در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛ انقباض كمّی و انبساط كیفی آموزش قرآن در دوران كرونا ثمربخش است

مؤلف كتب درسی آموزش و پرورش بر لزوم بكارگیری سیاست انقباض كمی و انبساط كیفی آموزش قرآن در دوران كرونا تأكید كرد.

1399/05/04
|
20:59


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز شنبه، چهارم مردادماه با موضوع آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران كرونا و پساكرونا همراه با اجرا و كارشناسی جواد نصیری به روی آنتن شبكه رادیویی قرآن رفت.

در ابتدا، داود تك‌فلاح، پیشكسوت قرآنی كشور در تماس تلفنی با برنامه ضمن ارائه نكاتی در رابطه با موضوع آموزش قرآن كریم در شرایط فعلی كشور، اظهار كرد: تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی در دوران كرونا، فعالیت و كار پژوهشی كامل و جامعی را می‌طلبد. همچنین، استفاده از تجربیات اساتید و قرآنیانی كه در زمینه بكارگیری فضای مجازی در حوزه آموزش فعالیت داشته و كار كرده‌اند نیز از جمله نكاتی است كه باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید بستر برنامه‌های معمولی را كه امروز در رابطه با آموزش قرآن كریم در فضای مجازی اجرا می‌شود، جذاب‌تر كنیم و توسعه دهیم. در حال حاضر برنامه‌های مختلفی از سوی نهادهای مختلف كشور همچون جُنگ‌های قرآنی و ... اجرا می‌شود كه شاید راحت‌ترین آن‌ها برنامه‌های ختم قرآن است كه از سوی سازمان‌های مختلف انجام می‌شود. این برنامه‌ها به نوعی جنبه آموزشی ندارند و تنها باعث ایجاد ارتباط با قرآن می‌شوند. پرداختن به قرآن كریم سه حیطه عاطفی، انگیزشی، دانش و عمل به قرآن دارد كه باید به همه این حیطه‌ها پرداخت.

تك‌فلاح تصریح كرد: البته فعالیت در این زمینه مشكل است و باید بخشی از برنامه‌ها از پیش آماده اجرا باشد. در رابطه با آموزش قرآن كه امروز باید به دلایل موجود در كشور، بیشتر به صورت غیرحضوری انجام شود نیز ابتدا باید بررسی كرد كه آیا افراد مختلف از پیش با قرآن ارتباط معنوی و عمیق دارند كه حال بخواهند آموزش‌های قرآنی را در فضای مجازی پیگیری كنند یا خیر؟ متأسفانه امروز درصد بسیار بالایی از مردم با قرآن انس ندارند و حتی احتیاجی به قرآن در خود نمی‌بینند كه بخواهند با آن مراوده داشته باشند. البته بالأخره باید در این زمینه كار كرد و به صورت واقع‌بینانه پیش رفت.

این پیشكسوت قرآنی كشور بیان كرد: آموزش قرآن این نیست كه در ارائه آن حتماً به مباحث آموزشی پرداخته شود، بلكه مسائل تبلیغی و جلوه‌های زیبایی‌شناختی قرآن نیز می‌تواند تأثیر بسیاری در این رابطه داشته باشد. برای مثال صدای مرحوم استاد عبدالباسط ویا هنرهای قرآنی همچون خطاطی قرآنی و ... می‌توانند باعث جذب مخاطبان به قرآن شوند. باید در این رابطه از متخصصان امر تبلیغ و روان‌شناسی اجتماعی استفاده كنیم و بر مبنای این‌ امور، محصول خوب تولید كنیم.

وی اظهار كرد: كار در فضای مجازی جلوه و تأثیر آموزش حضوری را ندارد، اما باید برنامه‌های خوب و جذابی در این فضا اجرا شود تا قرآن‌آموزان به همان خوبی كه در كلاس‌های حضوری شركت می‌كنند، بتوانند از پایگاه‌های مختلف فضای مجازی نیز به خوبی بهره گیرند.

همچنین در ادامه این برنامه، رضا نباتی، مؤلف كتب درسی آموزش و پرورش نیز در رابطه با مسئله آموزش قرآن كریم در شرایط شیوع كرونا در كشور، بیان كرد: ما باید در این شرایط، تهدید كرونا را به فرصت تبدیل كنیم. برای مثال طی تابستان امسال و برای اولین بار، بخش «تابستان و قرآن» در كتاب‌های اول تا ششم ابتدایی برای دانش‌آموزان تولید و پخش شد.

وی ادامه داد: اگر در چنین شرایطی سیاست انقباض كمی و انبساط كیفی را پیش بگیریم، می‌توانیم فعالیت‌های قرآنی را به خوبی در جامعه پبگیری كنیم. امروز در آموزش و پرورش بیش از 35 بخش فعالیت قرآنی دارند. همچنین هزاران مؤسسه قرآنی در كشور فعالیت دارند كه اگر همه این مراكز با هم بسیج شوند و در امر آموزش قرآن به آموزش و پرورش كمك كنند و فعالیت‌ها نیز بر روی حوزه آموزش عمومی قرآن كریم تمركز كند، می‌توانیم كاری بزرگ به انجام برسانیم و تهدید كرونا را به فرصت تبدیل كنیم.

نباتی تصریح كرد: بسیاری از دانش‌آموزان ما به‌ویژه در مقطع ابتدایی دسترسی بسیار محدودی به فضای مجازی دارند كه راهكار اساسی آموزش قرآن به این قشر از قرآن‌آموزان این است كه جامعه قرآنی ما پای كار بیایند و كتاب‌های درسی را كه بیشتر مبتنی بر آموزش عمومی قرآن است را در جاهایی كه پروتكل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود، به دانش‌آموزان و خانواده‌های ایشان آموزش دهند.

در ادامه این برنامه، محمدمهدی بحرالعلوم، پیشكسوت قرآنی كشور و رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز طی سخنانی در مورد موضوع برنامه، بیان كرد: به نظر می‌رسد كه در رابطه به بكارگیری فضای مجازی در فعالیت‌های قرآنی نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت این فضا به خوبی استفاده كنیم.

وی ادامه داد: البته در مورد بحث آموزش قرآن كریم، حضور قرآن‌آموزان در محضر استاد موضوعیت دارد و هرچقدر نیز بحث فضای مجازی را درنظر بگیریم، باز مسئله حضور ارجحیت دارد، ولی باید از فرصتی كه ایجاد شده، استفاده كنیم و به الگویی قابل قبول برای عصر حاضر كه به قول برخی كارشناسان عصر فضای مجازی است، دست پیدا كنیم.

بحرالعلوم با بیان اینكه پرداختن به این موضوع نیازمند بررسی جامع و دقیق است، گفت: باید گروهی از اساتید قرآنی، جامعه‌شناسان و ... گردهم بیایند و مدلی را برای عصر حاضر طراحی كنند؛ چراكه جزیره‌ای عمل كردن در رابطه با آموزش قرآن در فضای مجازی، تأثیر مطلوب نخواهد داشت.

وی با بیان اینكه تاكنون به خوبی از ظرفیت فضای مجازی در حوزه آموزش قرآن استفاده نكرده‌ایم، اظهار كرد: حتماً باید مدلی طراحی شود كه چه در شرایط كرونا و چه در دوره پساكرونا پاسخگوی نیاز آموزشی قرآن‌آموزان باشد.

دسترسی سریع