سیدجعفر صادقی گفت: براین اساس سامانهای در سه بخش آموزشی، خدمترسانی و تسهیلگری، طراحی كردیم كه در حال حاضر تا حدودی پیادهسازی آنها تكمیل شده و میتوان ادعا كرد كه سازمان دارالقرآن در این زمینه پیشرو و قابل بهرهبرداری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ برنامه افق روز، دوم اسفندماه با موضوع دستاوردهای حوزه آموزش قرآن در فضای مجازی و با حضور سیدجعفر صادقی، معاونت برنامهریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن و حسین تقیپور، مدیركل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الكریم برگزار شد.
در ابتدا سیدجعفر صادقی، معاون برنامهریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن درباره دستاوردهای جدید در حوزه آموزش قرآن كریم، گفت: با توجه به تغییرات در سبك زندگی مردم طی سالهای اخیر و ورود تكنولوژی هوشمند در زندگی مردم و با توجه به اهمیت فضای مجازی در تمامی شئون زندگی مردم از جمله موضوعات آموزشی و فرهنگی، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی از چند سال گذشته برنامهریزی در بستر فضای مجازی را شروع كرده بود تا از این ابزارهای نوین و مدرن برای بسط و توسعه فرهنگ قرآنی استفاده كند.
وی با تأكید بر اینكه شرایط پیش آمده از كرونا در یك سال اخیر موجب تسهیل و تسریع این اتفاقات شد، افزود: با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی در سه بخش آموزشی، خدمترسانی و تسهیلگری، سیستمهایی را طراحی كردیم كه در حال حاضر تا حدودی پیادهسازی آنها تكمیل شده و میتوان ادعا كرد كه سازمان دارالقرآن در این زمینه پیشرو است. اما هنوز رونمایی رسمی از این سامانه صورت نگرفته است و با توجه به گردهمایی رؤسای قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در این هفته، عملاً فاز بهرهبرداری از اینها را شروع كردیم و از فردا، سوم اسفندماه این خدمات آغاز میشود.
صادقی ادامه داد: بحثهای خدماترسانی و تسهیلگری این سامانهها رایگان است، اما آموزش مجازی قرآن با توجه به اینكه باید حتماً در چرخه اقتصاد فرهنگ نیز این امر اتفاق بیفتد و توجیهپذیر باشد و جزو وظیفه حاكمیتی سازمان (انجام صفر تا صد آن) نیست، هزینههایی را دارد تا این هزینهها موجب توسعه كار در فازهای بعدی شود. بنابراین باید كار توجیه اقتصادی داشته باشد.
معاون برنامهریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن بیان كرد: سامانه آموزش مجازی شامل دو بخش است، بخش اول فعالیتها كه به صورت استاندارد طراحی شده است كه در آن از اساتید برتر استفاده شده است و برای عموم مردم قابل استفاده است و فاز دوم ارائه پنل به مؤسسات است كه با توجه به تغییر رویكردها در سراسر دنیا در نظر گرفته و طراحی شده است. برای تمامی مؤسسات و تشكلهای قرآنی در این سامانه نقشه راه دیدیم تا از گردونه فعالیتهای آموزشی در سطح كشور حذف نشوند كه بخشی از كارهای از سوی مؤسسات و تشكلها انجام میشود، اما در بخشی كه نیاز به عدالت آموزشی است واسطهها را حذف میكنیم و به مزایای كار ورود پیدا میكنیم.
وی با اشاره به بهرهگیری از lms به عنوان یك مدل آموزشی در دنیا، افزود: البته مؤسسات به صورت جسته و گریخته، از این مدل آموزشی استفاده كردهاند، اما بحث مهم، بخش آموزشی است، چرا كه سازمان دارالقرآن با پیشنه بحثهای آموزشی، باید در این عرصه پیشگام میبود.
صادقی ادامه داد: در حال حاضر، بیش از هزار نفر میتوانند به صورت آنلاین در سامانه lms.telavat.com باشند و بیش از 10 هزار كاربر نیز به صورت آفلاین میتوانند فیلمهای بارگذاری شده را دریافت كند.
وی با اشاره به وظایف حاكمیتی سازمان تبلیغات اسلامی كه به دلیل اساسنامه مصوب دنبال میشود یا مطالبه سایر دستگاهها كه از سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: در گذشته برخی از فعالیتها به صورت نیمههوشمند یا سنتی انجام میشد كه در بحث سامانه خدماتی بود، اما در حوزه فعالیت قرآنی، سیستم منسجم و یكپارجه كه بتواند تمام فعالیتها را پوشش دهد و ویژگیهایی داشته باشد كه بتواند كارآیی این سیستمها را تأمین كند، نداشتهایم. حتی ستادها و شوراهای ملی داریم كه موظفند هماهنگیهایی را بین دستگاههای مختلف انجام دهند و فعلاً فاقد اینگونه سامانه هستند. البته سامانههای بخشی و جزئی داریم.
صادقی با اشاره به اینكه خدمترسانی به حافظان قرآن اعم از ترویج حفظ قرآن به صورت تخصصی و عمومی و آزمون ارزیابی به صورت كلان سیستمی نبوده است، افزود: بنابراین خودمان را آماده ارائه این سیستمهای خدماتی دانستیم. سیستم آموزشی تسهیلگری و خدمترسان باهم ارتباط دارند، به گونهای كه كارها اعم از صدور مجوز مؤسسات قرآنی و صدور مجوز خانههای قرآنی، ارزیابی و اعطای مدرك به حافظان قرآن، بحث نظارت بر چاپ و نشر قرآن و بحث رصد و ارزیابی فعالیتهای قرآنی در تمام كشور در نظر گرفته شده است و در این سیستم لینك شده است و این سیستمها آماده بهرهبرداری هستند. همچنین باید گفت در سامانه آموزشی براساس كد ملی، اطلاعات یكپارجه از افراد در دسترس خواهیم داشت.
در ادامه حسین تقیپور، مدیركل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الكریم در باره محتوای این سامانههای آموزشی، خدمترسانی و تسهیلگری، گفت: بخشی از آن به حوزه زیرساختها و پلتفرمها و نرمافزارهای آموزشی باز میگردد و بخش عمده این كار به محتوای آموزشی قرآن باز میگردد. آنچه كه خلأ اصلی در این حوزه است، محتوای آموزشی متناسب با فضای مجازی و برخوردار از سیرآموزشی یكپارچه و منظم است.
وی با تأكید بر اینكه رونمایی رسمی از این سامانهها در آینده نزدیك انجام میشود، بیان كرد: حدود 150 ساعت فیلم آموزشی به صورت انیمیشن با گرافیك قابل قبول در حوزه قرآن و عترت تولید شد كه در نظر داریم بالای هزار فیلم آموزشی در حوزه آموزشهای قرآنی و عترت برای علاقهمندان تهیه و تولید كنیم. در تقسیمبندی كلی، آموزشها پیرامون عمومی، تخصصی و كادر متخصص است كه تربیت كادر متخصص نیز در بحث آموزشهای معرفتی و تربیتی و مهارتهای تربیتی است.
مدیركل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الكریم با اشاره به نشانی این سامانه یكپارچه آموزشی lms.telavat.com، افزود: اگر نتوانیم خودمان را با شرایط روز همراه ببریم، حذف خواهیم شد. شرایطی را ایجاد كردیم كه عموم مردم و مؤسسات و دستگاهها و مجموعههای نیاز آموزش قرآنی خود را در بستر فضای مجازی با مراجعه به این سامانه برطرف كنند.
تقیپور با اشاره به ویژگیهای این سامانه آموزشی، گفت: در بحث سنی باید گفت خردسالان از مقطع دبستان یا هر فردی كه توانایی روخوانی و روانخوانی و صحیحخوانی قرآن را دارد(بدون محدودیت سنی، اما به شرط دارا بودن سواد)، میتواند به این سامانه مراجعه كند و از رشتههای مختلف با تدریس اساتید و داوران بینالمللی كشور بهرهمند شوند.
وی تأكید كرد: از ضعفهای سنوات اخیر در حوزههای آموزشی قرآن، نبود بسترها و زیرساختها بود كه انتظار داریم دوستان در بخشهای مختلف قرآنی با هم همكاری كنند تا بتوانند طی انجام فعالیت مشترك و جمعی و یكپارچه، به اهداف خود برسیم.
یادآور میشود، برنامه افق، كاری از گروه اطلاعرسانی است كه با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی به تهیهكنندگی فاطمه رحمانی و كارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت 16:15 تا 17:00 از شبكه رادیویی قرآن بر روی آنتن میرود.