رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان با اشاره به اینكه نامگذاریهای متعدد باعث شده تا برخی مناسبتها همچون هفته قرآن در دانشگاهها جدی گرفته نشود، گفت: اگر این مناسبت بستری برای اجرای یك برنامه ویژه نیست، حذف این مناسبت از تقویم بهتر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن ؛ برنامه افق كه روزهای شنبه هر هفته بر روی امواج رادیو قرآن پخش میشود، در روز 25 آبانماه به بررسی هفته قرآن در دانشگاهها پرداخت. در این برنامه امین ناجی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت به عنوان میهمان تلفنی حضور داشتند كه هر كدام به بیان مواضع خود پرداختند.
توجه به ابعاد مختلف فعالیتهای قرآنی
در ابتدای این برنامه، امین ناجی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور ضمن اشارهای به پیشینه هفته قرآن در دانشگاهها گفت: روز 24 آبانماه، سالگرد ارتحال علامه «سیدمحمدحسین طباطبایی»، مفسر برجسته قرآن كریم است و بخش دانشگاهی به احترام این مفسر برجسته، تصمیم گرفته است تا از روز 18 تا 24 آبانماه كه منتهی به مناسبت مورد اشاره است، به برنامههای قرآنی بپردازد و آن را به عنوان هفته قرآن در دانشگاهها نامگذاری كند.
وی با اشاره به اینكه یكی از فلسفههای این نامگذاری میتواند توجه نسل جوان به شخصیت علامه طباطبایی و تفسیر برجسته ایشان باشد، افزود: این توجه نه تنها از باب وجودی ایشان، بلكه از باب جریان تفسیر و اینكه قرآن كریم در جریان تاریخ و عصر قابلیت تفسیرپذیری و فهم دارد، باید باشد. لذا در طول این هفته میتوان با تدارك برنامههایی یادآور شد كه قرآن برای ما بوده و خطاب به ماست. نكته دیگر اینكه بسیاری از نكات در قرآن وجود دارد كه ممكن است مفسران قبلی به آن دست نیافته باشند و ما به آنها دست یابیم.
ناجی با تأكید بر اینكه هفته قرآن در دانشگاه نیازمند بازشناسی و اتخاذ یك رویكرد مجدد است، تصریح كرد: لازم است همه دانشگاهیان در سالهای بعد به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. امیدوار هستیم از همین الان برای سال بعد این پیشبینی از سوی مسئولان فرهنگی دانشگاهها صورت بگیرد.
معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور در بخش دیگری از صحبتهای خود در این برنامه به فعالیتهای قرآنی دانشگاه پیام نور اشاره كرد و با تأكید بر اینكه این دانشگاه در تمامی مراكز 480 گانه خود كانون قرآن و عترت دایر كرده است، اظهار كرد: عمده فعالیتهای قرآنی ما در دو حوزه طراحی شده است. یكی از این حوزهها فعالیت عمومی قرآن برای ترویج و شناساندن محورهای قرآن به دانشجویان است. غالب این فعالیتها از سوی كانونهای قرآن و عترت دانشجویی با همراهی و مشاوره اساتید و اعضای هیئت علمی صورت میگیرد.
وی بیان كرد: محور دیگر فعالیت قرآنی در دانشگاه پیام نور، الگوسازی و یافتن پدیدههای قرآنی و حضور آنها در مواضع مختلف مسابقات قرآن است. ما این كار را در سه مرحله مسابقات و جشنواره قرآنی دانشگاه انجام میدهیم. امسال بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت را در استان كرمان برگزار كردیم كه با رشد كمّی 100 درصدی روبرو بود. جمعیت مخاطبان در شش بخش مسابقات در سال گذشته 6500 نفر بود كه امسال به بیش از 13 هزار نفر رسید.
ناجی در بخش پایانی صحبتهای خود در پاسخ به این سوال كه اصولاً در دانشگاهها باید چه نوع فعالیتهای قرآنی را شاهد باشیم، به طرح این سوال پرداخت كه آیا دانشگاهها مانند سایر موسسات عمومی مروج قرآن، وظیفه یكسانی دارند؟ گفت: در ایام برگزاری مرحله كشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، كارگاههای ایدهپردازی در حوزه قرآن برای گسترش فعالیتهای قرآنی به عرصه عمومی اقداماتی را انجام دادیم. همچنین در نظر داریم تا برای سال آتی در حوزههای پژوهشی متناسب با موضوعات و مسائل مطرح در حوزه قرآن دست به احصاء بزنیم. به اعتقاد من یكی از رسالتهای بخش دانشگاهی در عرصه فعالیتهای قرآنی احصاء پژوهشهای قرآنی، مقالات و تألیفات در این عرصه است.
حذف مناسبت هفته قرآن در دانشگاهها
بر اساس گزارش ایكنا در بخش دیگری از برنامه افق رادیو قرآن، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به بیان مواضع خود در مورد هفته قرآن در دانشگاهها پرداخت.
شوشتری با اشاره به اینكه نامگذاری یك هفته به نام قرآن بهانهای است كه كارهای شاخصی كه طی سال انجام شده است، در این مناسبت ارزیابی شود، گفت: اعتقاد دارم این هفته یك مناسبت فراموششده است و سالهای سال در این وضعیت بوده است. من به یاد ندارم به خاطر این هفته كارویژهای از طریق نهادها انجام شده باشد. شاید بخشی از این بیتوجهی به زمانبندی بازگردد. معمولاً ماه رمضان اوج كارهای فرهنگی و قرآنی است و فعالیتهای دیگر همچون جشنواره ملی كه 27 دوره آن را جهاد دانشگاهی برگزار كرد نیز در زمانهای دیگر برگزار میشود.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور با اشاره به اینكه هفته قرآن در دانشگاهها به لحاظ زمانی در زمان خوبی در نظر گرفته شده و دانشجویان فراغت خوبی برای انجام برنامههای جنبی دارند، بیان كرد: من به یاد ندارم در جلسات و نشستهای دانشگاهی بحثی در مورد این مناسبت صورت گرفته باشد یا دانشگاهها اعلام كنند برنامه ویژهای در این زمینه دارند.
شوشتری با اشاره به آسیب نامگذاریهای متعدد، افزود: نامگذاریهای متعدد باعث میشود كار جدی گرفته نشود. بخش دانشگاهی میتوانست جشنواره ملی را در این ایام برگزار كند، اما اعتقاد دارم هفته قرآن و دانشگاه مانند خود قرآن مهجور و مظلوم واقع شده است. من اعتقاد دارم حالا كه هیچ برنامه ویژهای تعریف نشده است، اگر این مناسبت را از تقویم حذف كنیم، بهتر است.
وی در پایان با بیان اینكه راههای ارتباط دادن دانشجویان با قرآن را هنوز كشف نكردهایم، اظهار كرد: هنوز هم اعتقاد داریم تنها راه حضور دانشجویان و جوانان در عرصه قرآن، روخوانی، حفظ، قرائت و مسائلی از این دست است، در صورتی كه ترغیب جوان به فعالیت قرآنی با رویكردهای دیگر نیز ممكن است.
هفته قرآن در دانشگاه به دنبال داغ كردن تنور فعالیتهای قرآنی
در ادامه برنامه افق، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت به روی خط آمد و به بیان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به برگزاری مرحله كشوری جشنواره قرآن وعترت وزارت بهداشت یك هفته قبل از آغاز هفته قرآن در دانشگاه، گفت: ما برای هفته قرآن در دانشگاهها حدود 20 برنامه به دانشگاههای علوم پزشكی پیشنهاد دادهایم تا به فراخور توانمندی خود، برنامههایی را از بین آنها برگزیند و انجام دهند.
بحرالعلوم با تأكید بر اینكه فعالیتهای قرآنی وزارت بهداشت منحصر در یك هفته نیست و در طول سال جاری است، گفت: با این وجود، باید از مناسبت فعلی برای تجمیع برنامهها، عضوگیری كانونها و ... استفاده كنیم. باید تلاش شود تا در این هفته تنور فعالیتهای قرآنی داغتر از دیگر ایام باشد.
رئیس مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینكه نباید تمام بار قرآنی شدن دانشگاهها را روی دوش هفته قرآن در دانشگاهها بیندازیم، بیان كرد: در ایام هفته وحدت قرار داریم. آیا صحیح است كه تمام بار وحدت مسلمانان را از این هفته خواستار باشیم و در ایام دیگر هیچ كاری انجام ندهیم؟ لذا من اعتقاد دارم فعالیتها در این هفته باید به طور نسبی متفاوت از ایام دیگر باشد.
وی در پاسخ به این سؤال كه نظر شما در مورد حذف این مناسبت از تاریخ دانشگاهی چیست، گفت: اگر قرار باشد قرآن در دانشگاهها در همین هفته بماند و قرآن را در یك زمان و مكان محصور كنیم، اگر حذف شود، بهتر است. اما اعتقاد دارم كه اینگونه نیست.
بحرالعلوم در بخش پایانی صحبتهای خود در مورد توقعی كه از فعالیتهای قرآنی بخش دانشگاهی میرود، گفت: ما از عموم مردم توقع داریم قرآن را بخوانند و بفهمند، اما از جامعه علمی توقع داریم نسبت قرآن با علوم دیگر را بشناسند. البته این كار دشواری است. از دانشگاه جمهوری اسلامی انتظار میرود نسبت قرآن با علوم دیگر را مشخص كند و ربط قرآن با موضوعات مورد مطالعه خود را پیدا كنند.