دوره آموزشی مدرسان كشوری طرح ملی «اتقان» (دوره ارتقای توانمندیهای قرآنی آموزگاران ابتدایی) كه از روز گذشته 4 دیماه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است، امروز پایان میپذیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن ،طرح ملی «اتقان» یكی از تكالیف قرآنی وزارت آموزش و پرورش در برنامه هفتم پیشرفت است و در نخستین گام اجرای این طرح ملی، روز گذشته و امروز، 4 و 5 دیماه، اردوگاه شهید باهنر میزبان برگزاری دوره تبیین و تشریح این دوره آموزشی با حضور مدرسان استانی، معاونان آموزش ابتدایی و رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش از 18 استان است.
طی این دوره مدرسان شركتكننده با نكات فنی و اجرایی دستورالعمل جامع این طرح آشنا شدند و در گام بعدی مدرسان حاضر در این گردهمایی با رجوع به استانهای خود، مربیان این دوره را انتخاب و آموزش خواهند داد و در نهایت این دوره مهم و راهبردی برای آموزگاران مدارس ابتدایی آغاز خواهد شد.
این دوره با محوریت معاونت آموزش ابتدایی و دبیرخانه كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور و با همكاری معاونت پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مركز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش برنامهریزی و برگزار شده است.
اما روز گذشته پنجشنبه 4 دیماه و در آیین افتتاحیه اجرای این طرح با بیان اینكه قرآن نگاه جامعی به انسان و تربیت او دارد، گفت: برداشت ما از دانشآموز، انسانی است كه خداوند او را با همه ابزارها و ظرفیتهای رشد آفریده و مأموریت او در زمین، حركت به سوی «حیات طیبه» و ایفای نقش «خلیفهاللهی» است.
وی افزود: همانگونه كه خداوند در نظام هستی همه امكانات رشد را فراهم كرده است، در نظام تربیتی نیز نمیتوان بدون تأمین منابع، ابزارها و روشهای صحیح، انتظار نتایج مطلوب داشت. قرآن خود را كتابی معرفی میكند كه برای همه مردم، با بیانی روشن، جامع و تربیتی نازل شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اصول تربیتی برگرفته از قرآن كریم تصریح كرد: شمولیت و جامعیت، اعتدال و میانهروی، واقعگرایی، توجه به ظرفیتهای متفاوت انسانها و رحمتمحوری، از مهمترین اصول تربیتی قرآن است. حتی در موضوعاتی مانند انفاق، قرآن بر تعادل، حفظ كرامت انسانی و پرهیز از افراط و تفریط تأكید دارد.
حكیمزاده با تأكید بر واقعبینی در تربیت گفت: قرآن انسان را موجودی آسمانی و بیخطا معرفی نمیكند، بلكه بر پذیرش خطا، امكان بازگشت، توبه و رشد تأكید دارد. مهمترین اصل تربیتی، همان نرمخویی، مهربانی و اخلاقمداری است كه خداوند در خطاب به پیامبر اكرم(ص) بر آن تصریح میكند؛ اصلی كه اگر در تربیت معلم و دانشآموز رعایت شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
وی با اشاره به روشهای تربیتی قرآن افزود: خطاب قرار دادن عقل، وجدان و فطرت انسان، دعوت به تفكر و تعقل، معرفی الگوها و اسوههای شایسته، بهرهگیری از قصه، تمثیل، عبرتآموزی از تاریخ و ایجاد امید از طریق تأكید بر رحمت و بخشش الهی، از روشهایی است كه قرآن برای تربیت انسان به كار گرفته و باید در آموزش قرآن بهویژه در دوره ابتدایی مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأكید كرد: آموزش قرآن نباید به روخوانی و روانخوانی محدود شود؛ هدف این دوره آن است كه معلمان بتوانند با روشهای تربیتی صحیح، احساس ارزشمندی، كرامت نفس و تعلق خاطر به قرآن را در دانشآموزان تقویت كنند. وقتی دانشآموز خود را ارزشمند بداند، از بسیاری از آسیبها دوری خواهد كرد.
وی با بیان اینكه این دوره برای ارتقای نمره درس قرآن طراحی نشده است، تأكید كرد: «اتقان» آغاز مسیری تربیتی است تا قرآن به برنامه زندگی دانشآموزان تبدیل شود، نه صرفاً یك درس مدرسهای. این نگاه، بزرگترین و ماندگارترین اثر تربیتی را به همراه خواهد داشت.
حكیمزاده در پایان با قدردانی از همافزایی كمیسیون آموزش عمومی قرآن كریم، اداره كل قرآن و عترت، معاونتهای مرتبط وزارت آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی استانها گفت: امیدوارم برآیند این دوره و دورههای استانی آن، شكلگیری نسلی باشد كه قرآن را راهنمای زندگی خود بداند و آثار این حركت تربیتی بهعنوان باقیاتالصالحات در جامعه ماندگار شود.
این گزارش حاكی است، محمدرضا مسیبزاده؛ مشاور وزیر آموزشوپرورش و دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور نیز در آئین افتتاحیه این طرح در سخنانی گفت: این طرح اقدامی مؤثر در راستای اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور، برنامه هفتم پیشرفت است و اگرچه تمامی فعالیتهای آموزشوپرورش معروف و ارزشمند است، اما فعالیتهای قرآنی از عمق و اثرگذاری ویژهای برخوردارند.
وی با اشاره به حضور مدرسان منتخب از 18 استان در این دوره كشوری افزود: این دوره با هدف تربیت مدرس و گسترش آموزشهای قرآنی در سطح استانها، مناطق و مدارس طراحی شده و میتواند زمینه ارتقای كیفیت آموزش قرآن در دوره ابتدایی را فراهم كند.
مسیبزاده ضمن قدردانی از تمامی دستاندركاران برگزاری این دوره، بهویژه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، معاونت پرورشی و فرهنگی و مركز منابع انسانی، از نقش محوری معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، در طراحی و راهبری این طرح ملی نیز تقدیر كرد و ادامه داد: با تأكید وزیر آموزشوپرورش، رویكرد این برنامه از آموزشهای محدود به تربیت مدرس ارتقا یافت تا مدرسان منتخب بتوانند آموزش قرآن را بهصورت نظاممند در استانهای خود توسعه دهند.
وی افزود: مدرسان تربیتشده در این طرح، ظرفیت آموزش دهها هزار آموزگار ابتدایی را ایجاد خواهند كرد كه بخش قابل توجهی از آنان، آموزگاران با سابقه كمتر از 10 سال هستند و براساس برنامه هفتم پیشرفت، حدود 300 هزار آموزگار ابتدایی باید تا پایان آن، تحت آموزشهای قرآنی قرار گیرند و این دوره، آغاز منسجم و هدفمند این مسیر است.
دبیر كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كشور گفت: دیگر مأموریتهای آموزش و پرورش در پایان برنامه هفتم پیشرفت، توسعه مدارس حفظ قرآن و ارتقای سواد قرآنی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و همچنین 10 میلیون نفرجزء است و اجرای سند تحول بنیادین، تحقق عدالت آموزشی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و توجه ویژه به قرآن و نماز، از مهمترین محورهای مورد مطالبه وزیر آموزش و پرورش در سطح ملی محسوب میشود.
وی در پایان سخنان خود بر ضرورت تحول در روشهای آموزش قرآن تأكید كرد و گفت: در كنار پایبندی به كتاب درسی، تنوعبخشی به شیوههای تدریس و سادهسازی آموزش قرآن، نقش مهمی در اثربخشی یادگیری دانشآموزان دارد و لذا از مدرسان حاضر در این طرح انتظار میرود كه با دقت به سرفصلها و رویكردهای آموزشی، نقش مؤثری در ارتقای كیفیت آموزش قرآن در مدارس ایفا كنند.