برنامه افق رادیو قرآن با موضوع «پویش سراسری قرآنیان در راستای ترویج فرهنگ واقعی تلاوت» روی آنتن رفت و جهانبحش فرجی به عنوان رییس شورای مركزی این پویش مسابقات را مانعی بزرگ برای صاحب سبك شدن دانست و بر جشنوارهای شدن مسابقات تأكید كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن به نقل از خبرگزاری ایكنا، برنامه زنده افق رادیو قرآن، روز شنبه 27 آبان ماه با حضور جهانبخش فرجی، رییس شورای مركزی پویش سراسری قرآنیان جهت تغییرات بنیادین در راستای ترویج واقعی فرهنگ تلاوت و محمدحسن موحدی سخنگوی این پویش همراه بود كه در آن برخی از ابعاد این پویش سراسری تشریح شد.
فرجی در ابتدای این برنامه بیان كرد: در ارتباط با هنر معنوی تلاوت در كشورمان یك متد اصلی وجود ندارد و روی این هنر نیز اصلا شناختی نداریم و به راحتی از كنار آن میگذریم، به این مسئله مانند یك مقوله ساده نگاه میكنیم و در مدیریتها نیز همینگونه با آن برخورد میشود.
وی در ادامه افزود: در حالی كه هنر معنوی تلاوت در دو كشور مصر و ایران پیشینه دارد، كشور ایران از این جهت كه خاستگاه تلاوت از مقامهای ایرانی آمده و ما هم با آن خیلی راحت هستیم، بعد از آن مصریها آمدند و تغییراتی را ایجاد كردند اما اصلا استعدادهای ایرانی با مصری قابل مقایسه نیست، فقط آنها بستری داشتهاند كه این استعدادها را رشد دادهاند اما در ایران این استعدادها سركوب شدهاند.
فرجی در ادامه تصریح كرد: در كشور ما وقتی یك نوجوان هفت ساله به زیبایی قرآن میخواند و از اساتیدی مانند مصطفی اسماعیل و ... تقلید میكند مورد توجه قرار نمیگیرد، در حالی كه این بچه معجزه خدا است، در بحث ریاضی را خطاطی وقتی میخواهید استعداد یك نفر را مشخص كنید به او میگویید از روی فلان اثر بنویسد، اگر شبیه اثر مورد نظر باشد میگوییم این فرد استعداد دارد، ولی در خواندن اینها مطرح نیست بلكه باید این فرد بخواند، در حالی كه نت و موسیقی و ... را بلد نیست میخواند و خروج هم ندارد، این میشود یك استعداد شاخص.
در ادامه این برنامه نوبت به محمدحسن موحدی سخنگوی پویش رسید تا به بیان نقطه نظرات خود بپردازد، وی در ابتدا و با اشاره به جزئیات برنامههای پویش تصریح كرد: در واقع چهلمین دوره مسابقات سراسری اوقاف كه در ارومیه برگزار شد موجب شد این پویش شكل بگیرد نه اینكه صرفا این دوره ایراداتی داشته و فقط برای آن پویش شكل گرفته باشد، بعد از برگزاری چهل دوره مسابقه و هدر رفتن انرژی زیاد این ظرفیت ایجاد شد تا منتقدان اعتراض خود را نشان دهند.
وی بیان كرد: این اعتراضات نیز برای براندازی شخص یا ارگان خاصی نبوده و نیست بلكه میخواهیم به كار سمت و سوی درستی داده شود و بگوییم كه این روش غلط است و چوب این روش غلط را نیز در این چهل سال خوردهایم. یك زمانی قبل از انقلاب به دلیل تعداد كم قاریان مسابقات قران جنبه تشویقی داشت اما الآن به بركت انقلاب اسلامی تعداد قاریان زیاد شده و نفرات زیادی در كشور وجود دارند كه نمیتوانند خودنمایی كنند.
موحدی در ادامه تصریح كرد: شرایط كنونی ما در قرائت و ... مانند شرایط كنكور سراسری در سالهای قبل است كه میگفتند یك قیف وجود دارد و تعداد كمی هم میتوانند از آن عبور كنند، الآن هم در بحث قرآنی همین را شاهد هستیم ولی باید روش را برعكس كنیم كه استعدادها شكوفا شود.
وی در ادامه اظهار داشت: این كه بخواهیم با یك روش قدیمی استعدادها را شكوفا كنیم غلط است، در این 80 كه قاریان بزرگ مصری به ایران میآمدند مردم از طریق مسابقات ترغیب میشدند و سالن هم پر میشد اما در حال حاضر دیگر این چنین نیست و در مسابقات كشوری نیز شاهد هستیم كه استقبال خوبی صورت نمیگیرد. لذا در ترغیب مردم به قرآن با این روش شكست خوردهایم.
موحدی بیان كرد: آموزش مناسبی هم به قاریان داده نشده تا از آنها انتظاراتی داشته باشیم، انتظار داریم آنها طبق آیین نامهای كه تنظیم شده قرآن بخوانند ولی آموزش لازم برای این آیین نامه را هم نداریم و این میشود كه قاریان ما رها میشوند، یكی از مضرات آیین نامهای خواندن همین است كه تمام قرائتها به یك سبك واحد ارائه میشود.
در ادامه برنامه مجددا نوبت به فرجی رسید، وی تصریح كرد: در مورد خوانندگان كشورمان اگر دقت كنیم 90 درصد آنها میگویند كه قاری بودهاند، یعنی اولین چیزی كه استعداد رادر آنها نشان داده است قرآن بوده، خب وقتی قاری را با این مسابقات مواجه كردیم معلوم است كه رها میشوند و به به سمت خوانندگی و ... میروند، البته این بدین معنا نیست كه خوانندگی بد باشد منظور این است كه قاریان از ین فضا دور میشوند، فرق تلاوت قرآن با خوانندگی نیز در این است كه در هنر معنوی تلاوت برای هر گوشی آرامش وجود دارد و این مطلب هم ثابت شده است كه نوای قرآن به صورت ظاهری آرام بخش است.
فرجی بیان كرد: یك چیزی به اسم مسابقات درست كردهایم از طرفی دستگاهها و اساتید هم مشغول هستند و قاری پرورش داده و در اختیار جامعه میگذارند، ما این قاریان را وارد چرخه مسابقات میكنیم و در آخر هم میگوییم این افراد نفرات اول تا سوم هستند، با این وضعیت تكلیف بقیه چه میشود؟ این مسابقات مجدد تكرار میشود و همه چیز خلاصه میشود در این مسأله و قاریان نیز رها میشوند. نمرات این استعدادها نزدیك به هم است و خنده دار این كه به وسیله صدم این هنر سنجیده میشود و میگویند با چند صدم اختلاف این قاری اول است.
وی در ادامه تصریح كرد: زمانی نقص این آیین نامه برطرف میشود كه ما نیز شیوه مصریها را در پیش بگیریم، آنها بر خلاف ما كه جزئی نگر هستیم، كلی نگر هستند، وقتی با یك استعداد مواجه میشوند با مهربانی با او برخورد میكنند و برای او كرسی تلاوت فراهم میكنند نه مانند كشور ما كه از قاری بینالمللی برای مراسم افتتاحیه و ... دعوت میشوند و تأكید میكنند كه در مجموع پنج دقیقه تلاوت داشته باشد. در موسیقی اصیل و مداحی ما نیز همینطور است كه در ابتدا مقدمه چینی میشود و بعد مداح یا خواننده در مدت حدود یك ساعت یا كمتر و بیشتر كار خودش را ارائه میكند این روش را مصریها از ما گرفتهاند اما خودمان در این جا مسابقات قرآن را تعریف كردهایم، در این مسابقات وقتی گفتیم یك قاری سه دقیقه بخواند معلوم است كه در این سه دقیقه قاری صاحب سبك به وجود نمیآید.
فرجی بیان كرد: وقتی نگاه ما جزئی شد باعث میشود كه قاری نتواند حس خودش را ادا كند، اما با دید كلی وقتی نگاه كردیم كل كار قاری را میتوان ارزیابی كرد و گفت در فلان جا خروج هم داشتید و بعد این موارد را آموزش دهیم، سبك كار ما نیز برعكس مسابقات است و ما جشنواره را مطرح كردهایم كه در اینجا به جای یك نفر فرضا 20 نفر بتوانند بینالمللی شوند.
وی در ادامه افزود: برخیها به این شیوه كه فرضا 20 نفر بینالمللی شوند ایراد میگیرند اما چه اشكالی دارد؟ شما یك تیم فوتبال را در نظر بگیرید، وقتی تیم قهرمان شد دیگر مهاجم و مدافع و ... فرقی با یكدیگر ندارند و همگی با هم كاپ را بالای سر میبرند، در اینجا هم چه مشكلی وجود دارد كه بگوییم 20 نفر اول و بینالمللی هستند؟ ضمن اینكه فاصله این قاریان نیز از نفر اول تا بیستم نهایتا 2 نمره است.
در ادامه برنامه مجددا نوبت به موحدی رسید تا توضیحات دیگری را ارائه نماید، وی بیان كرد: وقتی میگوییم تلاوت قرآن یك هنر معنوی است چس كاملا شیوه برخورد با كسانی كه وارد این عرصه میشوند متفاوت خواهد شد، ما هیچ وقت ندیدهایم كه یك خطاط مسابقه دهد، بلكه در خطاطی میگویند افراد به صورت نفر به نفر آزمون دهند و در نهایت هر یك حائز عنوان ممتازی و ... میشوند.
وی تصریح كرد: در بحث قرآن نیز ارزیابی را داریم اما اشكال كار این است كه در ایران وقتی یك نفر میگوید من میخواهم خودم را اثبات كنم به او میگویند در مسابقات شركت كن، در حال حاضر نیز میگویند در طرح ارزیابی شركت كن اما بعد از طرح ارزیابی مجددا به كسی كه فرضا مردك درجه 2 را گرفته گفته میشود شما باید مجدد در همان چرخه مسابقات وارد شوید و فرق شما با بقیه این است كه به صورت مستقیم به مرحله كشوری مسابقات راه خواهید یافت و واقعا این روش بسیار خنده دارد است.
موحدی بیان كرد: چرا میگویند كه عدهای به مسابقات علاقه دارند؟ ما علاقهای نداریم، چرا باید به این مسابقات استرس زا علاقه داشته باشیم؟ ما قرآن میخوانیم كه آرامش داشته باشیم اما مسابقات قرآن كار را به جایی رسانده كه بچه ها برای رفع استرس مجبور هستند به قرصهای آرام بخش روی آورند. مگر مصریهای مسابقه داشتهاند؟ با مسابقات حس قاریان قرآن را دارند میگیرند، مگر مصطفی اسماعیل با این مسابقات توانسته حس خواندن پیدا كند؟
وی در ادامه اظهار داشت: این هزینههای سنگین كه صرف مسابقات میشود نیز باید به سمت دیگری رود و در جاهای بهتری خرج شود، قاریان باید به صورت نفر به نفر ارزیابی شوند و به همه آنها كرسی تلاوت داده شود، تا بحث كرسیهای اذانگاهی مطرح میشوند آقایان میگویند بودجه و امكانات نداریم و نمیتوانیم همه را پخش گنیم، ما هم نمیگوییم كه همه باید پخش شود اما تعدادی كه قابل پخش هستند را ارائه كنید.
در انتهای این برنامه فرجی مجددا به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و با اشاره به طرحی كه پویش ارائه كرده است گفت: این طرح بدین صورت است كه باید ارزیابیها به صورت جشنوارهای صورت گیرد، ارزیابی جشنوارهای نیز نفر به نفر است نه نفر با نفر و چقدر هم خوب است كه تعداد بالایی قاریان بینالمللی داشته باشیم، این كه سطح قاریان بالا رفته و مسئولان بودجه و ... ندارند نیز مشكل آنها است نه مشكل قاریان، ما این شیوه ارزیابی را اخیرا در شیراز در جشنواره جوانان جهان اسلام نیز پیاده كردیم و الحمدلله بسیار هم موفقیت آمیز بود، استقبال بالایی شد و برای شركت كنندگان نیز كارنامه صادر شد و نشان دادیم كه میشود این كار را عملی كرد.
وی بیان كرد: گاهی اوقات اشكال میگیرند كه این طرح ساده است، اما بنده طرح نویس نیستم بلكه من عمل میكنم، این طرح در عمل جواب داده و فضا را نیز وحدت آفرین كرده است، حالا بنده این طرح ساده را دادهام شما كه استاد هستید اجرا كنید.