مؤلف كتابهای درسی قرآن با بیان اینكه كلام معلم باید جذاب و پیامبرگونه باشد، بر ضرورت تغییر در شیوههای سنتی آموزش تأكید كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز شنبه، 15 شهریورماه با موضوع آغاز سال تحصیلی و كلاس آموزش قرآن با حضور رضا نباتی، كارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف كتب درسی و از مؤلفان كتابهای درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن شبكه رادیویی قرآن رفت.
نباتی طی سخنانی در این برنامه ضمن تبریك آغاز سال تحصیلی به دانشآموزان، خانوادههای ایشان و مجموعه فرهنگیان كشور، اظهار كرد: امسال 15 میلیون و 613 هزار دانشآموز به مدرسه میروند. سال تحصیلی حاضر سالی استثنایی است كه در دو قرن طی میشود. 1399 آخرین سال قرن چهاردهم و سال 1400 اولین سال تحصیلی قرن جدید است كه این سال تحصیلی با توجه به وجود شرایط كرونایی در كشور، خاصتر نیز میشود.
وی ادامه داد: اگر ما از قرآن و معارف اهل بیت(ع) الهام گرفته و به آیه «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» تأسی كنیم، میتوانیم طرحی نو دربیندازیم و این تهدید را برای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به فرصت طلایی تبدیل كنیم.
وی در ادامه در رابطه با این موضوع كه با توجه به شرایط كرونایی چقدر درست است كه سال تحصیلی با این شرایط آغاز شود؟ گفت: همانطور كه مسئولان گفتهاند، نمیتوانیم مملكت را تعطیل كنیم تا ببینیم بیماری چه زمانی تمام میشود و این امر درست نیست.
نباتی ادامه داد: بنده با توجه به اینكه خود معلم بودم و در جریان شرایط هستم، معتقدم انجمن اولیا و مربیان و كادر مدرسه میتوانند با همكاری همدیگر شرایط را طوری فراهم كنند كه مشكل چندانی ایجاد نشود.
این مؤلف كتابهای درسی قرآن اظهار كرد: طبق پروتكلهای بهداشتی ستاد مبارزه با كرونا، میتوان طوری برنامهریزی كرد كه از این شرایط استفاده كنیم. امروز نیازمند آن هستیم كه بپذیریم شرایط تغییر كرده است و به این سمت حركت كنیم كه مؤلفههای تعلیم و تربیت را تغییر دهیم.
وی افزود: با توجه به شرایط خاص كشور، امروز كلاس درس نداریم و خانه تبدیل به مدرسه و اتاق تبدیل به كلاس درس شده است. آموزش از راه دور شرایط ویژه خود را دارد. ما میتوانیم شرایطی كه در گذشته وجود داشت و نیز مدلهای سنتی تعریف شده برای معلم و دانشآموز را تغییر دهیم.
نباتی با بیان اینكه كلام معلم باید جذاب و پیامبرگونه باشد، گفت: دانشآموزان امروز حق انتخاب دارند تا از روشهای خوب معلمان استفاده كرده و فایلهای صوتی جذابتر را گوش كنند كه البته این وضعیت همهگیر بوده و در كشورهای دیگر نیز وجود دارد.
این مؤلف كتابهای درسی قرآن با اشاره به اینكه ما باید شرایط سنتی را تغییر داده و دانشآموزان را با خلاقیت بسیار بالا همراه كنیم، تصریح كرد: خانه و مدرسه در شرایط كرونایی امروز باید ارتباط بهتری با هم داشته باشند.
نباتی در رابطه با بستههای آموزشی نیز اظهار كرد: همكاران كتابی را برای شرایط زرد و قرمز و نیز فیلمی را برای شرایط خاص تهیه كردهاند و معلمان نیز باید با توجه به شرایط موجود، مباحث اصلی را گفته و در اختیار دانشآموزان قرار دهند. در وضعیت نیمه حضوری، مهارت خواندن در جلسه حضوری آموزش داده میشود و در وقتهای دیگر نیز آموزشهای دیگر مانند داستان، انشا و ... ارائه میشود.
وی با بیان اینكه معلمان میتوانند برای رشد و خلاقیت دانشآموزان برنامههای خوب را پیگیری كنند تا از شرایط موجود بهره لازم را ببرند، اظهار كرد: در رابطه با مناطق محروم و نداشتن برنامه شاد و وجود مشكلات فراوان در این زمینه برای شرایط كرونایی پیشنهاداتی مانند روش كلاس معكوس مانند دیگر كشورها ارائه دادهایم كه این روش نیز گاهی در كشور به كار گرفته شد كه استقبال فراوانی را نیز به همراه داشت.
این مؤلف كتابهای درسی قرآن تصریح كرد: معلمان عزیز میتوانند فیلمهای كوتاه آموزشی تهیه كرده و در آپارات و سامانه رشد قرار دهند تا دانشآموزان از آن استفاده كنند. معلمان همچنین میتوانند از فضای مجازی برای رفع اشكال دانشآموزان بهره ببرند.