مدیر شبكه رادیویی قرآن ضمن ارائه گزارشی از دوره آموزشی تخصصی شیوههای یكسانسازی اداره جلسات قرآن، بیان كرد: به دلیل وجود آرای متفاوت در مسائل فنی تلاوت قرآن، این هم اندیشی برگزار شد، ضمن اینكه امكان رسیدن به آرای مشترك نیز وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن به نقل از خبرگزاری ایكنا، شبكه رادیویی قرآن چندی قبل دوره آموزشی تخصصی شیوههای یكسانسازی اداره جلسات آموزشی صوت، لحن و تجوید را در جهت ارتقاء و اعتلای سطح آموزشی اساتید و معلمان با حضور اساتید برجسته و بینالمللی قرآن، آقایان احمد ابوالقاسمی، مهدی عادلی و جواد فروغی برپا كرد.
اهم سرفصلهای دوره عبارت از جایگاه قرائت قرآن در جامعه و شناخت ظرفیتهای یك قاری، چگونگی كشف، پرورش و ارزیابی استعدادهای قرآنی، شناخت مكاتب اساتید بزرگ مصر و جایگاه تقلید در هر یك از مكاتب، شناخت رویكردهای اساتید در جلسات قرآن در مواجهه با نوجوانان به ویژه نوجوانان در سنین بلوغ، ویژگیهای یك جلسه موفق با توجه به نیازهای افراد است.
بر همین اساس و به منظور آشنایی بیشتر با این دوره با احمد ابوالقاسمی مدیر شبكه رادیویی قرآن گفتوگو كردیم، وی در ابتدا بیان كرد: با توجه به پراكندگی آرا و نظرات اساتیدی كه دارای جلسه قرآن هستند، در سطح جامعه قرآنی یك چند رأیی وجود داشت كه موجب گله داشتن برخی از والدین و قرآن آموزان شده بود و میگفتند كه ما نمیدانیم باید به حرف چه كسی گوش كنیم.
وی در ادامه افزود: در نتیجه میخواستیم طرحی را با عنوان «یك هم اندیشی» داشته باشیم، البته خیلی از دوستان به احترام بنده خیلی از نظرات خود را ارائه نكردند و فقط در جلسه حضور داشتند و به نوعی مستمع بودند و دوره قدری یك طرفه شد، اما بنده تجربیات خودم را بیان كردم كه فرضا با صدای یك نوجوان باید چه برخوردی داشت، گاهی باید برای افراد انگیزه ایجاد كنیم و بعد از این كه انگیزه ایجاد شد لازم است كه چه سخت گیریهایی اعمال شود.
این قاری بینالمللی قرآن بیان كرد: در این مورد اصل در تلاوت قرآن این است كه یك استاد صوت و لحن را به صورت كامل بشناسد و متناسب با آن شناختی كه از انواع سبكها پیدا كرد بر آن اساس ببیند كه در صدای قاری و شاگردش كدام یك از این سبكها مناسب است تا اجرا شود.
وی در ادامه تصریح كرد: به عنوان مثال برخی از سبكها متناسب با صدای قاری شكل گرفته و زمانی كه استاد به این مسأله واقف باشد زمانی كه میخواهد شاگردش را راهنمایی كند قطعا شرایط صوتی او را میسنجد و میگوید كه از چه كسی و چگونه باید تقلید كند. در این موارد اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد و سعی كردم كه تجربیات چندین سالهام را مطرح كنم تا كسانی كه علاقهمند هستند استفاده كنند. البته برخیها نظرات موافق و مخالف داشتند و سؤالاتی نیز مطرح شد و در كل پنج نیم روز به این موضوع اختصاص داده شد.
ابوالقاسمی با اشاره به میزان استقبال از دوره بیان كرد: كار را سخت گرفتیم كه حتما افرادی كه حاضر میشوند جلسه قرآن داشته باشند، اما از طرفی تعداد زیادی قصد داشتند كه شركت كنند اما به تعطیلات سه روزه برخورد كردند و منصرف شدند، تعدادی از آنها نیز وقتی فهمیدند این مباحث از رادیو پخش میشود ضرورتی احساس نكردند كه شركت كنند، اما در كل خواستیم كه دوره حضوری باشد و سؤالاتی را مطرح كنند و كار بدین صورت پیش رود.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال كه آیا بعد از این دوره یكسان سازی اتفاق میافتد یا خیر؟ تصریح كرد: ممكن است كه در حال حاضر مخالف زیاد داشته باشد ولی این مباحث باید از یك جایی شروع میشد، ممكن است نظرات بنده مورد نقد قرار گیرد كه در اینجا وارد مرحله دوم میشویم، بنده در تقلید نظری دارم كه از چه كسانی باید تقلید كرد و از چه كسانی نباید تقلید كرد ولی عدهای میگویند در این بحث فقط علاقه مهم است كه البته این حرف ابتدایی برای حدود 50 سال قبل است. اما در حال حاضر باید سبك و امكانات صوتی شاگرد را بشناسیم و تطبیق دهیم.
مدیر شبكه رادیویی قرآن با اشاره به این كه این دوره ممكن است در آینده نیز برگزار شود بیان كرد: اگر كسی تقاضا داشته باشد و به شرط اینكه گوش شنوا وجود داشته باشد و متقاضی باشند، ما نیز میتوانیم در رادیو قرآن به عنوان یك رسانه قرآنی میزگردی را در فضای باز بگذاریم تا در آن این مباحث را مطرح كنیم.
ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال كه آیا یكسان سازی آرا در این زمینه امكان خارجی دارد یا خیر؟ تصریح كرد: بله وقتی كه اساتید صحبت میكنند و ادله خود را مطرح میكنند دلیل قویتر مشخص و همان نظر پذیرفته میشود، حتی اگر به اشتراك نظر هم نرسیم هر كسی ادله خودش را بیان میكند و شنونده و بیننده میتواند با یپگیری بحث روش صحیح را انتخاب كند و بعد از این است كه تشخیص میدهند كه كدام یك از نظرات با مباحث عقلی، منطقی و هنری تطابق بیشتری دارد و از همان سبك استفاده میكنند.