عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به برگزاری كارگاه ارتقای سواد رسانه ای و مباحث قرآن گفت: در این كارگاه مقدماتی از چیستی و چگونگی و ابعاد سواد رسانه از دیدگاه قرآن بیان شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، بهاره نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با برنامه "شهر قرآن از نمای نزدیك" در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم با اشاره به برگزاری كارگاه ارتقای سواد رسانه ای و مباحث قرآن گفت: در این كارگاه مقدماتی از چیستی و چگونگی و ابعاد سواد رسانه از دیدگاه قرآن بیان شد.
وی با بیان اینكه كلیدی ترین مفهوم قرآنی از نظر سواد رسانه خود كنترلی و تقواست، خاطرنشان كرد: در پژوهشی كه درباره این مساله انجام دادم به یك دسته بندی و تفسیر موضوعی آیات قرآن و پیوندش با سواد رسانه ای رسیدم به این ترتیب كه آیات مرتبط با سواد رسانه ای را استخراج كردم.
نصیری اظهار كرد: وظیفه مخاطب در مواجهه با پیام ها در رابطه با آیات قرآن شناسایی منبع خبر، مواجهه آگاهانه در برابر پیام ها و لزوم تحقیق در مورد آن؛ چراكه قرآن یكی از اصیل ترین و مهم ترین منابع و رسانه ای است كه قابل رجوع در كلیه ابعاد زیبایی شناسانه و اخلاقی است.
استاد كارگاه سواد رسانه ای و قرآن با بیان اینكه همچنین به چگونگی برخورد با پیام های نادرست و باطل و گوینده پیام پرداخته شد، تصریح كرد: به طور مثال در مورد چگونگی برخورد نادرست در قرآن كریم در آیه 71 سوره مباركه آل عمران تاكید شده است و بیان شده كه ای اهل كتاب چرا حق را به باطل مشتبه می كنید.
وی با بیان اینكه در دنیای امروز كه رسانه ها فرامكانی و فرازمانی هستند باید بلد باشیم از رسانه استفاده كنیم، ادامه داد: قرآن ظرفیت های زیادی دارد كه می توان به طور تخصصی به آن پرداخت و لازم است فعالان قرآنی در این حوزه بیشتر تلاش كنند و وقتی رسانه ها مدرن می شوند چرا نباید اصول قرآنی را مدرن و به روز رسانی كنیم.