مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن پاسخ به پرسشهایی درباره طرح نهضت ملی حفظ جزء سی قرآن كریم در مدارس ابتدایی، گفت: در اجرای این طرح هیچ اجباری وجود ندارد و تنها به بحث تكلیف اشاره شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ محمدرضا مسیبزاده، مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، بعدازظهر روز پنجم آبانماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن با اجرای محمدرضا پورمعین به سؤالات و ابهامات موجود در بخشنامه حفظ جزء سی قرآن، كه اخیراً به مدارس سراسر كشور ابلاغ شده است، پاسخ داد.
مسیبزاده در ابتدای این گفتوگو با اشاره به اینكه بیش از شش یا هفت سال از مطرح شدن مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن كریم میگذرد، گفت: باید عذرخواهی كنیم كه هفت سال از طرح چنین مطالبهای گذشته و الان زمینه این اتفاق را در آموزش و پرورش مهیا میكنیم.
وی افزود: با وجود این از همان ابتدا اولین نهادی كه به این طرح لبیك گفت وزارت آموزش و پرورش بود كه با راهاندازی طرح نور یا حفظ ترتیبی آیات قرآن وارد اجرای آن شد. البته حفظ ترتیبی اقدامی ویژه و ارزشمند است و میتوان به آن دست یافت، اما پایداری و ایستادگی زیادی را میطلبد.
مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان كرد: بعد از دو سال برای اینكه زمینه را برای حضور تعداد بیشتری از دانشآموزان فراهم كنیم، حفظ موضوعی قرآن كریم را در دستور كار قرار دادیم. در این طرح و در سال اول سه میلیون و 500 هزار نفر ثبتنام كردند كه از بین آنها حدود یك میلیون نفر حائز كسب رتبه شدند. در سال دوم نیز دو میلیون و 400 هزار نفر موفق به كسب رتبه شدند. یعنی هر سال یك میلیون و 200 هزار نفر را داشتهایم. امسال نیز طرح حفظ جزء سی قرآن را، كه كاری كشوری است، آغاز كردهایم.
مسیبزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود در این برنامه به بحث در مورد بخشنامهای كه اخیراً به مدارس سراسر كشور برای حفظ قرآن كریم ابلاغ شده است، اشاره و اظهار كرد: 12 شهریور امسال، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی نامهای رسمی به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت حضور وزارت آموزش و پرورش در طرح حفظ جزء سی قرآن تأكید كرد.
همكاری تمامی معاونتهای آموزش و پرورش
وی با اشاره به اینكه در آن نامه خواسته شده بود تا این مورد در برنامه درس هفتگی مدارس گنجانده شود، بیان كرد: همچنین در آن نامه بر اختصاص بخشی از ظرفیت رسانه تعاملی «سینا تی وی» تأكید شده بود. این نامه ابلاغ شد و در ادامه وزیر آموزش و پرورش نیز طی دستوری خواهان اجرای این موضوع با همكاری تمامی معاونتها شدند. پیرو این امر ستاد ویژهای در زیر مجموعه كمیسیون آموزش عمومی قرآن كریم كشور تشكیل و بخشنامه به دستور تبدیل شد. پس از آن مستندسازی این دستور به عمل آمد و به اطلاع تمامی بخشهای وزارت آموزش و پرورش رسید.
مسیبزاده با اشاره به اینكه بخشنامه مجددی كه ارسال شده است، نشان از اهمیت و نگاه ارزشمند وزیر آموزش و پرورش به فعالیتهای قرآنی دارد، به بیان بخشی از صحبتهای وزیر آموزش و پرورش در جلسه اخیر كمیسیون آموزش عمومی پرداخت و گفت: یك بند از صحبتهای وزیر آموزش و پرورش در پنجاهمین جلسه كمیسیون آموزش عمومی قرآن كریم كشور این بود كه حفظ جزء سی باید منجر به ایجاد موج نورانی و معنوی در جامعه شود و در این راستا نباید به اعلامها در جلسات بسنده كرد. وزیر آموزش و پرورش خواستار این بود كه این طرح به صورت مستمر رصد شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.
زیرساختهای اجرای طرح
مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سؤال كه آیا زیرساختهای لازم برای این بخشنامه فراهم شده است یا خیر، گفت: برخی رسانهها همچون ایكنا كه البته آنها نیز از سر دلسوزی به این قضیه پرداختهاند، بدون مطالعه دقیق بحث اجباری بودن آموزشها را مطرح كرده بودند كه این گونه نیست؛ ما به هیچ وجه بحث اجبار بر حفظ قرآن كریم را مطرح نكردهایم، بلكه باید به گونهای عمل كنیم كه دانشآموزان به صورت اختیاری به این كار مبادرت كنند. علاوه بر این زیرساختهایی همچون برنامههای روزانه صدا و سیما، توزیع كتابچهای ویژه آموزش حفظ قرآن كریم، تهیه نرمافزار «سینا روبیك» در كنار سامانه همگام از جمله مواردی است كه برای این طرح در نظر گرفته شده است.
مسیبزاده با بیان اینكه هیچ بحث آموزشی جدیدی كه ذهن كسی را نگران كند اضافه نكردهایم، بیان كرد: آموزشها در راستای كتابهای آموزشی است و تنها موردی كه اضافه شده این است كه معلمها به دانشآموزان در راه حفظ قرآن كریم تأكید دارند.
وی با اشاره به اینكه همیشه این سؤال از ما پرسیده میشود كه چرا دانشآموزان بعد از 12 سال هنوز در روخوانی قرآن كریم موفق نیستند، گفت: معلمها و كتابهای درسی كامل است و دانشآموزان را به روخوانی میرسانند، اما به علت عدم ممارست دانشآموزان و اینكه روزانه قرائت انجام نمیدهند، وضعیت روخوانی اینچنین شده است. در صورتی كه بهترین راه ملكه شدن آموزههای ارزشمند مرور است كه در بخشنامه نیز به آن تأكید شده است.
انگیزه و ترغیب دانشآموزان
مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به این سوال كه آیا این موضوع خلل و دوگانگی ایجاد نخواهد كرد؟ گفت: به دنبال انگیزه و ترغیب و تشویق دانشآموزان هستیم و به هیچ وجه نمیخواهیم كار آموزشی مضاعفی را اضافه كنیم.
مسیبزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود به تعداد حافظان قرآن كریم در برخی از كشورهای اسلامی و مقایسه آن با تعداد حافظان قرآن در كشورمان اشاره كرد و گفت: بیایید تلاش كنیم تا تعداد حافظان قرآن در كشورمان زیادتر شود و جایگاهی داشته باشیم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال كه بعد از گذراندن این مرحله چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: در بخشنامه به 10 درصد اشاره شده است. هرچه بیشتر شود، بهتر است. علاوه بر قرآن، حفظ صحیفه سجادیه، نهجالبلاغه و ... را نیز در دستور كار قرار دادهایم و بخشهایی از دانشآموزان جذب این بخش خواهند شد. هركس به فراخور علاقهمندی خود به اختیار و داوطلبانه حضور پیدا میكند. حتی ساعات درسی نیز تكلیف است نه اجبار چون در هر صورت سازوكار مشخص است.
مسیبزاده در ادامه در مورد مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزان كه سال آینده باید برگزار شود، گفت: این مسابقات در ابتدای سال 98 برگزار میشود و اتفاق بسیار خوبی است. همه اركان آموزش و پرورش در قالب یك گفتمان این كار را به پیش میبرند. خوشحال هستیم كه تمامی بخشها به این موضوع اهمیت میدهند. موضوعی كه برگرفته از روح سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است.
مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه كاش والدین به اندازه یك درصد از اهمیتی كه برای كنكور قائل هستند برای فعالیتهایی از این دست قائل بودند، گفت: طبق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ساحتهای مختلف در نظر گرفته شده است كه یكی از آنها تربیت دینی است. در این سند دانشآموزان طراز جمهوری اسلامی دانشآموز چندساحتی خواهد بود.
خوشبین به موفقیت طرح هستم/ نهایت چیزی را از دست نمیدهیم
مسیبزاده در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد پیشبینی از نتیجه این طرح، گفت: بسیار خوشبین هستیم، چراكه هنوز این طرح ابلاغ نشده بود كه دانشآموزان این كار را آغاز كردند. نهایت ضعف طرح این است كه كسی حافظ قرآن نمیشود، اما یقین بدانید كه لطف خداوند هم شامل حال ما میشود و بسیار خوشبین هستم.