در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛ عدم انسجام فكری بین متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها/ 19 زبانه شدن ایكنا

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از عدم انسجام فكری بین نهادهای متولی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها انتقاد كرد و سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز از اضافه شدن دو زبان جدید به خبرگزاری قرآن برای تولید اخبار خبر داد.

1397/05/14
|
08:47

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه افق رادیو قرآن روز 13 مردادماه در آستانه سالروز تشكیل جهاددانشگاهی و نیز روز خبرنگار به فعالیت‌های این سازمان اختصاص یافت. این برنامه با حضور عیسی علیزاد، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور به روی آنتن رفت.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ابتدای این برنامه به معرفی این معاونت پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هشت سازمان زیر مجموعه دارد كه زمان تأسیس هر كدام به فراخور نیاز جامعه متغیر بوده است. با توجه به اهمیتی كه جهاددانشگاهی به فعالیت‌های قرآنی داده است، شروع فعالیت‌های فرهنگی با این قبیل فعالیت‌ها و جشنواره ملی قرآن دانشجویان بوده است كه 24 دوره آن را سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار كرد.
وی افزود: در عین اینكه این مجموعه یكی از سازمان‌های تخصصی حوزه دین است اما در حوزه‌های دیگر مراكزی را راه‌اندازی كرده است. در بحث گردشگری، مركز گردشگری دانشجویی، در حوزه اندیشه‌های امام(ره)، مركز امام(ره) و انقلاب و در حوزه افكارسنجی و نظرسنجی نیز مركز ایسپا را داریم. خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان دانشجویی، صندوق قرض‌الحسنه دانشجویی از دیگر زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هستند كه هر كدام ساختار خاص خود را دارند.
علیزاده با اشاره به اینكه این ساختار و تشكیلات در كل كشور تكرار می‌شود، تصریح كرد: جهاد دانشگاهی در تمام استان‌ها معاونت فرهنگی دارد و این معاونت نیز زیر مجموعه‌های خود را دارد. در حوزه فرهنگی اگر دانشجو را به مثابه بدن انسان فرض كنیم، هر كدام از این مجموعه‌ها می‌تواند خوراك بخشی از بدن را تامین كند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خدماتی كه معاونان فرهنگی جهاد در گذشته داشته‌اند اشاره كرد و گفت: جا دارد از زحمات دكتر پورعلی، دكتر زجاجی، دكتر فیض و دكتر احمدی كه طی یك دوره معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بوده‌اند، قدردانی كنم، چرا كه زیرساخت‌های خوبی را طی این مدت فراهم كرده‌اند.
در ادامه این برنامه سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان به بیان سابقه‌ای از حضور خود در جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: از سال 1370 در جهاد دانشگاهی و از سال 81 یا 82 در مركز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان عضو هیئت علمی بوده‌ام. مدتی هم خارج از جهاد مأمور بودم و بعد از اتمام آن، بازگشت مجددی به جهاد داشتم. برای من بسیار باعث افتخار است كه در خدمت قرآن باشم.

برنامه‌های پیش روی رئیس جدید

شوشتری در پاسخ به این سوال كه چه برنامه‌هایی برای حداقل یك یا دو سال آینده برای طراحی مدنظر دارد، گفت: ابتدا لازم می‌دانم از زحمات آقای «فرزام» كه بیش از چهار سال مسئول این كار بودند تشكر كنم. سازمان قرآنی دانشگاهیان دارای هشت مجموعه است كه یكی از آنها خبرگزاری قرآن است، مركز دانشجویان، مركز مطالعات بین رشته‌ای، مركز رشد، مركز مشاوره، مركز تربیت معلم قرآنی، مركز تولیدات چند رسانه‌ای و ... از جمله آنها هست. خوشبختانه تیمی كه در این مجموعه‌ها دارای فعالیت هستند، متخصص كار هستند و در همان رشته‌ای كه فعالیت می‌كنند، تحصیل كرده‌اند.

اضافه شدن 2 زبان به ایكنا

وی در ادامه به برنامه‌ای كه مدنظر دارد اشاره كرد و افزود: برنامه‌ای كه بنا داریم با هماهنگی معاون فرهنگی جهاد ادامه دهیم، این است كه مجموعه‌هایی كه نام برده شد، همه به رسانه ایكنا كمك كنند. این رسانه به 17 زبان دنیا خبر تولید می‌كند كه به زودی دو زبان دیگر به زبان‌ها اضافه خواهد شد.
مدیر مسئول خبرگزاری بین‌المللی قرآن با بیان اینكه ایكنا جایگاه خوبی را در بین مسلمانان دنیا به دست آورده است، بر لزوم تقویت این جایگاه اشاره و اظهار كرد: میزان بازدیدكننده‌های ایكنا حدود 40 تا 50 هزار بازدید كننده است، اما مسئله‌ای كه وجود دارد این است كه باید بتوانیم كیفیت كار را بالا ببریم. موضوعات ما باید موضوعات روز جهان اسلام باشد. تحلیل‌هایی كه ارائه می‌شود، باید مخاطبان را تحت پوشش قرار دهد. جالب این است كه بیشترین بازدید كننده‌های ایكنا مربوط به خبرهای انگلیسی است. در ادامه نیز خبرهای فارسی، عربی، تركی استانبولی، فرانسه و اسپانیولی قرار دارد.
شوشتری بیان كرد: همه تلاش ما این است كه بتوانیم خبرگزاری را به بلندگویی تبدیل كنیم كه حرف قرآن را از منظر سبك زندگی قرآنی و اسلامی بیان كند. با توجه به اینكه شیعه هستیم با ظرافت‌هایی به این كار پرداخته خواهد شد.

ارتقاء مركز رشد

وی در ادامه ارتقاء مركز رشد را یكی دیگر از برنامه‌هایی كه مدنظر دارد، بیان كرد و گفت: این مركز همان استارت آپ‌هایی هستند كه در بقیه بخش‌ها وجود دارد. ما در این بخش مجموعه‌هایی كه ایده و خلاقیت دارند را داوری می‌كنیم و اگر امكان بازار خوبی برای آنها وجود داشته باشد، آنها را مورد حمایت قرار خواهیم داد. در حال حاضر به شش شركت در این زمینه فضا داده‌ایم تا مشغول فعالیت شوند.

مفاد میثاق‌نامه جهاد با آرمان‌های امام(ره)

در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به حضور جهادگران در حرم حضرت امام(ره) در صبح روز 13 مردادماه اشاره و اظهار كرد: همه ساله رسم بر این است در هفته‌ای كه روز جهاد در آن قرار دارد، جهادگران برای تجدید بعیت با آرمان‌های امام(ره) در حرم امام(ره) حاضر می‌شوند تا میثاق نامه‌ای را امضا كنند. این میثاق نامه بر مبنای شعار «ما می‌توانیم» شكل گرفته، چرا كه در تمامی حوزه‌های جهاد دانشگاهی، این شعار نمود داشته است.
علیزاده با اشاره به اینكه در این میثاق‌نامه حمایت خود را از دولت اعلام كرده‌ایم، افزود: با توجه به معضلاتی كه در كشور وجود دارد، تأكید ما بر این است كه با تكیه بر دانش، می‌توانیم بسیاری از مشكلات موجود حتی اقتصادی را برطرف كنیم. در این راستا اگر دولت مأموریتی را بر عهده ما بگذارد، آن را انجام خواهیم داد.

حضور كم رنگ دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی

معاون فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینكه در حوزه فرهنگ اگر كاری صورت می‌گیرد، باید باعث ایجاد سرمایه اجتماعی و اعتماد شود، گفت: در حال حاضر دانشجویان حضور پررنگی در فعالیت‌های فرهنگی ندارند. احساس ما این است كه اگر فعالیت مبتنی بر نیاز تعریف شود، كماكان دانشجویان علاقه‌مند به حضور در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هستند. اخیراً گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی در همدان برگزار شد، در این گردهمایی به یك جمع‌بندی برای اجرای فعالیت‌ها رسیدیم كه با شروع سال تحصیلی جدید به اجرای آنها خواهیم پرداخت.
علیزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد جبهه‌های فرهنگی توسط جهاد دانشگاهی، گفت: جهاد دانشگاهی تنها متولی فرهنگی در دانشگاه نیست. یكی از معضلاتی كه در فضای فرهنگی دانشگاه وجود دارد، عدم انسجام فكری بین متولیان فرهنگی است. به عنوان مثال در بین نهادهای متولی در زمینه تعریف كلمه «نشاط» و «شادی» تفاوت وجود دارد. حتی برخی مواقع شاهد هستیم كه یك نهاد، برخی فعالیت‌ها را خنثی می‌كند كه البته ممكن است ناخواسته باشد.

نهادهای فرهنگی پاسخگوی عملكرد خود باشند

وی با تأكید بر اینكه هر نهادی متناسب با امكاناتی كه در اختیار دارد، باید پاسخگو باشد، بیان كرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تمامی نهادهایی كه متولی فرهنگ بوده‌اند بیایند پاسخ دهند كه نسبت به شرایطی كه داشته‌اند چه كاری انجام داده‌اند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین در پاسخ به این سوال كه چرا در حوزه فرهنگی این جبهه‌ها كه مطالبه مقام معظم رهبری نیز هست، ایجاد نمی‌شود؟ گفت: واقعیت این است كه جهاد دانشگاهی به بسیاری از حوزه‌هایی كه وظیفه نداشته است، وارد شده و عملكرد موفقی نیز داشته است. زمانی مقام معظم رهبری بحث كرسی‌های آزاداندیشی را مطرح كردند. بعد از این موضوع و تا كنون شش دوره مسابقات مناظره‌های دانشجویی را برگزار كرده‌ایم. البته هر كدام از این برنامه‌ها حاشیه‌های زیاد و هزینه‌های زیادی داشته و دارد.
علیزاده در پایان این بخش از صحبت‌های خود جهاد دانشگاهی را نهادی كه خود برای خود ماموریت تعریف می‌كند، معرفی كرد و گفت: به خاطر همین است كه نسبت به شرایطی كه در جهاد هست و با توجه به علاقه‌ای كه جهادگران دارند، دستاوردها را مدیون نیروی انسانی هستیم.
سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی در پاسخ به این سوال كه در بین زیرمجموعه‌های این سازمان تنها ایكنا به مجموعه‌ای شناخته شده تبدیل شده است، گفت: همزمان با ایكنا، مركز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان نیز راه افتاد و از مراكز بسیار با سابقه است. البته در بین مراكزی كه نام بردم، برخی مراكز همچون مركز مشاوره و ... هستند كه زمان زیادی از تأسیس آنها نمی‌گذرد. برای همین نمی‌شود از اینها انتظار فعالیت اثرگذار داشت. مجموعه‌هایی كه نام بردم تقریباً نوپا هستند و انشاالله سال آینده بتوانیم موفقیت‌های بیشتری را بیان كنیم.
وی افزود: در حال حاضر در مركز فعالیت‌های دانشجویان شش دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، پنج دوره جشنواره ملی مطالعات میان رشته‌ای، 25 دوره مسابقات ملی دانشجویان و چهار دوره مسابقات فضا‌سازی سوره‌های قرآنی برگزار شده است. بنابراین در بخش‌های دیگر این سازمان كارهای خوبی صورت گرفته است.

ارتباط با طیف‌های مختلفی از دانشجویان

مدیرمسئول خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایكنا) در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وظیفه ایجاد رزومه برای دانشجویان اشاره و اظهار كرد: دانشجو وقتی وارد بازار كار شود، باید سابقه كار داشته باشد، جهاد دانشگاهی این فضا را آماده كرده است كه دانشجویان با حضور در فعالیت‌ها برای خود سابقه كار ایجاد كنند. به عنوان مثال ما از دانشجوی رشته هنر دعوت می‌كنیم تا ابتدا معنی آیات قرآن را یاد بگیرد، بعد تدبر در قرآن و بعد از آموخته‌های خود را به شكل نقاشی، مجسمه، گرافیك و ... در بیاورد. بنابراین در اینجا صرفاً با دانشجویانی كه قاری یا حافظ قرآن هستند، طرف نیستیم، بلكه با هنرمند هم طرف هستیم.
شوشتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد جبهه‌های فرهنگی عنوان كرد: مسئله‌ای كه وجود دارد مسئله كاركردن روی جذابیت‌های قرآن كریم است، در این خصوص بسیار ضعف داریم. زمانی كودكان و نوجوانان را كه نگاه می‌كردیم، به زیبایی لباس اهمیت می‌دهند، برای آنها شكل یا تصویری كه بر روی آن لباس وجود دارد مهم نیست، بلكه با زیبایی آن كار دارند. نفوذ از این راه صورت می‌گیرد. در حال حاضر هم بحث حلقه‌های عرفانی مطرح شده است.

جذابیت‌هایی كه نادیده گرفته شده است

وی با بیان اینكه در بحث قرآنی و حتی در دعوت به دین اینگونه عمل نمی‌كنیم، گفت: همه اینها در حالی است كه بسیاری جذابیت‌های دیگری هم داریم كه باید ابتدا به آن برسیم و بعد دنبال تعریف‌ها بگردیم. زمانی كه ما به جای تعاریف نظری به دنبال جذابیت‌های دیگری از این مجموعه برای جوانان باشیم، با دیدن این جذابیت‌ها هست كه جوانان عاشق قرآن شده و بعد وارد مسیر حفظ قرآن می‌شوند.

حفظ رویكرد انتقادی ایكنا

شوشتری همچنین در پاسخ به این سؤال كه هر زمان ایكنا روحیه منتقدانه خود را حفظ كرده، دوست داشتنی‌تر از همیشه بوده است، در مورد حفظ این رویكرد در ایكنا، گفت: تلاش خواهیم كرد تا این رویكرد حفظ شود.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان كرد: از طرف ایكنا و ایسنا اعلام آمادگی می‌كنم تا در حوزه فرهنگی و قرآنی در چهلمین سال انقلاب اسلامی آسیب‌شناسی از این حوزه انجام دهیم. در این زمینه تیم كارشناسی از بیرون بیاید و تمامی نهادهایی كه متولی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بوده‌اند را مورد نقد قرار دهند.
علیزاده با اشاره به اینكه هر فعالیتی كه صورت می‌گیرد، باید با ابزار مورد استفاده افراد فعال در آن عرصه صورت بگیرد، بیان كرد: یكی از فضاهایی كه دانشجویان در آن حضور دارند، فضای مجازی است كه در این زمینه فعالیت‌های زیادی صورت نگرفته است. در این زمینه، فضاسازی سوره‌های قرآن یكی از مباحثی است كه بر مبنای هنر بنا نهاده شده است، در مورد قرآنی رویكرد ما سبك زندگی قرآنی است و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی موضوعاتی همچون هویت، استفاده از ابزار هنر و اقتصاد فرهنگ را مد نظر داریم.
پایان بخش این گفت‌وگوی رادیویی توضیحات رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در مورد استودیو مبین بود. وی در این بخش گفت: این استودیو مركز تولید محتوا برای بحث‌های فضای مجازی جدید است. استودیو این امكان را فراهم می‌كند كه به شكل موجز و فست فودی، فعالیت‌های قرآنی همچون انیمیشن و ... تولید شود تا جذابیت‌های لازم را داشته باشد.

دسترسی سریع