـ كاربردی هستند كه سالی یكبار جمع میشوند و میزبانی آن بین این دستگاهها هست.
وی ادامه داد: این جشنواره در چند رشته در سطح بینالمللی كه به همت جهاد دانشگاهی، برگزار میشود، برپا خواهد شد كه این مسابقات به صورت دوسالانه انجام میشود. همچنین در سال جاری میزبان این جشنواره ملی وزارت بهداشت، در سال گذشته دانشگاه فرهنگیان و برای سال آینده وزارت علوم است.
بحرالعلوم با اشاره به نوآوری این دوره از مسابقات كه استادان به جمع دانشجویان اضافه شد، اظهار كرد: اما رقابتهای اساتید در رشتههای محدودتر انجام شده است. همچنین این دستگاهها دارای شورای مشورتی هستند كه دبیرخانه آن در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها است كه اینها آییننامه را تصویب میكنند كه دستگاههای مجری ملزم به رعایت آنها هستند.
وی با اشاره به رشتههای این دوره از جشنواره، تصریح كرد: این جشنواره در 33 رشته برای دانشجویان و 9 رشته برای استادان چون بخشهای هنری، آوایی، پژوهشی، ادبی، فناوری و ... انجام شد كه هر كدام دارای زیر مجموعه هستند.
بحرالعلوم در خصوص استقبال صورت گرفته از این جشنواره، اظهار كرد: در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات بیش از 332 هزار نفر در كل دستگاهها و دانشگاهها شركت كردند و حال آنكه مخاطبان ما پنج میلیون نفر است كه با این احتساب حدود هشت درصد در این جشنواره حضور داشتند كه این تعداد بهتر از گذشته و كمتر از مطلوب است.
وی با اشاره به اینكه استقبال بانوان از این جشنواره خوب بوده است، عنوان كرد: اما هزار و هشت نفر به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا كردند كه اكثر آنها آقایان بودند كه از این تعداد 558 نفر آقایان و 450 نفر بانوان حضور داشتند.
بحرالعلوم در خصوص اینكه آیا در فعالیتهای قرآن و عترت دانشجویی دیگر دستگاهها چون سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان و بسیح دانشجویان و ... شاهد موازیكاری نیستیم؟ بیان كرد: این دستگاهها در شورای سیاستگذاری فوق كه بیان شد عضو هستند و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است تمام این فعالیتهای قرآنی هماهنگ عمل میكنند.
رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان كشور درباره اینكه دانشجویان و دانشگاهیان در فرآیند قرآنی كشور چه نقشی دارند؟، گفت: در دانشگاههای وزارت بهداشت شاهد برپایی كانونهای قرآن و عترت دانشجویان و مجامع قرآنی دانشگاهیان هستیم كه آنها در بدنه دانشگاهی ما، چون مؤسسات قرآنی در بنده قرآنی كشور هستند كه خیلی از برنامههای قرآنی را با همكاری این دانشجویان داریم.
رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان كشور فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان چه تأثیری در روند فعالیتهای قرآنی كشور دارد؟ بیان كرد: یكی از اهداف ما در برگزاری جشنوارههای قرآن الگوسازی است به این معنا كه مثل در آیین افتتاحیه و اختتامیه نوآوری داشتهایم و از این برنامههای كلیشهای معلوم چون سخنرانیهای طولانی و خشك دوری گزیدیم چنانكه در آیین افتتاحیه شاهد برپایی تئاتری ملهم از آیات قرآن، اجرای گروه تواشیح از اشعار فارسی الهامگرفته شده از آیات قرآن، كلیپی با این موضوع بودیم كه بسته كاملی در این زمینه ارائه شد كه مورد استقبال دانشگاههای و نهادهای بیرونی نیز استقبال كردند.
وی با اشاره به حضور و تجلیل از داوود میرباقری، كارگردان شهیر كشورمان به دلیل خلق آثار دینی قرآنی، اظهار كرد: این كارگردان درحال حاضر تدوین و ساخت سریال سلمان فارسی را عهدهدار است. به ازای بخشهای مختلف جشنواره سعی میكنیم شاهد نمادهایی در اختتامیه و افتتاحیه باشیم كه حضور این افراد در جشنوارهها موجب آشنایی عدهای از افراد جدید با این جشنواره است.
بحرالعلوم در خصوص رشتهها و گروه رشتههای سی و دومین جشنواره، عنوان كرد: بخش آوایی شامل رشته قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ كل، 20، 15، 10 و 5 جزء دعا و مناجاتخوانی، اذان و تواشیح، در بخش معارف قرآنی و سیره معصومین(ع) شامل آشنایی با احادیث اهلبیت(ع)، آشنایی با معارف نهجالبلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با ترجمه و تفسیر، آشنایی با سیره معصومیم، حفظ موضوعی قرآن، احكام و پرسمان قرآنی، در بخش پژوهشی شامل مقالهنویسی، تلخیص كتاب، بررسی و نقد كتاب، در بخش فناوری شامل تولید نرمافزار و كانالها و شبكههای مجازی و در بخش ادبی شامل شعر، داستاننویسی، نمایشنامهنویسی و فیلمنامهنویسی، بخش هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، عكس، تذهیب، فیلم كوتاه و منبتكاری، معرقكاری، و طراحی پوستر بود.
وی با اشاره به اینكه بیشترین استقبال از كدام رشتهها بوده است، اظهار كرد: در رشته معارف قرآنی و سیره معصومین(ع) بیشترین استقبال انجام شده است.
بحرالعلوم در خصوص پیشنهادی درباره برپایی مسابقات قرآن به صورت تیمی، اظهار كرد: این طرح و برنامهای است كه به عنوان مسابقه قرآنی وزارت بهداشت در نظر داریم كه به صورت تیمی برگزار كنیم. چنان كه مثلا در مسابقات قرآن دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه تهران رقابت كند. البته این نمونهها به صورت تك قبلا بوده است اما به صورت مستمر نبوده است و امیدواریم در فضای دانشگاهی جواب دهد. كار تیمی كردن را باید حتی در این حوزه با دانشجویان تمرین كنیم. رقابت قرآن در كشور ما فردی است و هر فردی كه حائز رتبه میشود، در اصل خودش حائز رتبه میشود، اما اگر تیم بخواهد برگزیده شود، این تیم بودن موضوعیت پیدا میكند كه جذابیت خاص خودش را دارد.
وی در پاسخ به این سؤال كه چرا اطلاع رسانی در همه شهرها و مكانها و استانها یكسان نبوده است؟ گفت: برای ثبت نام و تبلیغات و ... در جشنواره ملی ما به صورت مستقیم با شركتكنندگان روبرو نبودیم بلكه دستگاهها خود نمایندگانشان را به ما معرفی كردند بنابراین طرف دبیرخانه جشنواره خود افراد نبودهاند، درواقع دستگاهها بودهاند.
رئیس مركز قرآن وعترت (ع) وزارت بهداشت و درمان كشور در خصوص اینكه جوایز چه زمانی به متسابقین اعطا میشود، اظهار كرد: طی روال پرداخت، جوایز تا پایان این هفته و یا هفته آینده به حساب برگزیدگان اعطا میشود و تقدیر نامه آنها نیز در آیین اختتامیه به برگزیدگان اعطا شد.
وی در خصوص امتیازاتی كه برای منتخبان در بخش دانشجویان و دانشگاهیان در نظر گرفته شده است، اضافه كرد: در دانشگاهها از این افراد تقدیر میشود و برای كارمندان و اساتید نیز در آموزشهای ضمن خدمت امتیازاتی است و در بحث دانشجویان نیز در انتخاب دانشجویان نمونه تأثیراتی نیز دارد.
رئیس مركز قرآن وعترت (ع) وزارت بهداشت و درمان كشور در پاسخ به این سؤال كه به اعتراضات خیلی توجه نشده است، بیان كرد: اگر فردی همین طوری اعتراضی كرده است آن هم بدون دلیل، آن هنگام رسیدگی نشده است اما اگر مستند متسابق اعتراض كند، به آن رسیدگی شده است.
وی در بخش پایانی سخنانش در خصوص دیگر فعالیتهای برجسته این اداره، عنوان كرد: برنامه 5 ساله برای وزارت بهداشت در حوزه قرآن در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و تبلیغی با مشاركت دانشگاه داریم كه در حال حاضر در سال دوم اجرای این برنامه هستیم.
بحرالعلوم بیان كرد: در دانشگاه علوم پزشكی كارشناس امور قرآنی در معاونت فرهنگی و در برخی دانشگاهها حتی اداره امور قرآنی داریم و برای این افراد دورههای ارتقا و توجیه برگزار میكنیم چنانكه در همین جشنواره ارزیابی میان دانشگاهها انجام دادیم كه بالاترین امتیاز را وزارت بهداشت، وزارت علوم و سپس دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی و آورد كه این مرهون كارشناسی همین افراد است.
وی با اشاره به آموزش ضمن خدمت برای عموم كارمندان دانشگاههای علوم پزشكی، تصریح كرد: دورههای آموزش تربیت مربی ویژه دانشجویان داریم. طرحی با عنوان آموزش جامعه قرآن طراحی میكنیم كه مجموعه آموزشهای حفظ و مفاهیم و قرائت در یك مجموعه و مجلد است.
بحرالعلوم بیان كرد: همچنین طرحهای آموزشی ویژه دانشجویان داریم كه به دانشگاهها ابلاغ شده است و در بحث تبلیغ و ترویج جشنواره قرآن و عترت داریم. همچنین در هر دانشگاه یك كانون قرآن و عترت داریم كه این كانونها سالانه خود جلسه آموزشی دارند كه سال تحصیلی فوق نیز در نظر داریم تا این دورهها به صورت منطقهای برگزار كنیم.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری كارگاه آموزشی روش تحقیق در قرآن و سلامت، برپایی مسابقه متنوع قرآنی در دانشگاهها، اجرای طرح تكریم چهرههای قرآنی در نظام سلامت كه ابتدا در دانشگاهها شناخته میشوند و سپس در كشور معرفی میشود، برپایی نمایشگاههای دستاوردهای قرآن و عترت در نمایشگاه بینالمللی قرآن و هم در دانشگاهها، برگزاری كرسیهای تلاوت، جزء خوانی در ماه مبارك رمضان، برگزاری مجمع قرآنیان در دانشگاهها از دیگر فعالیتهای حوزه تبلیغ و ترویج است.
بحرالعلوم بیان كرد: در بحث پژوهشی نیز مقدماتی لازم بوده و هست كه باید آن را پیگیری كنیم كه انشاءالله آن را نیز پیش خواهیم برد.
یادآور میشود، این گفتوگو در برنامه «افق» رادیو قرآن كه روزهای شنبه هر هفته به روی آنتن میرود، مطرح شد. این برنامه به تهیه كنندگی «فاطمه رحمانی» و اجرا كارشناسی «محمدرضا پورمعین» به روی آنتن می رود.