در افق رادیو قرآن بررسی شد؛ واكاوی چشم انداز پیش روی "نورینو" سامانه‌ جامع ارائه كارنامه تربیتی ـ پرورشی دانش‌آموزان

میكائیل باقری : چشم‌انداز این سامانه، ارائه كارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان در حوزه پرورشی با قابلیت دسترسی در هر لحظه و ارائه سابقه‌ای از فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در آینده شغلی است.

1402/08/14
|
12:23

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ برنامه افق شنبه 13 آبان‌ماه، همزمان با روز دانش‌آموز با موضوع فعالیت‌های پرورشی، قرآنی و فرهنگی مدارس و با حضور میكائیل باقری، مدیركل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به صورت زنده به روی آنتن رفت.
باقری در ابتدا ضمن محكوم كردن جنایت‌های رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه و كودكان و سالخوردگان و محرومیت مردم غزه از كمترین امكانات و برخورداری‌ها و شرایط بحرانی مردم غزه، اظهار كرد: امیدوارم به زودی شاهد سرنگونی رژیم صهیونیت و رونق گرفتن آموزش و زندگی سالم بدون حضور این غاصب‌های جنایتكار باشیم.
مدیركل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اینكه هر دانش‌آموز در سامانه نورینو، كُنش‌های پرورشی و فرهنگی خود را در عرصه‌های مختلف نماز، قرآن و سایر امور پرورشی و مسابقات می‌تواند بارگذاری كند، اظهار كرد: چشم‌انداز این سامانه، ارائه كارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان در حوزه پرورشی با قابلیت دسترسی در هر لحظه و ارائه سابقه‌ای از فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در آینده شغلی است.
وی به بارگذاری فایل قرائت نماز دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه در «نورینو» سامانه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، اظهار كرد: آموزش اذكار نماز از كتاب هدیه‌های آسمانی پایه دوم ابتدایی آغاز شده است. ما در حوزه پرورشی و فوق برنامه نیز وظیفه داریم تا آموزش‌های كتب درسی را با كارهای مهارتی و تمرین عملی، نهادینه‌سازی كنیم. از سوی دیگر در حوزه آموزش نماز نیز از ظرفیت فضای مجازی نیز بهره‌مند شده‌ایم چراكه نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی در هنگام كرونا، چشم‌پوشی كرد زیرا بسیاری از كارها از این طریق سهل‌تر و با دامنه پوشش بهتری انجام می‌شود. مدیركل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بیان كرد: در راستای بارگذاری فایل‌های قرائت نماز، هر مدرسه یك مصحح نماز از والدین توانمند و علاقه‌مند با آزمون، معین و مشخص می‌كند كه این مصحح نماز امكان دسترسی به مجموعه فایل‌های قرائت نماز دانش‌آموزان مدرسه مربوطه را دارد. وی با تأكید بر اینكه ارسال و بارگذاری فایل‌های صحت قرائت نماز، اختیاری است و نه اجباری، بیان كرد: این امر برای دانش‌آموزان در آستانه تكلیف، یعنی دختران پایه سوم و پسران پایه هشتم بهتر است با ایجاد زمینه‌های تشویقی انجام شود تا بیشتر به بارگذاری این امر اهتمام داشته باشند. طی آخرین آماری كه داشتم، حدود 12 هزار دانش‌آموز به صورت داوطلبانه فایل‌های صوتی نماز خود را در سامانه نورینو بارگذاری كرده‌اند.
باقری با اشاره به اینكه فرایند فوق در این سامانه، راهی سهل برای تصحیح قرائت نماز در سنین نوجوانانی است، بیان كرد: سامانه نورینو، سامانه جامع پرورشی با قابلیت‌های مختلف است كه هر دانش‌آموز در این سامانه كُنش‌های پرورشی و فرهنگی خود را در عرصه‌های مختلف نماز، قرآن، سایر امور پرورشی و مسابقات می‌تواند بارگذاری كند. چشم انداز سامانه نورینو ارائه كارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان در حوزه پرورشی است تا در صورت نیاز در آینده شغلی می‌توانند با مراجعه به این سامانه، سابقه‌ای از فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و قرآنی خود در قالب گزارش‌گیری ارائه دهند. وی به ضرورت خوش‌سلیقگی در جذب و ترغیب دانش‌آموزان به عرصه‌های پرورشی با بانك جایزه و ایجاد سایر زمینه‌های تشویقی تأكید كرد و گفت: اردو، جذاب‌ترین فعالیت‌ تربیتی ـ تشویقی برای دانش‌آموزان است كه بعضاً حتی از دریافت جایزه نیز اثر بهتر و مؤثرتری دارد. مدیركل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات تشویقی درنظر گرفته شده برای دانش‌آموزان در عرصه فعالیت‌های قرآنی و پرورشی، اظهار كرد: هر فعالیت فوق برنامه، لازمه‌اش انگیزه دادن به دانش‌آموزان و در نظر گرفتن موارد انگیزشی است. یكی از انگیزه دادن‌ها، جذابیت‌بخشی به فعالیت‌ها است و مرحله دیگر دیده شدن فعالیت دانش‌آموزان و معرفی شدن دانش‌آموزان است. وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌‌های معاونت پرورشی، پنج فعالیت محوری ذیل پنج هدف محوری، مطرح شده است كه یكی از آن‌ها اردوی دانش‌آموزی است و مدیران آموزشگاه‌ها مكلف شدند حداقل دانش‌آموزان را یك بار اردو ببرند كه یكی از معیارهای حضور دانش‌آموزان در این اردوها، موفقیت و پیشرفت در حوزه پرورشی و علمی است. باقری با اشاره به ضرورت معرفی دانش‌آموزان و دستاوردهای آن‌ها در عرصه‌های مختلف، بیان كرد: چنان كه روز گذشته در اكثر مراسم نماز جمعه، دانش‌آموزان نمونه به عنوان مكبر، قاری و مؤذن، نقش‌آ‌فرینی كردند. از سوی دیگر از فعالیت‌های محوری نماز، فراهم كردن شرایط اقامه نماز در مدرسه با حضور اختیاری دانش‌آموزان است. همچنین حضور مربیان، معلمان تخصصی و مدیر و معاونان آموزشگاه در صف‌های نماز، می‌تواند یكی دیگر از موارد انگیزه‌بخش برای دانش‌آموزان باشد.
باقری در ادامه به وضعیت استخدام حوزه‌ پرورشی و اولویت فعالیت‌های قرآنی برای علاقه‌مندان به این امر اشاره كرد و گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی، فرایند استخدام و جذب آموزگاران و دبیران به سرعت و با درنظر گرفتنن نیروهای كیفی و انقلابی انجام شد اما در گام بعدی جذب حدود 11 هزار مربی پرورشی در دستور كار است كه امیدواریم تا اسفندماه امسال آزمون استخدامی آن انجام شود. وی در پاسخ به این سؤال كه آیا رشته تحصیلی برای جذب معلمان پرورشی مهم است یا خیر؟ گفت: آیین‌نامه آن در معاونت پرورشی وزاتخانه تهیه شده كه در انتظار تأیید سازمان اداری استخدامی كشوری است. در این آیین‌نامه به مقطع كارشناسی تصریح شده اما برای رشته محدودیتی قائل نشدیم چرا كه فعالیت پرورشی، فعالیتی مهارتی و علاقه‌مند و تربیت دانش‌آموزان بر اساس آموزه‌های وحیانی است، لذا نیروهایی كه سابقه قرآنی و یا بسیج داشته باشند، از امتیاز خاص برخوردار خواهند بود هرچند توجه به سابقه پرورشی و توانمندی‌های این عرصه از معیارهای جذب و گزینش نیروهای پرورشی در آموزش و پرورش خواهد بود. آیین‌نامه و منابع آزمون پس از تصویب و تأیید سازمان اداری ـ استخدامی اعلام می‌شود. باقری در پاسخ به این سؤال كه در برنامه گذشته رادیو، سخنانی از ایشان درباره همراه بودن گوشی‌های هوشمند با دانش‌آموزان در مدارس شبهاتی را برای والدین و دانش‌آموزان ایجاد كرد، گفت: درحال حاضر دقیقاً از بخشنامه‌ای برای منع تلفن همراه دانش‌آموزان در مدرسه، اطلاع ندارد اما با توجه به همراهی تلفن هوشمند دانش‌آموزان در ایام كرونا در مدارس، رمزینه داشتن برخی از درس و فعالیت دانش‌آموزان در 17 كانال تخصصی معاونت پرورشی و فرهنگی، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت گوشی در مدارس را ندیدم اما از آنجا كه شاید موجب از بین رفتن حضور ذهن دانش‌آموزان می‌شود، شاید دستورالعمل مدرسه باشد. وی در پایان به ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای معلمان و والدین در عصر حاضر تأكید كرد و گفت: معلمان با توجه به آشنایی با ذائقه و سلیقه دانش‌آموزان، می‌توانند بهتر در این عرصه به تولید محتوا اقدام كنند. هرچند در ایام كرونا زمینه فراهم شد تا دوره‌های متعدد سواد رسانه‌ای برای معلمان و كارشناسان قرآن مناطق و استان‌ها و مدیران مناطق برگزار كنیم به طوری كه اینك معلمان در این زمینه فعالیت‌های مثمر ثمری را انجام می‌دهند. برخی از معلمان به منظور ایجاد موارد انگیزشی طی فرایند برگزاری كلاس، كلیپ‌هایی را تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌كنند هرچند گاهی با شیطنت‌هایی در فضای مجازی با برش‌هایی همراه می‌شود و قبل و بعد صحبت‌های معلم را به هم وصل می‌كند تا نظرات خود را به دیگران القا كنند كه منصفانه نیست. در پایان این برنامه مقرر شد تا الگوهای موفق از معلمانی كه به صورت ابتكاری در مدرسه دست به اقدامات تأثیرگذار می‌زنند، به رادیو قرآن معرفی شوند تا طی برنامه‌هایی به معرفی آن‌ها پرداخته شود. یادآور می‌شود، برنامه افق كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است كه با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، با اجرا و كارشناسی جواد نصیری، روزهای شنبه حوالی ساعت 14:25 از شبكه رادیویی قرآن موج FM ردیف 100 مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایت www.radioquran.ir از پخش زنده شبكه استفاده و در جریان آخرین خبرهای رادیو قرآن قرار بگیرند و دیدگاه و نظرات خود را از طریق سامانه پیامكی، تلفن گویا و صفحه مجازی شبكه با ما در میان گذارند. از طریق موج اف.ام ردیف 100 مگاهرتز شنونده ما باشید.

📻 fm 100 mhz

آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:

🌐 www.radioquran.ir

http://sapp.ir/radioquran_ir 🆔

https://ble.ir/radioquran_ir 🆔

https://eitaa.com/radioquran_ir 🆔

راه های ارتباطی ما:

📩 30000100

☎️ 02122051632_02122043017

تلفن گویا:

☎️ 02127860100

دسترسی سریع