توجه به سه حوزه دانشی، بینشی و مهارتی از مطالبات رهبری در حوزه قرآن است

دبیر شورای توسعه گفت: یكی از برجسته ترین مولفه ها در تحلیل گفتمان قرآنی مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ایشان به قرآن و ماهیت فرهنگ آفرینی و تمدن سازی است و مطالبات رهبری در حوزه قرآنی ناظر به سه حوزه دانشی، عاطفی و بینشی و مهارتی می باشد.

1397/02/30
|
10:15

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور در برنامه "افق" با اشاره به بركات ماه مبارك رمضان گفت: اگر بتوانیم با برنامه ریزی وارد ماه مبارك شویم و هوشمندی به خرج دهیم می توانیم بهره های بسیار شگفت انگیزی از این ماه ببریم.
وی با بیان اینكه رمضان یك فرصت استثنایی است زیرا خداوند درهای بهشت را باز كرده و شیاطین در زنجیرها هستند، خاطرنشان كرد: یك ظرفیت عظیمی در ماه رمضان وجود دارد كه بی بدیل است و ما باید استفاده كافی و وافی را از آن ببریم.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه در سیره ائمه هر سه روز یك ختم قرآن صورت می گرفته بنابراین یكی از كارهای ما این است كه در این ماه یك ختم قرآن را در دستور كار قرار دهیم، اظهار كرد: بهتر است یك ختم نهج البلاغه و در ادامه یك ختم صحیفه در ماه مبارك داشته باشیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به ارزیابی مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن تصریح كرد: قبل از اینكه وارد مطالبات شویم باید ببینیم دیدگاه و منظر حضرت آقا در حوزه قرآن چیست تا ببینم منشا مطالبات از كجاست، اگر منشا آن را بدانیم حق می دهیم كه ایشان در مقام راهبری جامعه اسلامی چنین مطالباتی را برای قرآن داشته باشند.
وی با بیان اینكه باید نگاهمان را به قرآن نو كنیم و تعریف جدید از قرآن داشته باشیم، ادامه داد: بعضی فكر می كنند قرآن كتابی است در كنار سایر كتاب ها و آن را بالاترین و برترین كتاب می دانند در حالی كه این تفكر غلط است چراكه قرآن یك حقیقت وجودی دارد، تجلی علم الهی در عالم هستی است و جامع قوانین تشریع و تكوین عالم وجود می باشد.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه قرآن در مقام تنزیل دو تجلی لفظی و كتبی دارد، افزود: این حقیقت ناب كه جامع قوانین تشریع و تكوین عالم وجود است برترین مخلوق خداست، در حالی كه ما آن را به صورت یك كتاب در كنار بقیه كتاب ها می گذاریم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: وقتی می آییم متن نظری مقام معظم رهبری را بازخوانی و بازبینی می كنیم، می بینیم حضرت آقا قرآن را به عنوان راهبرد فرد و اجتماع و آنچه كه موجب انسجام امت اسلامی می شود، می دانند، ایشان وظیفه اصلی حكومت را هدایت جامعه به حیات طیبه قرآنی می شمارند و معتقدند حكومت آمده تا فقط مردم را به حیات طیبه قرآنی هدایت كند.
وی با بیان اینكه یكی از برجسته ترین مولفه ها در تحلیل گفتمان قرآنی مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ایشان به قرآن و ماهیت فرهنگ آفرینی و تمدن سازی است، خاطرنشان كرد: از عالی ترین مطالبات حضرت آقا بحث تمدن سازی قرآنی است، این وظیفه حاكمیت است و دقیقا امتداد نظریه معرفتی امام راحل می باشد.
حجت الاسلام محمدی اظهار كرد: بر اساس این نگاه، تاكید بر انس فهم و تدبر در قرآن، گسترش حفظ و قرائت و هنر و فعالیت های قرآنی مقدمه لازم برای تربیت قرآنی فرد و جامعه است لذا تربیت قرآنی در ساختار جامعه قرآنی مقدمات برای اجرایی سازی كتاب مقدس است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینكه تلاوت و حفظ قرآن برای هدایت جامعه اسلامی است و این نمی شود مگر این كه هدف نهایی تحقق تربیت قرآن است، ادامه داد: مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآنی ناظر به سه حوزه دانشی، حوزه عاطفی و بینشی و مهارتی است، در حوزه دانشی آموختن متن، زبان و فنون و فهم قرآن، در حوزه عاطفی گرامی داشتن و انس با قرآن و در حوزه مهارتی حفظ و تلاوت و تدبر و عمل و رفتار قرآنی در سطح فردی و اجتماعی را مطرح می كنند.
وی مقام معظم رهبری برای ترویج قرآن آثاری را تبیین كردند، تاكید كرد: آثار قرآنی شدن فردی و اجتماعی، حقیقت شناسی، دشمن شناسی، ایجاد امنیت روانی، عزت بخشی، ایستادگی و استحكام گزاره هایی است كه رهبری برای تربیت قرآنی و جامعه سازی تبیین كردند.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه یك خلا مهم عدم ارتباط فرهنگ انس عمومی جامعه با قرآن است، گفت: بعضی از سران كشورهای عربی در ملاقات با حضرت آقا برای حرف های خود استنادات قرآنی آورده بودند، آقا فرمودند؛ من دوست دارم مسئولان قرآنی برای حرف های خود استنادات قرآنی بیاورند، این نكته مهمی است چراكه مدیری در ایران كه یك دوره قرآن را فهم نكرده باشد و تفسیر ندیده باشد فاقد صلاحیت برای مدیریت در این حكومت است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: مگر ممكن است كسی در نظام جمهوری اسلامی مدیریت كند در حالی كه اشرافیت كامل بر قرآن نداشته باشد، هر كسی در ایران مدیریت دارد چه وكیل و وزیر و استاندار و غیره همه تصمیم بگیرند در ماه رمضان رابطه خود را با قرآن چند قدم نزدیك تر كنند و یك دوره تفسیر بخوانند بعد می بینیم چقدر رفتارهای مدیریتی آنها تغییر می كند، نگاهشان به قرآن متحول می شود و برخورد با ارباب رجوع و نوع موضع گیریشان نیز متفاوت می گردد.
وی با بیان اینكه به طور مثال یك دیپلمات وقتی با گزاره های قرآنی آشنا باشد هیچ وقت در مذاكرات دچار رخوت نمی شود، خاطرنشان كرد: در حقیقت برپایی جمهوری اسلامی عمل به گزاره های قرآنی است لذا معتقدیم ایران پیشگام ترین كشور در عمل به گزاره های قرآنی است.
حجت الاسلام محمدی اظهار كرد: دومین عامل نیازمندی به فعالیت های قرآنی، نقش حكومت در بستر سازی فرهنگ قرآنی در سطح كشور است كه از مظاهر آن تعلیم كتاب در دولت اسلامی می باشد، سومین عامل نیز توسعه فرهنگ قرآنی در كشور با نقش مرجعیت ایران در میان كشورهای اسلامی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: ایران به عنوان پرچم دار حكومت اسلامی جایگاه رفیعی در بین كشورهای اسلامی دارد بنابراین باید مرجعیت قرآن در كلیه معارف حاكم بر رفتارهایمان را حفظ كنیم و در این راستا نقش كلیدی و راهبردی داشته باشیم.
وی سومین عامل را اتخاذ رویكرد قرآنی و توسعه فعالیت های قرآنی در گستره بین الملی دانست و بیان داشت: این مساله برای مقابله با سیاست های استكباری و مدل سازی و سلیقه گری سازش كارانه و اسلام سكولار در جهان اسلام نقش مهمی ایفا می كند، نقشی كه توسعه فرهنگ قرآنی در مقابله با مدل سازی اسلامی دارد نقش بسیار جدی است، بنابراین باید به فعالیت های قرآنی توجه كنیم و توسعه دهیم تا بتوانیم مدل های جدید را برای اداره جهان اسلام اتخاذ كنیم.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به فهرست كلیاتی از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن گفت: در حوزه قرآن سه حوزه كلان آموزش عمومی قرآن، حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآن و حوزه تبلیغ و ترویج قرآن داریم كه بر این اساس سه كمیسیون در شورای توسعه راه اندازی شده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینكه تلاوت قرآن اولین مطالبه در حوزه آموزش عمومی است، خاطرنشان كرد: باید در ماه مبارك رمضان در حوزه ارتباط با قرآن فرهنگ سازی شود تا در بقیه ماه ها زندگی خود را بر اساس آن سامان دهیم، در این راستا حضرت آقا بحث تلاوت و انس مشتاقانه همراه با تدبر و فهم را به قاریان سفارش كردند كه اهتمام كنید به تلاوت تاثیرگذار و مطرح كردند كه تلاوت استادانه همراه با فهم و تدبر باعث می شود مخاطب قلبش منفعل شود و تحت تاثیر قرار گیرد.
وی با بیان اینكه یكی از مطالبات حضرت آقا در حوزه تلاوت تعلیمی كاربرد آموزش قرآن به كودكان است، اظهار كرد: تاكید ایشان به راه اندازی و گسترش جلسات استماع قرآنی نیز یكی دیگر از مطالبات است و اگر بتوانیم جلسات مردمی تلاوت، خانه های قرآنی و كرسی های تلاوت را توسعه دهیم منشا تدبر و انس در جامعه می شود.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به تاكید رهبری بر تلاوت خوش آهنگ و تاثیرگذار تصریح كرد: بحث دیگر انس با قرآن است، انس با قرآن مانوس شدن با قرآن است و زمانی كه در تلاوت فهم و عمل به اوج برسد، انس می شود، بنابراین اگر جامعه ای توانست قرآن را خوب بفهمد، عمل كند و اجرایی سازی كند درجه انس با قرآنش به 100 رسیده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینكه یك مساله فهم قرآن در آموزش عمومی و ترجمه قرآن برای درك معنا است، ادامه داد: تاكید حضرت آقا بر آموزه زبان عربی نشان می دهد كه همه باید با زبان عربی آشنا شوند و تاكید كردند آموزش صرف و نحو مقدماتی برای فهم قرآن لازم است.
وی افزود: مقام معظم رهبری درباره پژوهش و آموزش عالی قرآن فرمودند آموزش علوم و فنون قرآنی، كتابت قرآن و تعلیم علوم انسانی در دانشگاه بر مبنای قرآن لازم است و در بحث تبلیغ و ترویج بر برپایی نمایشگاه قرآن كه نماد تحقق تبلیغ و ترویج است و مسابقات قرآنی، هنرهای قرآنی، سبك زندگی قرآنی و تحقق جامعه قرآنی در عرصه بین الملل تاكید كردند.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه برای اجرایی سازی فرامین حضرت آقا تشكیل شورای توسعه یكی از راه ها بود، گفت: ارتقای ساختارها در دستگاه ها مانند وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و ارشاد نیز در راستای مطالبات رهبری بوده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به راه اندازی كمیته پیگیری مطالبات رهبری در شورای توسعه خاطرنشان كرد: این كمیته مطالبات را به روز تحلیل می كند و در دستگاه ها پیگیری می كند، به طور مثال در حوزه حفظ از روزی كه حضرت آقا بحث تربیت ده میلیون حافظ را مطرح كردند ما برنامه ریزی كردیم و سند رسمی در این باره تدوین و ابلاغ كردیم.
وی با بیان اینكه در این سند چشم انداز، راهبردها، اهداف و راهكارها مشخص شده است، اظهار كرد: از این به بعد وظیفه دستگاه هاست كه عمل كنند به طور مثال سازمان مدیریت باید پول دهد و رسانه باید تبلیغ و ترویج كند و دستگاه های عامل مانند سازمان تبلیغات، اوقاف و ارشاد باید تربیت حافظ كنند.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه ما ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن كریم را در شورا راه اندازی كردیم، تصریح كرد: در این ستاد كل دستگاه ها را به خط كردیم حتی توزیع كمی كردیم به طور مثال در طرح قرآنی 1452 رسانه ملی حفظ جز سی را در دستور كار قرار دادیم به طوریكه امسال باید 5 تا 10 میلیون حافظ جز سی تربیت شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: ما برای این كه معلوم كنیم از نظر حفظ كجا هستیم تمام اطلاعات تربیت حافظ را از دستگاه ها گرفتیم و سامانه حفظ ایران را طراحی كردیم و معلوم كردیم كه چند حافظ نیم جز، یك، دو، سه، 10، بیست و كل در كدام استان ها و شهرستان ها از كدام دستگاه ها داریم.
وی افزود: امروز هر مقدار از این مطالبه رهبری محقق شود خوب است، اگر دستگاه ها حمایت بودجه ای شوند و اراده جدی و عزم قطعی در روسای دستگاه ها شكل بیگرد و عاملین امر حفظ ورود كنند، فرمایش آقا قابل تحقق است، ما به دو امر كلیدی وابسته ایم حمایت مناسب و كار رسانه ای.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینكه همه سازو كارهای زیرساختی در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی برای امر حفظ در شورا انجام و ابلاغ شده، گفت: بخشی از فرمایشات حضرت آقا با بودجه محقق می شود و دولت بخشی از حمایت ها را باید داشته باشد كه امسال صد میلیارد تومان بودجه را تصویب كرده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: من پیشنهاد می دهم مجلس و دولت به مساله حفظ قرآن كریم ویژه نگاه كنند و بودجه جدا از بودجه نهایی برای حفظ قرار دهند.

دسترسی سریع