مهم‌ترین اولویت‌های قرآنی دولت دوازدهم تشریح شد

در برنامه افق كه به صورت زنده از رادیو قرآن روی آنتن رفت، اولویت‌های برنامه‌های قرآنی دولت دوازدهم تبیین شد.

1396/05/22
|
08:29

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن به نقل از خبرگزاری ایكنا، برنامه رادیویی افق روز 21 مردادماه به بررسی اولویت‌های برنامه‌های قرآنی دولت دوازدهم پرداخت، در ابتدای این برنامه جان‌محمد دهقان‌دار معاون سابق مركز برنامه‌ریزی و آموزش منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان كرد: مهم‌ترین اولویتی كه باید در دستور كار دولت قرار گیرد توجه به راه‌كارهایی است كه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است.
وی در ادامه با اشاره به بخشی از این سند افزود: راهكار 3/1 در این سند به این شرح است: توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن در دانش‌آموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه‌ها و توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان‌خوانی در دوره ابتدایی، آشنایی با مفاهیم كلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه دوم براساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی.
دهقان‌دار بیان كرد: با توجه به بند مذكور كاملا انتظارات از دولت روشن است، همچنین بند شش ماده یك منشور توسعه فرهنگ قرآنی عبارت است از: توسعه مهارت‌های روانخوانی، صحیح‌خوانی و درك معنای آیات قرآن كریم در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه كودكان و نوجوانان است، كه البته در این راستا شورای توسعه فرهنگ قرآنی كه یكی از كمیسیون‌های آن در آموزش و پرورش است تلاش‌هایی داشته‌اند اما اینكه آیا به این هدف رسیده‌اند یا خیر جای بررسی دارد.
وی تصریح كرد: در حوزه تعلیم و تربیت به صورت عام چهار فاكتور وجود دارد، تعلیم‌دهنده، فراگیر، محتوای فی ما بین معلم و فراگیر و ما بقی عوامل كه می‌توان به تجهیزات اشاره كرد، در آموزش قرآن باید دید بعد از تعیین اهداف و مصوبات به كدام یك از این موراد توجه شده و كدام موارد مورد غفلت واقع شده است.
دهقان‌دار بیان كرد: از زمانی كه تأكیدات مقام معظم رهبری روی این موضوع شروع شده و منشور نیز تدوین شده است یك دهه می‌گذرد و برای نمونه طرح ملی حافظان قرآن با هدف تربیت 10 میلیون حافظ، ایجاد 10 هزار مدرسه قرآنی، طرح نورباران و بازنگری در تدوین كتب درسی انجام شده است.
وی در ادامه افزود: یك دانش‌آموز ابتدایی در طول شش سال بالغ بر 750 صفحه مطلب در مورد قرآن می‌خواند كه در مقاطع متوسطه اول و دوم هم همینطور است و در واقع آن چیزی كه مورد غفلت قرار گرفته آموزش خود معلمان است، باید دید چه مقدار معلمان را توانمند كرده‌ایم كه بتواند این مأموریت را انجام دهد، به جهت محتوا و امكانات رشد خوبی داشته‌ایم اما در زمینه آموزش معلمان كار خوبی صورت نگرفته است.
در ادامه این برنامه حجت الاسلام و المسلمین سالك، عضو هیئت رئیسه كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روی خط ارتباطی برنامه آمد و بیان كرد: بعد از آنكه دولت وزرای پیشنهادی را معرفی كرد مجلس در یك هفته به بررسی سوابق 17 وزیر می‌پردازد و كمیسیون‌های تخصصی پیرامون آن وزارت‌خانه فعال هستند، امروز هم از ساعت 9 صبح در خدمت وزیر پیشنهادی وزرات‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بوده‌ایم.
وی در مورد برنامه‌های قرآنی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: در بند هفتم برنامه‌های ایشان توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآن و عترت و نماز آمده است كه یكی از برنامه‌های 46 گانه ایشان را تشكیل می‌دهد، البته بند 40 برنامه‌های ایشان نیز توجه به حوزه‌های علمیه و بهره‌گیری از آنها برای تربیت دانش‌آموزان است.
حجت الاسلام سالك گفت: توقعاتی كه بنده از این وزارت‌خانه دارم این است كه به سند تحول آموزش و پرورش در مقابل سند 2030 پرداخته شود و این كه آموزش و پرورش بر اساس ارزش‌های دینی پیش رود چراكه اگر این اتفاق بیفتد جامعه اصلاح خواهد شد كه این موارد از ایشان خواسته شد.
وی در مورد وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان هم فرهنگی هستند و هم سابقه حوزوی دارند و در برنامه‌های خودشان اسلام، اخلاق و ولایت را جزء اصول خودشان در سازمان‌دهی برنامه‌ها مطرح كرده‌اند و بحث دیگری كه از اصول خودشان دانسته‌اند بحث قانون‌مندی است، ایشان 43 تهدید در زمینه فرهنگی را مطرح كردند و 4 برنامه ارائه داده‌اند و یكی از مسائل اصلی كه روی آن تكیه دارند نیز مسائل دینی و قرآنی است.
در ادامه مجددا دهقان‌دار به ادامه سخنانش پرداخت و گفت: این كه در برنامه‌های وزیر توسعه و تعمیق قرآن و عترت و نماز آمده این یك عنوان كلی است، اما این كه چه فعالیت‌ها و اقداماتی قرار است كه صورت گیرد و هر یك از آنها چه مقدار نیازمند اعتبار هستند جای بحث و بررسی دارد.
وی در ادامه افزود: مطابق برنامه‌ای كه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی كشور برای كارمندان دولت در بحث آمزوش منابع انسانی در نظر گرفته دستورالعمل‌هایی وجود دارد كه طبق آن یك كارمند دولت 40 ساعت و مدیران 60 ساعت باید آموزش بینند البته این حداقل ساعت آموزشی برای همه دستگاه‌ها است نه برای آموزش و پرورش كه كارش تعلیم و تربیت است و در عصر علم و فناوری كه تحولات بسیار سریع رخ می‌دهد و معلمان باید همپای دانش‌آموزان پیش روند و به شبهات آنها پاسخ دهند لذا نیاز بیشتری به آموزش وجود دارد.
در ادامه برنامه رضا سلامت‌پناه معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی روی خط برنامه آمد و بیان كرد: آنچه كه به عنوان برنامه قرآنی از وزرا توقع داشتیم بیش از این بود و با توجه به ساختارهایی كه در حوزه قرآن وجود دارد انتظار داشتیم برنامه‌های جدی‌تری ارائه شود.
وی در ادامه افزود: در امر قرآنی تنها یك اولویت داریم و در مقطعی از آن هستیم كه بعد از گذر 4 دهه، برنامه‌های قرآنی دارای یك سند مهم راهبردی قرآن است كه بنا است همه اولیوت‌ها در آن سند بیاید كه آمده است، سند تبلیغ و ترویج تصویب شده است و در وزارت ارشاد وضعیت خوبی دارد این است كه تنها اولویت ما كه جامع همه نیازها است اجرا سازی اسناد راهبردی توسعه قرآنی است كه در برنامه‌های وزرا هم منعكس نشده است.
در ادامه مجددا نوبت به دهقان‌دار رسید تا به ارائه نظرتاش بپردازد، وی بیان كرد: در ارتباط با آموزش منابع انسانی، حدود 380 هزار نیروی انسانی در آموزش ابتدایی برای تدریس مشغول هستند و دوره شكل‌گیری آموزش قرآن نیز در قمست اساسی آن همین مقطع ابتدایی است كه در این مقطع در حال حاضر 16 هزار آموزگار با مدرك دیپلم داریم و 67 هزار آموزگار با مدرك فوق دیپلم داریم كه از قدیم بوده‌اند.
دهقان‌دار گفت: با توجه به رسالت دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد این است كه این دانشگاه تدبیری بیندیشد كه این افراد دارای مدرك دیپلم تا مرحله كارشناسی آموزش ببینند و مقطع آنها را بالا ببرد و طبیعتا این‌ها در عملكرد تدریسشان نتیجه خودش را خواهد داشت. همچنین یكی دیگر از مشكلات نیز مربوط به حوزه اعتبارات است كه موجب شده مدیران مقاطع متوسطه و ابتدایی 6 ساعت نیز تدریس داشته باشند كه این مسأله برای مدریان ابتدایی صحیح نیست.

دسترسی سریع