در اولین همایش اخلاق رسانهای كه چهارشنبه برگزار میشود، در راستای تولید دانش نظری در این حوزه، شش كتاب و 150 مقاله علمی پژوهشی رونمایی میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ نشست خبری اولین همایش علمی و پژوهشی اخلاق رسانهای عصر روز 19 آذرماه، با حضور حسین رضی، معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما در تالار همایشهای این سازمان برگزار شد.
رضی با تاكید بر ضرورت پرداختن به موضوع اخلاق در رسانه اظهار كرد: رسانه ملی به عنوان بزرگترین مجموعه رسانهای كشور، تاثیر زیادی بر مردم دارد. همچنین تأكید بزرگان كشور مبنی بر تولید و انتشار پیامهای اخلاقی بر لزوم پرداختن به موضوع اخلاق رسانهای صحه میگذارد.
وی افزود: اداره كل پژوهشهای اسلامی سازمان از دو سال قبل در پی برگزاری همایشی علمی پژوهشی در این رابطه بوده و با همكاری حوزههای علمیه و دانشگاههای كشور به مطالعه در حوزه اخلاق پرداخته است تا بتواند همایشی علمی پژوهشی را در این رابطه برگزار كند.
رضی با اشاره به زمان برگزارش همایش علمی و پژوهشی اخلاق رسانهای، اظهار كرد: این همایش روز چهارشنبه 21 آذرماه با نهادهای حوزوی و نهادهای دانشگاهی و بیش از 50 موسسه برگزار میشود. بنا داریم پس از این همایش همایشهای فرعی دیگری نیز برگزار كنیم.
رضی بیان كرد: ما در این راستا به آسیبشناسی مباحث رسانه به طور عام پرداختیم و از منظر چهارچوبهای اخلاق اسلامی فعالیت رسانهای را بررسی كردهایم. در این راستا لازم است كه موضوع اخلاق را از منظر تولید دانش نظری در اولویت قرار دهیم و فصل جدیدی را در حوزه اخلاق و رسانه بگشائیم. موضوع اخلاق رسانه هم میتواند سر آغاز مباحث جدیدی در حوزههای علمیه باشد. همچنین این امید را داریم كه كاربرد اخلاق در فعالیتهای رسانهای بخش دیگری از اهداف این همایش را پوشش دهد.
وی ادامه داد: ما در حوزه اخلاقی باب جدیدی را به نام اخلاق رسانهای باز كردیم كه همچون اخلاق پزشكی میتواند راهگشای فعالیتهای رسانهای در كشور باشد. منظور از رسانه در این همایش رسانه به طور عام است و فقط صدا و سیما را شامل نمیشود. با توجه شرایط كنونی كه داریم و رسانههای جدید الكترونیكی كه به وجود آمدهاند، پرداختن به موضوع اخلاق از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا كه رسانههای قدیمیتر با توجه به قدمتی كه دارند، خود از مجموعه اصول اخلاقی پیرو میكنند كه این موضوع در رسانههای جدید وجود ندارد.
معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما با بیان اینكه در حوزه ارتباطات و رسانه، اساتید زیادی زحمت كشیده و به صورت تلویحی مباحث اخلاقی را در كنار دروس روزنامهنگاری یادآور شدهاند، گفت: با این وجود منابع اخلاق در رسانه محدود است و تنها در دو همایش سكولاریزم و رسانه و دین و رسانه كه سالهای گذشته برگزار شده، منابعی منتشر شده است. غیر از این موارد منابع خاصی در این حوزه نداریم، لذا به صورت روشن و آشكار نیازمند منابع نظری زیادی در حوزه اخلاق رسانهای هستیم و امیدواریم این همایش زمینه را برای این موضوع فراهم كند.
رضی با تاكید بر اینكه مباحث اخلاقی جهانشمول هستند، عنوان كرد: اینها مباحث عقلی و مورد تاكید اسلام هستند، اما همانگونه كه این دین مبین ادیان الهی را كامل كرد، اخلاق اسلامی نیز مباحث جهانشمول اخلاقی را افزایش میدهد و آن را كامل میكند. ما نیز در این همایش در پی افزایش تجربیات در حوزه اخلاق رسانهای هستیم.
معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما با ابراز امیدواری برای تكوین اخلاق رسانهای و جریان پیدا كردن آن در بدنه كارهای رسانهای عنوان كرد: امیدواریم این موضوع به یك دستور العمل و ارزش تبدیل شود و چنانچه فردی خارج از آن عمل كرد، عمل او ضد ارزش تلقی شود و از جریان رسانهای كشور خارج شود.
وی یاد آور شد: وقتی از اخلاق صحبت میشود، منظور اخلاق اسلامی است، ضمن اینكه دستاوردهای بشری نیز مورد توجه قرار میگیرد. در این راستا امیدواریم آثاری را تدوین كنیم تا در چهارچوبهای دینی و قرآنی بتوانیم عمل كنیم.
وی افزود: در حوزه رسانه، چه چهارچوب صدا و سیما باشد و چه خارج از آن، آسیبهایی را مشاهده میكنیم. مدتی است كه مباحثی را مطرح كردهایم و امید داریم به یك منشور اخلاقی در حوزه رسانه منتج شود تا همه فعالین رسانهای در آن حوزه عمل كنند.
در ادامه این نشست، حسین ظریفیان، رئیس اداره پژوهشهای صدا و سیما و دبیر اجرای همایش علمی و پژوهشی اخلاق نیز با تاكید بر اینكه این همایش اولین همایشی است كه در حوزه اخلاق رسانهای برگزار میشود، اظهار كرد: تمامی فرایندهای علمی در این همایش لحاظ شده و داوری مقالات نیز در همین فضا شكل گرفته است.
وی بیان كرد: مطالعات گستردهای برای همایش صورت گرفته و با توجه به اینكه دانش كمی در حوزه اخلاق رسانهای وجود دارد، امیدواریم كه این همایش نقطه آغازی برای پر كردن این خلأ باشد.
ظریفیان افزود: فراخوان مقالات همایش اخلاق رسانهای در تیرماه 97 در دو بخش رسانههای اخلاقی و اخلاق رسانهای با 30 محور منتشر شد كه تمامی مسائل رسانه را در بر میگرفت. مسائلی مانند اخلاق رسانهای در رأس مدیریت سازمانها، مدیریت افكار، مدیریت رفتار، پژوهش، حرفههای مرتبط با تولیدات رسانهای و شاخصههای اخلاقی كارگردانی، تولیدكنندگی، گریم از این قبیل هستند.
وی اعلام كرد: 352 چكیده مقاله دریافت شد و نهایتاً در مقطع زمانی ایجاد شده، 150 مقاله دریافت و مورد داوری قرار گرفت. این مقالات قرار است در روز همایش كه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه و اساتید دانشگاه برگزار میشود، ارائه شوند.
ظریفیان با بیان اینكه در این همایش، شاهد همافزایی سه ضلع رسانه، حوزه علمیه و دانشگاه هستیم، گفت: از شش كتاب مرتبط به این حوزه رونمایی شده كه سه كتاب آن از انگلیسی به فارسی و از آلمانی به فارسی ترجمه شده است. در ان همایش همچنین یك راهنمای مطالعاتی اخلاق و رسانه و چكیده مقالات دریافتی نیز رونمایی میشود.