فعالیت تنها مركز رشد قرآنی كشور در جهاددانشگاهی/ ظرفیت ایده‌پردازی برای یك و نیم میلیارد مسلمان

كامیاب، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گفت: این مركز تنها مركز رشد در كشور است كه با دغدغه تجاری‌سازی ایده‌های اسلامی ـ قرآنی به افرادی كه می‌توانند فعالیت خود را در حوزه قرآنی توسعه افقی دهند، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌كند.

1398/03/11
|
17:16

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن به نقل از ایكنا، زهرا كامیاب، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی و از اعضای مركز رشد و شكوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی جهاددانشگاهی درباره علت راه‌اندازی این مركز، اظهار كرد: این مركز فعالیتش را به صورت رسمی از دو سال گذشته آغاز كرده است و هدف آن تجاری‌سازی ایده‌های قرآنی در حوزه مقالات، پایان‌نامه‌ها و تمامی تحقیقات در زمینه‌های قرآنی و بعضاً میان‌رشته‌ای است.
وی با بیان اینكه مركز رشد و شكوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی تنها به ایده‌ها بسنده نمی‌كند، اظهار كرد: این مركز تلاش دارد تا ایده‌ها به یك خدمت تبدیل می‌شود و قابل استفاده باشد. یكی از اتفاقات مهمی كه در طی یك سال اخیر در مركز رشد رخ داده شناسایی این مركز به مخاطبان بود تا بدانند كه طرح و ایده‌شان در حوزه اسلامی ـ قرآنی را می‌توانند در مركزی با آزمون و خطا انجام دهند و بعضاً طرح و ایده‌های آن‌ها آسیب‌شناسی شود.
14 دوره رویداد استارتاپی قرآنی
كامیاب اظهار كرد: تاكنون 14 دوره رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی «طلوع بركت» با كمك شعب جهاد دانشگاهی در سراسر كشور برگزار شده است. همچنین برگزاری كافه محفل در حال حاضر از جمله فعالیت‌های این مركز است.
وی با تأكید بر اینكه این مركز اولین مركز رشد در سراسر كشور است كه در حوزه اسلامی ـ قرآنی فعالیت می‌كند، گفت: پایگاه اینترنتی مركز رشد به نشانی http://quranati.ir در دسترس علاقه‌مندان است كه می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را از طریق تكمیل فرم‌های درخواست استقرار در مركز رشد ارائه كنند. پس از دفاع از طرح خود نزد هیئت داوران، می‌توانند به عنوان هسته و یا واحد فناورانه به مدت 6 ماه پس از ارسال طرح و تأیید به عنوان دوره پیش‌رشد با بهره‌مندی از امكانات ارتباطی و استفاده از مشاوره‌های مركز رشد و كلینیك كسب و كار‌های مركز رشد، استفاده كنند و اگر پس از این مدت به ثبت شركت خلاق رسیدند و توانستند به ثبت شركت برسند، آن‌هنگام وارد مرحله رشد می‌شوند.
عدم انحصار در فعالان قرآنی
كامیاب با تأكید بر اینكه جامعه هدف ما در مركز رشد تنها فعالان قرآنی نیستند، اظهار كرد: فعالان قرآنی یكی از گروه افرادی هستند كه مخاطب ما هستند، اما مدنظر ما افرادیست كه دغدغه فعالیت در حوزه قرآنی دارند، لذا افراد در هر رشته تحصیلی و حوزه دانشگاهی چون صنایع دستی، آی‌تی و یا طب و ... كه فكر می‌كنند، می‌توانند فعالیت خود را در حوزه قرآنی توسعه افقی دهند، می‌توانند با مراجعه به این مركز ایده خود را به طرح تبدیل كنند.
این عضو مركز رشد با اشاره به نمونه‌هایی از طرح‌های انجام شده در حوزه اسلامی ـ قرآنی گفت: مثل طراحی لباس با محوریت سوره مباركه كوثر كه با رویكرد قرآنی برای مخاطب خاص انجام شد و یا هتاكون فین‌تك كه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم برگزار شد كه شركت‌كنندگان در آن دانش‌آموختگان امور مالی و بانكداری و بیمه و بورس بودند.
وی تأكید كرد: به عبارت دیگر این مركز تلنگریست برای افرادی كه علاقه‌مند به فعالیت در حوزه قرآنی هستند و صرفاً قصدمان توجه به فعالان حوزه قرآنی نیست بلكه شناسایی و معرفی دیگر افراد علاقه‌مند به توسعه افقی در این عرصه هست در واقع مخاطبان ما تخصصی است.

جای خالی استارتاپ‌های قرآنی
كامیاب با اشاره به اینكه فضای استارتاپ‌های قرآنی در كشور خالی است، گفت: مركز رشد با هدف شناسایی افرادیست كه بتواند این فضای خالی را به خوبی درك كند و برای آن طرحی داشته باشد. همچنین باید بگویم دنبال اخذ مجوز برای فعالیت مراكز رشد در واحد‌های جهاددانشگاهی در استان‌ها هستیم.
وی درباره محصولاتی كه به صورت ملی و بین‌المللی مخاطبان را جذب می‌كنند، بیان كرد: برنامه‌ای را شش ماه گذشته تاكنون در مركز رشد با عنوان دوره بین‌المللی كسب و كار‌های اسلامی ایجاد كردیم. این برنامه با هدف رصد كردن و معرفی كردن استارتاپ‌ها و فعالیت آن‌ها در حوزه اسلامی ـ قرآنی بود. با این محوریت كه بانك اطلاعات افراد علاقه‌مند در این عرصه فراهم شود. طی این برنامه استارتاپ‌ها و اخبار استارتاپی در زمینه برپایی نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و دیگر حوزه‌ها با موضوع اسلامی ـ قرآنی رصد می‌شود تا افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه دید كلی نسبت به فضایی كه می‌خواهند در آن فعالیت كنند در عرصه ملی و بین‌المللی، داشته باشند.
رویداد «با پای پیاده»
كامیاب بیان كرد: از جمله این برنامه‌ها رویداد «با پای پیاده» با موضوع اربعین بود كه ایده‌هایی پیشنهاد شد كه حدود چهار تا پنج ایده خوب بود؛ در یكی از این ایده‌ها كه در حوزه كودك بود سربند‌هایی تهیه و جوایزی طی مسیر پیاده‌روی اربعین به كودكان ارائه شد و همچنین كتاب‌های كار‌ و تصویری در حوزه كودك به سه زبان مهیا شد. یكی از وظایف مركز رشد ارائه راهكار‌ها و مشاوره‌ها درباره نحوه حضور در بازار‌های بین‌الملل است.
در ادامه محمدابراهیم دهدشتی، مدرس دوره‌های استارتاپ‌های قرآنی درباره وضعیت استارتاپ‌ها در جهان، اظهار كرد: استارتاپ‌ها و كسب‌وكار‌هایی كه در جهان بر سه دسته هستند؛ یا خدمتی ارائه می‌دهند، یا محصولی در بازار ارائه می‌دهند و یا رابط بین چند كار هستند. در زمینه استارتاپ‌ها كتاب‌های زیادی نوشته شده است. استارتاپ‌ها یعنی كسب و كار‌هایی كه مقیاس‌پذیر هستند؛ یعنی با حجم منابع محدود درآمدزایی كنند و خیلی از شركت‌های اینترنتی و ... كسب‌وكار‌های استارتاپی دارند.
وی درباره میزان ایده قرآنی جدید در زمینه استارتاپ‌ها تصریح كرد: در ایران در زمینه علوم قرآنی بیشتر استارتاپ‌های دیده شده در حوزه ارزش‌افزوده بر یك سرویس كار كرده‌اند؛ هرچند اطلاعات دقیقی در زمینه تعداد آن‌ها نیست، اما به صورت كلی تعداد و آمار استارتاپ‌های قرآنی نسبت به جامعه مذهبی و اسلامی بالا نیست با وجود اینكه آمار مبسوطی ندارد. اگرچه در حوزه‌های مختلف در تهران این نوآوری‌ها دیده می‌شود، اما در حوزه قرآنی زیاد ورود پیدا نكرده‌اند و نتیجه آن می‌شود كه افراد علاقه‌مند كه می‌خواهند در این زمینه ورود پیدا كنند جایگاهی برای خود پیدا نمی‌كنند و حتی رده‌های سنی مختلفی برایشان مطرح نشده است تا بخواهد در این زمینه اقدام به كار كنند.
ظرفیت یك و نیم میلیارد مسلمان
دهدشتی در توضیح اینكه چه میزان از ایده‌های قرآنی می‌تواند تجاری شود و گردش مالی نیز داشته باشد، بیان كرد: آمار این ایده‌ها بسیار كم است و از بیرون به داخل شاید به ما القا می‌شود كه از این فضا فاصله بگیریم، اما مسئله این است كه یك و نیم میلیارد مسلمان در جهان داریم كه وقتی محصولی مبتنی بر اعتقاداتشان ساخته شود قطعاً مزیت رقابتی بالایی برای این افراد پیدا می‌كند. بنابر علم، طراحی محصولی كه در هر جا ارائه می‌شود باید شخصی‌سازی و بومی‌سازی شود و سپس به مخاطب ارائه شود. این باعث می‌شود كه اگر مخاطب دیدگاه ویژه‌ای نسبت به آن محصول نداشته باشد، اصطلاحاً برگردد و به آن محصول نگاه كند.
مدرس دوره‌های استارتاپ‌های قرآنی بیان كرد: برای مدرسان عرصه كسب و كار مهم است كه آیا مسئله یا مشكل واقعی در جامعه وجود داشته است كه به سمت آن رفته یا خیر؟ لذا باید پیش از ایده‌پردازی، اعتبارسنجی كرد. اگر قرار است ایده‌پردازی كنیم باید اعتبارسنجی انجام دهیم؛ یعنی در بازار اعتبارسنجی كنیم كه اگر نیازی هست به دنبال آن مشكل و ارائه طرح و ایده برویم و اگر مشكلی در جامعه نیست به سمت و سوی آن ایده نرویم.

یادآور می‌شود، این گفت‌وگو با موضوع «نوآوری در فعالیت‌های قرآنی» در برنامه رادیویی «افق» امروز، 11 خردادماه، به صورت زنده پخش شد. این برنامه كه تهیه‌كنندگی آن را فاطمه رحمانی برعهده دارد كاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است كه شنبه‌ها از ساعت 14:20 از رادیو قرآن به سمع شنوندگان می‌رسد.

دسترسی سریع