در گفتگوی والعصر رادیو قرآن با استاد نباتی مطرح شد؛ پیشنهاد جمله‌ خوانی آیات و حفظ پیام‌ های قرآنی در اجرای طرح «در محضر قرآن كریم» در مدارس

این طرح به دنبال زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی كشور است و نقطه عزیمت آن، خود فرهنگیان هستند.

1401/08/27
|
19:38

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ استاد رضا نباتی، كارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف كتب درسی و از مؤلفان كتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با برنامه والعصر رادیو قرآن در خصوص طرح «درمحضر قرآن كریم» در مدارس گفت: این طرح با تأسی به آیه 20 سوره مزمل «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآنِ» و سخن حكیمانه حضرت امام محمدباقر(ع) كه می‌فرمایند محبوب‌ترین كارها نزد خدای بزرگ، كاری است كه فرد بر آن مداومت داشته باشد، هر چند كار كوچكی باشد، در دستور كار قرار گرفته است . وی افزود: طی دو مرحله به تبیین این طرح پرداخته شده و فیلم اجرای نمونه طرح در محضر قرآن كریم به منظور تبیین عملی بخش اول طرح (یعنی جمله‌خوانی آیات صفحه) از سوی معاونت آموزش ابتدایی استان یزد تهیه شده است. طرح ملی «در محضر قرآن» از مهرماه سال ‌1387 با هدف خواندن روزانه قرآن و ترویج معارف قرآنی میان معلمان و مربیان در مدارس سراسر كشور اجرا می‌شود. استاد نباتی تصریح كرد: در این طرح طی یك میثاق‌نامه، فرهنگیان متعهد می‌شوند روزانه، حداقل یك صفحه از آیات قرآن را بخوانند و با استفاده از آموخته‌های خود و دقت در آیات خوانده شده، توانایی خود را در فهم آیات و عبارات پركاربرد و ساده قرآن افزایش دهند. این شیوه از جمله‌خوانی آیات و حفظ پیام‌های قرآنی كاربردی در زندگی علاوه بر كمك به جلوگیری از خستگی چشم، میزان توجه و سرعت قرائت قرآن و نیز توجه به درك معنای كلمه‌ها، تركیب‌ها و جملات قرآنی را افزایش می‌دهد و زمینه تدبر و انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن كریم را فراهم می‌آورد. این كارشناس علوم قرآنی خاطرنشان كرد: در یك جمله این طرح به دنبال زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی كشور است و نقطه عزیمت آن، خود فرهنگیان هستند، چراكه قرائت روزانه قرآن، ایجاد زمینه مناسب برای انس و ارتباط دائمی با قرآن، رشد تربیت قرآنی از راه توسعه سواد قرآنی و تقویت نقش معلمان دوره ابتدایی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی از جمله اهداف و بركات این طرح است كه در صورت توفیق آن بین معلمان، به تدریج در كلاس‌های درس نیز امكان تحقق خواهد داشت. رمز موفقیت این طرح، استمرار و تداوم آن است و افراد باید به یاد داشته باشند كه اگر در یك روز به علت فراموشی یا هر امر دیگری، موفق به خواندن قرآن نشدند، حتماً در روز بعد آن را جبران كنند. استاد نباتی ایجاد زمینه مناسب برای انس با قرآن كریم و احیای سنت اسلامی خواندن روزانه قرآن كریم، رشد تربیت قرآنی از طریق توسعه سواد قرآنی، ارتقای صلاحیت‌های علمی و مهارتی معلمان دوره ابتدایی در آموزش قرآن و تقویت نقش معلمان دوره ابتدایی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی از حفظ فراهم آوردن زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم را از اهداف مهم این طرح خواند و گفت: معلمان، مدیران و سایر كاركنان مراكز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی و متوسطه كشور و مسئولان، كارشناسان مرتبط در مناطق و سازمان‌های آموزش و پرورش و حوزه ستادی مخاطبان این طرح هستند.شركت كنندگان می توانند به منظور نظارت بر فرایند اجرای طرح، پشتیبانی و تقویت انگیزه رفع اشكالات و ارتقای توانایی‌های علمی و مهارتی نسبت به تشكیل جلسات حلقه انس در پایان خواندن هر جزء از قرآن كریم اقدام كنند. پیشنهاد می‌شود، تعداد افراد هر حلقه انس بین 15 تا 20 نفر باشند. این حلقه‌ها توسط مدرسان قرآن مناطق یا یك فرد آشنا و توانا مدیریت می‌شود. بدیهی است با وجود حداقل امكانات نیز این جلسات می‌تواند با تعدادی از معلمان كه در یك مدرسه حضور دارند، تشكیل شود و ایشان به كمك یكدیگر این جلسات را اداره كنند. همچنین، مناسب است به منظور افزایش انگیزه و علاقه شركت‌كنندگان در جهت تداوم و استمرار طرح و نیز گسترش و اشاعه آن در میان سایر علاقه‌مندان، همایش‌های قرآنی در هر فصل از سال (پایان هر پنج جزء از قرآن كریم) تشكیل شود.
📻 fm 100 mhz

آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:

🌐 www.radioquran.ir

instagram.com/radioquran_ir 🆔

http://sapp.ir/radioquran 🆔

https://www.aparat.com/radioquran.ir 🆔

راه های ارتباطی ما:

📩 30000100

☎️ 02122051632_02122043017

دسترسی سریع