قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران گفت: مساجد جامع میتوانند بهترین آغازگر جریان بهكارگیری قاری و مؤذن راتب در كشور باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ برنامه افق رادیو قرآن كه به صورت زنده روی آنتن شبكه رادیویی قرآن میرود، شنبه، اول دیماه به موضوع حضور قاری راتب در مساجد، فعالیت و تأثیرگذاری این روش تلاوت بر مخاطب و حضور مردم در مساجد و برپایی كرسیهای اذانگاهی پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی درچهای، قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران به عنوان مهمان حضوری این برنامه ضمن اظهار چگونگی انتصاب خود به این منصب با بیان اینكه چندی پیش حكم انتصاب قاری و مؤذن راتب از سوی آیتالله عالمی، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) به اینجانب اعطا شد، اظهار كرد: این مسجد جزء میراث فرهنگی است و بازدیدكنندگان فراوانی اعم از ایرانی و خارجی دارد. محل این مسجد تاریخی نیز تقریبا در وسط بازار تهران است و از قدیم نیز محوریت داشته است. مسجد امام خمینی(ره) محل رفتوآمد پادشاهان قجری بوده است. این مسجد، بزرگترین و مهمترین مسجد منطقه بازار است.
موسوی درچهای با اشاره به اینكه درنظر گرفتن یك قاری و مؤذن راتب در این مسجد از مدتی پیش اتفاق افتاده، تصریح كرد: شاید این انتظار میرفت كه مساجد ما باید خیلی زودتر در این امور وارد عمل میشدند؛ چراكه مسجد و قرآن با هم و در كنار هم متولد شده و همزاد هستند. ساختمان مسجد برای قرآن بنا شده و باید فضا بهگونهای باشد كه هركسی در هر ساعتی كه نیاز به شنیدن قرآن دارد، بتواند به مسجد مراجعه كند.
وی ادامه داد: قاری راتب، فردی است كه مرتب و به صورت مستمر در یك مكان مشخص به كار تلاوت قرآن میپردازد. البته ما پیش از این قاری راتب داشتهایم و این مسئله ریشه دیرینه در فرهنگ ما دارد برای مثال، ما از زمان صدر اسلام قاری و مؤذن راتب مانند بلال حبشی داشتهایم.
قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران بیان كرد: البته موضوع راتب در كشور ما در بحث اذان سابقه فراوانی دارد و اشخاصی مانند مرحوم محمد آقاتی در زمانهای گذشته در حرم امام رضا(ع) اذان میگفت، او در تهران نیز جزء مؤذنان راتب همین مسجد امام(ره) به شمار میآمد. در مساجد ما مأذنهای همراه با معماری ویژه انعكاس صدا برای مؤذنان تعبیه میشده كه آنجا بایستند و اذان بگویند تا همگان این صدای زیبا را بشنوند.
موسوی درچهای با بیان اینكه به بركت انقلاب اسلامی، تحول بزرگی در زمینه تلاوت قرآن كریم در سطح كشور ایجاد شد، افزود: امروزه جوانان و نوجوانان فراوان و بااستعدادی داریم كه صدای ایشان شنیدنی است، البته رسانههای ما شاید نتوانند تمامی این صداها را به گوش همگان برسانند، اما مساجد این امكان را دارند و این استعدادهای قرآنی میتوانند در مساجد مستقر شده و هر كدام قاری و مؤذن راتب مسجد شوند.
وی با بیان اینكه زیبایی صوت اذان آنگاه جلوه میكند كه كه به صورت زنده ادا شود، گفت: به نوعی رادیو و تلویزیون راتب داریم، ولی این رسانهها هرچقدر كه به خوبی به این موضوع بپردازند، این امر جای اجرای زنده رودررو با مردم را نمیگیرد.
این مدرس و قاری قرآن با اشاره به اینكه با وجود این همه استعدادی كه در این زمینه وجود دارد و همگی نیز مشتاق و حاضر هستند كه حتی به صورت افتخاری در این فضا فعالیت كنند، افزود: آغاز این جریان میتواند در مساجد جامع رقم بخورد كه اگر این اتفاق رخ دهد، بسیار عالی خواهد بود.
وی تصریح كرد: اگر در زندگینامه خیلی از اساتید مصری بنگریم، مشاهده میكنیم كه افرادی نظیر عبدالباسط خود را قاری مسجد معرفی میكنند. وقتی مردم قاریان را از نزدیك میبینند و حضور ایشان را حس میكنند، قرآن را باز كرده و به آن گوش فرا میدهند كه این امر خود سبب ایجاد یك فضای آموزشی در مسجد خواهد شد.
موسوی درچهای گفت: علت اینكه كشور مصر برتری خاصی در این رابطه نسبت به كشورهای دیگر دارد، فرهنگ تلاوت است كه در مصر بیش از كشورهای دیگر رواج دارد. اساس كار آموزش نیز همین استماع است یعنی هیچكسی نمیتواند قاری حرفهای شود، مگر اینكه بحث استماع را پیگیری كند. اگر این قضیه تبدیل به فرهنگ شود، خواه ناخواه سطح تلاوتهای مردم نیز بالا میآید.
وی با بیان اینكه فعالیت ما در مسجد امام خمینی(ره) پس از ماه مبارك رمضان به صورت روزانه شروع شد، افزود: البته مراسم انتصاب بنده چند هفته قبل اجرا شد، اما فعالیت ما پس از ماه رمضان و از سوره مباركه اسراء آغاز شده و هماكنون نیز سوره مباركه شورا را به پایان رساندیم كه با این روند ظرف یك یا دو سال به ختم قرآن خواهیم رسید.
وی ادامه داد: آمادگی داریم تا هر مسجدی كه قصد اجرای چنین برنامهای داشته باشد، حمایت كنیم و افرادی كه در این رابطه علاقهمند هستند به مساجد معرفی كنیم. در مسجد امام(ره) چون مسجدی خاص بوده و در محله بازار قرار دارد، بیشتر تمركز ما بر روی اذان و نماز ظهر است و هر روز تقریبا نیم ساعت قبل از اذان، كرسی تلاوت اذانگاهی در مسجد برگزار میشود.
همچنین، حجتالاسلام والمسلمین شجاع، مسئول امور قرآنی حرم مطهر امام رضا(ع) كه میهمان تلفنی برنامه بود نیز در سخنانی با اشاره به سابقه دیرینه برپایی اذان در حرم مطهر كه به اذان حلقومی معروف است، گفت: سازماندهی برنامههای اذان حرم مطهر از گذشتههای دور یعنی از زمان مرحوم آقاتی آغاز شده و امروزه نیز عزیزان دیگری در این زمینه فعالیت دارند.
وی با بیان اینكه این فعالیت از زمان تولیت سابق حرم مطهر یعنی آیتالله واعظ طبسی توسعه و گسترش فراوانی پیدا كرده است، افزود: امروز در هر وعده اذانگاهی بهترین قاریان و مؤذنان كشور در حرم مطهر حاضر شده و پس از تلاوت آیات الهی قرآن كریم، اذان را نیز به صورت زنده اجرا میكنند.
شجاع در پایان اظهار كرد: این آمادگی را داریم كه با مساجد دیگری كه قصد دارند تا چنین برنامهای را اجرا كنند، همكاری و در صورت تمایل مسئولان و متولیان این مساجد، میتوانیم قاریان و مؤذنان را برای اجرای تلاوت قرآن اذانگاهی و نیز اجرای برنامه زنده اذان به این مساجد اعزام كنیم.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین موسوی درچهای در رابطه با استقبال مردمی از برنامه اذانگاهی مسجد امام(ره) بیان كرد: خوشبختانه استقبال مردم از این برنامهها خیلی خوب است. البته این استقبال در اوایل كار كم بود، اما پس از گذشت چندی از اجرای برنامهها، به ندرت جمعیت بیشتر شد.
وی با بیان اینكه با اجرای این برنامهها یك نوع فضای آموزشی در محل مسجد ایجاد میشود، تصریح كرد: همچنین، این مسئله موجب ایجاد ارتباط صمیمی و عاطفی میان قاری و مخاطب شده است.
موسوی درچهای با اشاره به اینكه متولی اصلی ایجاد چنین برنامههایی مردم هستند، گفت: مردم باید خود بخواهند و خواست ایشان است كه مسئولیت را برای سازمانها و نهادهای مختلف ایجاد میكند، اما اگر مردم نخواهند، نمیتوان به موفقیت در این زمینه دست پیدا كرد. این قضیه باید تبدیل به خواست عمومی شود. البته مردم ما آنقدر مشتاق شنیدن تلاوت قرآن هستند كه اگر این شهد شیرین در میان ایشان جا افتد، مردم نیز استقبال فراوانی از آن خواهند داشت.