دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن گفت: همزمان با دولت چهاردهم، ساختار مدیریت و اجرایی این كمیسیون از نظارت معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خارج شد و به عنوان یك نهاد مستقل زیر نظر مستقیم وزیر قرار گرفت كه این امر موجب تسریع در روند فعالیتهای این كمیسیون است.
به گزارش روابط عمومی شبكه رادیویی قرآن، برنامه «افق» كه به مسائل روز و پیش روی فعالیتهای قرآنی كشور میپردازد، روز گذشته (شنبه 28 مهرماه) با حضور محمدرضا مسیبزاده، دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن وزارت آموزش و پرورش و با اجرای جواد نصیری، مجری كارشناس این برنامه پخش شد.
مسیبزاده در ابتدای این برنامه با اشاره به اینكه تا همین اواخر دبیری كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن براساس نظر وزیر آموزش و پرورش به عهده یكی از معاونان پرورشی و فرهنگی بود و تا پیش از دولت چهاردهم نیز این وظیفه را حجتالاسلام پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عهده داشت، گفت: با استقرار دولت چهاردهم این كمیسیون دارای یك ساختار مستقل از معاونتهای وزارت آموزش و پرورش شد كه زیر نظر مستقیم وزیر آموزش و پروش در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: تعدادی از كارشناسان آموزش اعضای این كمیسیون را تشكیل میدهند و وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان رئیس این كمیسیون اشراف به همه مسائل، تحولات و اقداماتی كه در حال انجام است، دارد و از آنجایی كه فعالیت اول در آموزش براساس تأكیدات وزیر آموزش و پرورش در زمینه ارتقای قرآن، عترت و نماز قرار داده شده است لذا برآنیم تا این امر را كه تنها در حوزه آموزش و پرورش و نهادهای زیرمجموعه نظام آموزشی كشور تقلیل داده شده بود را در میان تمام دستگاههای اجرایی كشور، جاری و ساری كنیم.
دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: در این مسیر سند راهبردی كمیسیون و مواردی كه به عنوان همكاری و تعامل میان اعضای شورای معاونان با اعضای كمیسیون صورت گرفته و محقق میشود از اهمیت بالایی برخوردار است. براساس سند تحول بنیادین «حیات طیبه» كه توجه آن به فرمایشات مقام معظم رهبری است، تأكید ویژهای به امر نماز داشته و دارند و همچنین عمل به فرامین پیامبر اكرم(ص) كه از جمله مهمترین آنها برپاداری نماز است كه درصدد هستیم تا اقدامات راهبردی و اساسی در این زمینه را به انجام برسانیم.
مسیبزاده ادامه داد: سند راهبردی كمیسیون آموزش عمومی قرآن كشور مورد تأیید و تأكید شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور از سوی حجتالاسلام و المسلمین حسینی ـ كه امروز ردای نمایندگی ولی فقیه را پوشیده و مسئولیت خطیر امام جمعه زنجان را به عهده دارند ـ تا اندازه زیادی متحول شده و ارتقا پیدا كرده بود و باید براساس آنچه كه از نظر ما سند بالادستی محسوب میشود زین پس مشاهده و بررسی كنیم كه كدام یك از این اقدامات راهبردی به انجام رسیده و كدامیك به انجام نرسیده است.
دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور در ادامه گفت: اعتقاد راسخ داریم كه در راستای نطق وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و پیش از اخذ رأی اعتماد از نمایندگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، نباید اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش تاكنون را نادیده گرفت و به تعبیر ایشان، كیلومتر را صفر كرد بلكه باید براساس اقداماتی كه تاكنون به انجام رسیده و اغلب اقداماتی پیشرو و مثبتی بوده است با توجه به اسناد بالادستی به دنبال تكمیل آن و منشور توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین سند راهبردی حفظ باشیم كه در این زمینه 6 راهبرد ملی تعیین شده است كه از جمله آنها تقویت تعلیم و تربیت معلمان قرآنی و همچنین توسعه درس ملی آموزش و پرورش است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
مسیبزاده تأكید كرد: 52 اقدام در این راستا یعنی اجرایی شدن 6 راهبرد ملی در نظر داریم در دستور كار قرار دهیم البته طبیعی است كه اسناد راهبردی هر از چند گاهی باید مورد بازنگری از سوی شورای مخصوص به این امر قرار گیرد اما اینجا باید به یك موضوع اعتراف كنیم و آن اینكه اساساً تاكنون سندی اجرا نشده است كه حال نیاز به ترمیم و یا بازنگری داشته باشد و تنها زیرساختهای اجرای آن فراهم شده كه خوشبختانه از این به بعد نگرانی در مورد اسناد بالادستی نداشته، راه روشن است و پرشتابتر از قبل در جهت اجرایی شدن آنها گام برخواهیم داشت.
این گزارش حاكی است در اواسط این برنامه تماس تلفنی با میكائیل باقری، مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گرفته شد كه وی با ابراز خرسندی از انتصاب دبیر جدید كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور، تعامل و همكاری میان این اداره كل با كمیسیون را ستود و آن را موجب شتاب گرفتن فعالیتهای قرآنی به ویژه با همكاری سایر دستگاههای خارج از بدنه آموزش و پرورش اما همسو با سیاستهای این كمیسیون دانست.
مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این تماس تلفنی به اولویتهای پیش روی كمیسیون توسعه آموزش عمومی كشور اشاره كرد و گفت: فراگیر كردن آموزش عمومی قرآن در میان تمامی دستگاههای اجرایی، كشف و پرورش استعدادهای قرآنی و همچنین جهش در زمینه حفظ قرآن كریم با نگاه به چشمانداز تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم باید در اهم برنامههای این كمیسیون قرار گیرد.
وی تصریح كرد: آموزش عمومی قرآن اضلاع و اركانی دارد و در حوزه آموزش و پرورش اگر ما در میان این اضلاع سه ضلع اصلی آن یعنی محتوای آموزشی، معلم و مربی قران و قرآنآموز را به درستی بپرورانیم، به شكل اساسی میتوانیم روند رو به رشدی را در زمینه تربیت نسل قرآنی شاهد باشیم كه البته این امر نیازمند هماهنگی و همافزایی و ارتقای دانش قرآنی معلمان است.
باقری در پایان سخنان خود گفت: البته فعالیت كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور تنها منحصر به آموزش و پرورش نیست بلكه باید این كمیسیون در اقدامی فرابخشی و فرادستگاهی به دنبال عمومیت بخشیدن به آموزش قرآن در میان همه دستگاههای اجرایی كشور باشد اما با توجه به اینكه در بدنه آموزش و پرورش ما بالغ بر 16 و نیم میلیون محصل داریم كه اغلب نیز از بار هوشی و استعدادی فوقالعادهای برخوردارند لذا اذهان ایشان مستعد آموزش هدفمند قرآن است.
محمدرضا مسیبزاده نیز در تأیید صحبتهای میكائیل باقری گفت: سه موضوع ارتقای سواد معلمی و روابط بین آموزش و پرورش با سایر دستگاهها و موضوع حفظ قرآن و بهرهگیری از جمعیت مستعد دانشآموزان در ارتقای آماری این موضوع از جمله مواردی است كه باید در مورد هر یك از آنها ورود و اقدام جدی داشته باشیم و پیش از هر كاری به پایش داشتهها و اقدامات انجامشده بپردازیم.
وی با اشاره به تشكیل ستاد راهبردی حفظ و ستاد تدبر گفت: ایجاد این بسترهای جدید همگی مقوم ما برای رسیدن به مفاد اسناد بالادستی و راهبردی در زمینه آموزش عمومی قرآن هم در مواجهه با آموزش و پرورش و هم در نسبت با سایر دستگاههای اجرایی خارج از بدنه آموزش و پرورش است و درصدد هستیم در ادامه، مصوبات شورای معاونان را در زمینه اتخاذ تصمیم پیرامون آموزش عمومی قرآن در سایر دستگاههای اجرایی به شكل فراگیر، عملیاتی كنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور تأكید كرد: در این زمینه رایزنی با سایر نهادهای قرآنی و دستگاههای متولی امر آموزش قرآن كریم در این مدت كم از زمانی كه تصدی دبیری كمیسیون را به عهده گرفتم، صورت گرفته است تا با تعامل و توافقاتی كه با ایشان ترتیب داده میشود زمینه برای همكاری و استفاده از ظرفیتهای مادی و معنوی آنها به منظور توسعه و فراگیری آموزش قرآن در تمامی نهادها و دستگاههای اجرایی فراهم شود.
وی با اشاره به اینكه معمول این است كه جلسات كمیسیون فصلی یك بار برگزار شود ولی از زمان وزارت دكتر صحرایی این جلسات به شكل دو ماهه برگزار میشد، گفت: در حد فاصل میان برگزاری جلسات كمیسیون، كارگروههای تخصصی هر بخش جلساتی را دایر میكنند كه در آن موضوعات به شكل جزئیتر مطرح و به شكل ضمنی به منظور طرح در جلسه اصلی كمیسیون مطرح میشوند، با این حال كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور با دارا بودن كادر مجرب و همچنین استفاده از توان تخصصی نمایندگان خود در دبیرخانههای كمیسیون مستقر در ادارات كل آموزش و پرورش استانها، جریان سیالی را به منظور پیشرفت كار و رسیدن به اهداف این كمیسیون در جهت فراگیری آموزش عمومی قرآن در سراسر كشور ایجاد كرده است.
بر اساس گزارش ایكنا، مسیبزاده در پایان گفت: كمیسیون در مواردی همچون گسترش آموزش قرآن، ارتقای سطح كیفی آموزش قرآن و بررسی و بازنگری محتوای قرآنهای درسی در نظام آموزش و پرورش دخیل است، اما بیشترین توان خود را برای فراگیری آموزش عمومی قرآن در میان دستگاههای اجرایی خارج از بدنه آموزش و پرورش خرج خواهد كرد.