قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن از تراكنش سی میلیارد ریالی بخش فروش نمایشگاه تا ششمین شب برپایی آن خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن به نقل از خبرگزاری ایكنا؛ برنامه افق این هفته رادیو قرآن به موضوع تحلیل و بررسی فعالیتهای بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم پرداخت. این برنامه با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم تولید و پخش شد.
حجتالاسلام حسینی در رابطه با بخشهای مختلف نمایشگاه قرآن با بیان اینكه نمایشگاه امسال دارای هشت بخش مختلف است، اظهار كرد: البته برخی از این بخشها دارای زیرمجموعه و بخشهای فرعیتری هستند. امسال چون سیاست نمایشگاه كوچكسازی و صرفهجویی در هزینهها بود، این تدبیر در بخشبندیها نیز اعمال شد. سال گذشته نمایشگاه دارای 33 كمیته بود كه این تعداد امسال به 14 كمیته تقلیل پیدا كرده است كه بخشی از این تعداد نیز مربوط به مدیریتهای پشتیبانی و ستادی میشوند، ولی به طور كلی هشت بخش در صحنه نمایشگاه حضور و بروز داشته و در حال فعالیت هستند.
حسینی در ادامه بخشهای خانواده، هنر، حوزوی، بینالملل، عترت، كودك و نوجوان، سازمانها و نهادهای قرآنی كشور و فضای مجازی را بخشهای اصلی در نمایشگاه عنوان كرد و گفت: در كنار این بخشها، بخشهای فروش نمایشگاه نیز وجود دارند كه خود این قسمت نیز به چندین بخش زیرمجموعه ازجمله قسمتهای فروش كتاب، نرمافزارها و محصولات فضای مجازی، محصولات هنری و صنایع دستی قرآن و حجاب و عفاف تقسیم میشود.
درج هزینههای نمایشگاه در سامانه ارشاد
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن در ادامه در رابطه با هزینههای نمایشگاه نیز بیان كرد: تمامی هزینههای نمایشگاه همراه با ریز جزئیات در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر میشود. در این زمینه به گونهای عمل شده است كه با وجود شرایط اقتصادی و تورمی در كشور نمایشگاه بینالمللی قرآن با هزینه كمتر برگزار شود.
وی با بیان اینكه امسال همان اعتبار سال گذشته را نیز برای نمایشگاه در اختیار نداشتیم، افزود: تلاش ما این بود تا از كیفیت، جلوهها و لوازم اصلی كه باید در نمایشگاه وجود داشته باشد، كاسته نشود و تا آنجایی كه توانستیم از حواشی، نیروی انسانی، پشتیبانیها، تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه و ... كاستیم و تمامی این تلاشها منجر به برپایی نمایشگاه امسال شد.
حسینی در ادامه با اشاره به اینكه سال گذشته مبلغ هشت میلیارد تومان هزینه برپایی نمایشگاه شد، تصریح كرد: امسال مبلغ شش میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شد و ما سعی كردیم كه با همین مقدار و شاید هم كمی كمتر نمایشگاه را برپا كنیم و امیدواریم در این زمینه به تمامی اهداف مد نظر نیز دست پیدا كنیم.
ارائه طرحهای نوآورانه در نمایشگاه
وی در ادامه در رابطه با نوآوریهایی كه در نمایشگاه امسال ایجاد شده است، اظهار كرد: روش و سیاست نمایشگاه طرحمحوری است و یكی از اهداف طرحمحور شدن نمایشگاه نیز این بود كه بتوانیم شاهد نوآوریهای بیشتری در سطح نمایشگاه باشیم. یكی از آسیبهایی كه در دورههای گذشته نمایشگاه شناسایی شده بود، به تكرار افتادن و ارائه برنامههایی است كه پیش از این نیز در معرض دید بازدیدكنندگان قرار گرفته بود كه همین امر در حقیقت از انگیزه ایشان برای حضور در نمایشگاه میكاهد.
حسینی بیان كرد: در فراخوانی كه از ابتدای سال جاری اعلام كردیم، از مؤسسات، مراكز مختلف و فعالان قرآن خواستیم تا طرحها و ایدههای خود را برای ارائه در نمایشگاه ارسال كنند تا این طرحها نو و مبتكرانه محور اجرای نمایشگاه باشد. یكی از شاخصهایی كه در شورای برنامهریزی نمایشگاه برای تصویب و بررسی طرحها ارائه شده مطرح شد، مسئله نوآوری بود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن با بیان اینكه پس از اعلام فراخوان، بیش از 700 طرح از سوی مراكز مختلف ارسال شد، تصریح كرد: این طرحها در كمیتههای مختلف بررسی شده و به شورای برنامهریزی نمایشگاه میآمد كه پس از بررسی طرحهای ارائهشده، تعداد 126 طرح به تصویب رسید كه نكات نوآورانه داشتند. همچنین، طی هر شب از برپایی نمایشگاه شاهد رونماییهای متعددی هستیم كه مؤسسات و مراكز مختلف قرآنی محصولات جدید خود را در معرض دید عموم قرار میدهند. نمایشگاه قرآن در حقیقت آوردگاهی است كه فعالان قرآنی بتوانند فعالیتهای جدید خود را عرضه كنند و ما نیز تلاش كردیم تا در اولویت دادن به این طرحها مسئله نوآوری را لحاظ كنیم.
حسینی در ادامه در رابطه با پیشنهاد برخی از فعالان قرآنی در مورد جشنوارهای برگزار كردن نمایشگاه قرآن در نقاط مختلف كشور گفت: تصور بنده این است كه این اتفاق تا حدودی در حال رخ دادن است. هماكنون همزمان با برگزاری نمایشگاه بینالمللی در تهران، در 19 استان دیگر نیز نمایشگاه قرآن برپا شده كه بزرگترین آنها نیز در مشهد مقدس راهاندازی شده است. همچنین، از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بیش از 400 شهرستان هفتههای قرآن و عترت در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در رابطه با تهران نیز اینكه بعضا گفته میشود، نمایشگاه به صورت جشنوارهای و در نقاط مختلف شهر برگزار شود، بنده تصور میكنم كه اقدامات خوبی در این زمینه از سوی شهرداری و دیگر نهادها در سطح شهر برگزار میشود، اما لازم است تا یك تجمع و یك كار فاخر با حضور همه فعالان قرآنی در سال یك بار اتفاق افتد تا همه فعالان قرآنی از نزدیك با برنامههای مختلف قرآنی كشور آشنا شوند.
حسینی تصریح كرد: البته باید اشاره كنیم كه ما در حال حركت به سمت جشنوارهای شدن نمایشگاه هستیم. نمایشگاه قرآن باید از حالت یك تماشاخانه صرف خارج شده و به سمت جشنوارهای شدن حركت كند. ما باید در طول سال در عرصههای مختلف قرآنی اقداماتی را رقم بزنیم كه خروجی آن در نمایشگاه قرآن ارائه شود. ما امسال این برنامه را پیگیری كردیم و به عنوان مثال جشنواره «چلچراغ آسمانی» را به نمایشگاه قرآن متصل كردیم كه اختتامیه آن نیز در نمایشگاه برگزار خواهد شد.
تأثیر حجاب در فضاسازی قرآنی جامعه
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن در رابطه با بخش حجاب و عفاف نمایشگاه نیز با بیان اینكه این بخش به صورت مستقیم به نمایشگاه قرآن ارتباط ندارد، افزود: اینكه چرا بخش حجاب و عفاف همراه با نمایشگاه برگزار میشود، دلایلی دارد كه یكی از این دلایل استقبال و تقاضای خانوادههای مذهبی است و دلیل دیگر این است كه حجاب جنبه قرآنی نیز دارد و میتواند به فضاسازی و مفاهیم قرآنی در جامعه كمك كند. البته در این رابطه برنامههای كنترلی نظیر حمایت از تولید ملی در ارائه محصولات و انتخاب به جای افراد و نهادهایی كه نسبت به ارائه خدمات در این بخش فعال هستند، انجام میشود. علاقهمندان میتوانند با مراجعه سایت IQFA.IR و گذراندن مراحل مختلف از جمله ثبت نام و ... به 300 هزار تومان بن خرید در نمایشگاه دست پیدا كنند.
وی در ادامه با اشاره به بحث خودكفایی نمایشگاه و بهرهگیری از اسپانسرها و نحوه درآمدزایی نمایشگاه نیز اظهار كرد: یكی از سیاستهای نمایشگاه امسال همین بود؛ چراكه ما معتقدیم كه در هر عرصهای بخش مهمی از مسئله قوت گرفتن، رشد كردن و بالندگی آن به مسائل اقتصادی، خودگردانی و تقویت بنیه و پایههای اقتصادی برمیگردد. ما تا زمانی كه نتوانیم اقتصاد قرآنی و خودكفا شدن مؤسسات و محصولات قرآنی را شاهد باشیم، همچنان این وضعیت آشفته ادامه پیدا خواهد كرد. ما امسال تلاش كردیم تا در نمایشگاه فروش محصولات قرآنی را افزایش دهیم تا در سایه این كار مؤسسات، نویسندگان و تولیدكنندگان تقویت شوند.
حسینی با بیان اینكه بخشی از تولید ملی ما همین تولیدات فرهنگی و نیز تولیدات حوزه قرآن و عترت است، گفت: هر چقدر كه ناشران و تولیدكنندگان محصولات قرآنی در حوزه كاری خود بیشتر خودكفا شده و رشد كنند، میتوانیم امید داشته باشیم تا همراه با نوآوری، محصولات جدیدی در نمایشگاه ارائه شود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن با اشاره به اینكه تا پایان شب ششم نمایشگاه حدود سه میلیارد تومان تراكنش بخش فروش نمایشگاه بوده كه با توجه به سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، گفت: البته هنوز با دستیابی به رقم مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم، اما این مبلغ با توجه به شرایط اقتصادی دشوار كشور رقم قابل توجهی است.
حسینی در رابطه با نظرسنجی و در نظر گرفتن نیاز مخاطبان نمایشگاه بینالمللی قرآن نیز با بیان اینكه راههای زیادی در این زمینه در نظر گرفته شده است، تصریح كرد: در این رابطه باشگاه خبرنگاران نمایشگاه فعال شده كه افراد مختلف میتوانند با تكمیل نظرسنجی كه در سایت اعلام شده وجود دارد، بن خرید محصولات را دریافت كنند. همچنین، بخش انتقادات و پیشنهادات نیز در باشگاه پیشبینی شده كه این نظرات هر روز دریافت شده و بررسی میشود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن ادامه داد: علاوه بر این مدیریت نظارت و ارزشیابی نمایشگاه نیز امسال با مبانی كاملا علمی وارد شده و هر روز علاوه بر نظرسنجیهای كاملا علمی كه در نمایشگاه انجام میشود، نظارتهای لحظهای نیز توسط تیم ارزیابی در حال اعمال است. همچنین، گزارشهای نظارتی به صورت روزانه به مدیران بخشهای مختلف اعلام میشود تا احیاناً اگر اشكالاتی در بخشهای مختلف وجود دارد، رفع شود.
وی در پایان تصریح كرد: طی چند روز گذشته روندنمای كیفیت كار در نمایشگاه هر روز رصد شده و نمودارهای كاملا رو به رشدی را نشان میدهد و در اثر همین نظرخواهیها و نظارت های دقیق كه هر روز اعمال میشود روزانه شاهد بهبود فعالیتها در نمایشگاه هستیم ضمن اینكه این نظارت و ارزیابی در برنامهریزیهای بعدی نیز لحاظ خواهد شد.