در افق رادیو قرآن، با اشاره به تبلیغات ضعیف درباره رشته علوم و معارف اسلامی و عدم آشنایی مشاورین پایه نهم با این رشته، بر ضرورت رعایت متوازنسازی انتخاب تمامی رشتهها درپایه نهم ولزوم ورود معلمان قرآن به یادگیری فن بیان و علوم روز تأكید شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه زنده افق رادیو قرآن، شنبه اول مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس و سال تحصیلی 1402-1403 با موضوع «آشنایی بیشتر با رشته علوم و معارف اسلامی» و با حضور محمدعلی سعیدینژاد، مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی و اجرای جواد نصیری و دو میهمان تلفنی به روی آنتن رفت. سعیدینژاد با اشاره به تاریخچه اجمالی از رشته علوم و معارف اسلامی گفت: این رشته به منظور تربیت مدیران فرهنگی جامعه و جذب دانشآموزان مستعد پایه نهم و دارای معدل 17 به بالا تأسیس شده است. بنابراین دانشآموزانی پایه نهم، میتوانند در صورت دارا بودن شرط معدل، علاقهمندی و توانمندی با مراجعه به مشاوران حاضر در مدرسه و روحانیون طرح امین، این رشته را انتخاب كنند. وی با تأكید بر اینكه رشته علوم و معارف اسلامی جزو یكی از رشتههای گرایش نظری و در كنار رشتههای ریاضی فیزیك، علوم تجربی و علوم انسانی است، تصریح كرد: این رشته، شش درس اضافه بر دروس نظری دارد. خروجی این رشته یكی برای حوزههای علمیه و دیگری انتخاب رشتههای علوم انسانی با شركت در كنكور از دانشگاههای سراسری و آزاد و سایر دانشگاههای معتبر كشور است. مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی با تأكید بر اینكه متأسفانه تبلیغات و اطلاعرسانی این رشته با وجود اینكه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است اما در سراسر كشور ضعیف است و نیازمندیم تا بیش از پیش خانوادهها و از سوی دیگر دانشآموزان با جزئیات این رشته آشنا شوند، افزود: چند سالیست كه كتابی به منظور آشنایی بیشتر با مدارس علوم و معارف اسلامی توسط دكتر احمد قماشچی تألیف شده است. حتی آشنایی با این رشته نیز جزو ضمن خدمت فرهنگیان است بنابراین فرهنگیان علاقهمند و مشاوران برای آشنایی بیشتر با این رشته میتوانند با مراجعه به lms آموزش و پرورش و با شركت در این دوره از 12 ساعت آموزش ضمن خدمت بهرهمند شوند. وی با ابراز گلایه از فقدان اطلاع برخی از مشاوران پایه نهم برای راهنمایی دانشآموزان علاقهمند و مستعد به انتخاب رشته از وجود رشته علوم و معارف اسلامی، ادامه داد: طی مصوبات گذشته وزارت آموزش و پرورش مقرر شد تا شهرهایی كه بیش از سه هزار دانشآموز كلاس نهم دارد، رشته علوم و معارف اسلامی تأسیس شود و حال آن كه در حال حاضر این رشته در تمامی شهرها نیست.
سیعدینژاد تأكید كرد: قریب به یك میلیون دانشآموزان پایه نهم داریم كه در انتظار تعیین و انتخاب رشته هستند و طی تصمیم اتخاذ شده باید سه درصد از این دانشآموزان به رشته علوم و معارف اسلامی بروند، یعنی آماری حدود 30 هزار دانشآموز و حال آنكه تنها یك ششم این امر در عمل محقق میشود، یعنی نیم درصد از سه درصد! وی با تأكید بر لزوم رعایت متوازنسازی تمامی رشتهها از سوی مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر كشور و ادارات، تصریح كرد: درحال حاضر 18 مدرسه دولتی در تهران به دانشآموزان رشته علوم و معارف اسلامی خدمات علمی ارائه میكنند و در كشور حدود 200 مدرسه معارف اسلامی با قریب به 15 هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند. باید بگویم اكثر مدارس علوم و معارف اسلامی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان مدارس صدرا فعال است و در رتبه دوم مدارس شهید مطهری است و سپس مدارس دولتی. سعیدینژاد ادامه داد: به تازگی نیز آیتالله اعرافی نیز به این موضوع ورود پیدا كردهاند تا مدارس علوم و معارف اسلامی جزو مدارس پیش حوزوی محسوب شوند، بنابراین تعدادی از این مدارس نیز وابسته به حوزه علمیه و برخی دیگر نیز با عنوان مدارس هدی و تحت نظارت جامعةالزهرا(س) قم مشغول به فعالیت هستند. مسئول پشتیبانی مدارس علوم معارف اسلامی در پاسخ به این سؤال كه به نظر میآید تمام مدارس دارنده رشته علوم و معارف اسلامی جزو مدارس غیرانتفاعی محسوب میشود، گفت: خیر، در تهران مدارسی چون البرز و ... مشغول به جذب دانشآموزان علاقهمند رشته علوم و معارف اسلامی هستند. حتی در مدارس پیام غدیر و مدارس وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) از افراد علاقهمند و كمبرخوردار اما مستعد در حد رایگان ثبتنام میكنند. وی در ادامه به فعالیتهای مؤسسه بیتالاحزان و راهاندازی مدرسه قرآنبنیان این مؤسسه اشاره كرد و افزود: این مؤسسه با راهاندازی مدرسه قرآنبنیان شرایطی را فراهم كرده است تا دانشآموزان ضمن فراگیری مصوبات آموزش و پرورش از پایه هفتم تا نهم، به درجه حفظ كل نیز نایل شوند. سعیدینژاد با تأكید بر اینكه بیتالاحزان 40 مدرسه قرآنبنیان متوسطه اول در سراسر كشور دارد، ادامه داد: این دانشآموزان در مدرسه سه ساعت به صورت اختصاصی به امر آموزش قرآن میپردازند، به طوری كه دانشآموزان پایه هفتم، 7 جزء از قرآن را حفظ خواهند كرد و دانشآموزان پایه هشتم و نهم به ترتیب 11 و 12 جزء را حافظ خواهند شد و دانشآموزان در پایان دوره متوسطه اول، میتوانند با سپری كردن دوره شش ماه و شركت در آزمون اعطای مدرك و كسب امتیازات لازم، مدرك معادل كارشناسی را دریافت كند. وی با تأكید بر اینكه طی قول مساعد آموزش و پرورش اگر در شهری بیش از 20 دانشآموز تمایل به حضور در رشته علوم و معارف اسلامی را داشته باشند، مدرسه و معلم و كادر اجرایی آن تأمین میشود، افزود: آینده شغلی دانشآموزان رشته علوم و معارف اسلامی، آینده شغلی خوبی است. دانشآموزان این رشته میتوانند جذب دانشگاه فرهنگیان شوند یا در سایر رشتههایی كه دانشآموزان علوم انسانی امكان پذیرش دارند، میتوانند شركت كنند. وی تأكید كرد: والدین و دانشآموزان علاقهمند برای دریافت اطلاعات بیشتر از این رشته آموزشی میتوانند به پایگاه اینترنتی به نشانی https://reshtemaaref.com مراجعه كنند یا با مؤسسه فرهنگی پیام غدیر با شماره 02136300780 در ارتباط باشند.
در ادامه ارتباط تلفنی با برنامه امروز افق، مهدی غلامنژاد، قاری بینالمللی و از فرهنگیان مقطع متوسطه دوره اول به روی آنتن آمد. وی ضمن ابراز عدم آشنایی با این رشته، درباره آموزش رشته قرآن و میزان علاقهمندی والدین و دانشآموزان به این درس، گفت: در مدرسه نگاه سایر معلمان و اولیای محترم دانشآموزان به درس قرآن، قوی نیست و اگر به دانشآموزی گفته شود كه در این درس ضعیف است، خانوادهها به آن بهای زیادی نمیدهند. غلامنژاد با تأكید بر اینكه معتقدم باید در ساختار تغییری در این امر ایجاد شود، افزود: حال آنكه نقشی كه درس قرآن میتواند تربیت دانشآموزان ایفا كند در سایر دروس نیست. بنابراین باید این امر بیش از پیش برای دانشآموزان و والدین تبیین شود. از سوی دیگر معلمان قرآن باید توجه كنند تا زمینه جذب دانشآموزان را به كلاس فراهم كرده و حال آنكه معلمان قرآن، خیلی قوی نیستند. این قاری بینالمللی با تأكید بر اینكه باید جای خالی قرآن بیش از پیش احساس شود، اضافه كرد: معلمان قرآن باید فن بیان قوی و مجهز به علوم روز باشند تا بتوانند دانشآموزان را جذب كنند. معتقدم در كنار درس قرآن، زیست قرآنی نیز باید به دانشآموزان آموزش داده شود و این موضوع را در كتاب قرآن میتوان متنوعتر طراحی كرد. میهمان دیگر تلفنی این برنامه رویینیفرد، كارشناس دارالقرآن آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینكه در این استان چند سالیست كه مدارسی با عنوان صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با پذیرش دانشآموزان مستعد و علاقهمند و دارای معدل 17 به بالا فعالیت میكنند، گفت: اما متأسفانه شاید به دلیل آینده شغلی و بازار كار ضعیفی كه برای این رشته متصور است، دانشآموزان و خانوادهها تمایل زیادی به حضور فرزندانشان در این رشته ندارند. وی ادامه داد: متأسفانه در آموزش و پرورش رویكردها نسبت به قرآن، تخصصی نیست به طوری كه در مقطع ابتدایی شاهد تدریس آموزگار پایه در درس قرآن هستم كه بعضا شاید از آموزشها و تخصصهای لازم برخوردار نباشند. از سوی دیگر اهمیتی كه به علوم پایه چون ریاضی و تجربی داده میشود به درس قرآن اختصاص داده نمیشود. رویینیفرد درباره گام دارالقرآن آموزش و پرورش خراسان شمالی در این راستا گفت: در سال گذشته برای نخستین بار 60 ساعت آموزش ضمن خدمت برای آموزگاران پایه ابتدایی با تدریس قاریانی كه به عنوان معلم جذب در بدنه آموزش و پرورش هستند، برگزار كردیم كه با استقبال آموزگاران روبرو شد به طوری كه امسال نیز درخواست برگزاری دوره ضمن خدمت مشابهی را داشتند. در این دوره آموزگاران ضمن آشنایی با روخوانی و روانخوانی با شیوههای تدریس قرآن نیز آشنا میشدند. یادآور میشود، برنامه افق كاری از گروه اطلاعرسانی رادیو قرآن است كه با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیبشناسی فعالیتهای قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامههای مختلف قرآنی در سطح كشور و گفتوگو با مسئولان قرآنی، روزهای شنبه حوالی ساعت 14:25 از شبكه رادیویی قرآن موج FM ردیف 100 مگاهرتز بر روی آنتن میرود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایتWWW.radioquran.IR از پخش زنده شبكه استفاده و در جریان آخرین خبرهای رادیو قرآن قرار بگیرند.
از طریق موج اف.ام ردیف 100 مگاهرتز شنونده ما باشید.
📻 fm 100 mhz
آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:
🌐 www.radioquran.ir
http://sapp.ir/radioquran 🆔
https://ble.ir/radioquran_ir 🆔
https://eitaa.com/radioquran_ir 🆔
راه های ارتباطی ما:
📩 30000100
☎️ 02122051632_02122043017
تلفن گویا:
☎️ 02127860100