محمدحسین حسنی مدیرعامل ایكنا در گفتگو با افق رادیو قرآن بیان كرد: قدردانی از رادیو قرآن برای تعامل مثبت و همگرایی رسانه ای با خبرگزاری ایكنا/ راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الكترونیكی ایكنا تا دهه فجر

مدیرعامل خبرگزاری ایكنا گفت: به دنبال این هستیم تا فعالیت‌های آموزشی ایكنا را به صورت دسته‌بندی بهتر و در قالب سامانه آموزش‌‌های الكترونیكی(lms)، تا دهه فجر به مخاطبان عرضه كنیم تا مخاطبان راحت‌تر به محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشند.

1401/08/22
|
15:59

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه رادیویی افق، شنبه 21 آبان‌ماه با حضور محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور با ارائه گزارش از فعالیت 19ساله این خبرگزاری به روی آنتن رفت. مدیرعامل ایكنا ضمن تشكر از تعامل مثبت ایكنا با رادیو قرآن و بهره‌مندی متقابل از تولیدات شبكه‌ رادیویی قرآن، گفت: فعالیت رسمی ایكنا 20 آبان‌ماه سال 1382 آغاز شد كه به گواه نهادهای مسئول، از رسانه‌های معتبر داخلی هستیم و در كنار آن از اعتبار بین‌المللی خوبی (طی تعامل با مجموعه‌های بین‌المللی در اقصی نقاط دنیا) برخورداریم و این امر ایكنا را به عنوان یك خبرگزاری منحصر در ایران و جهان معرفی كرده است. وی با تأكید بر اعتبار رسانه‌ای ایكنا در عرصه بین‌الملل، اضافه كرد: ایكنا روزانه به 21 زبان تولید محتوا دارد به این معنا كه 21 خبرگزاری مستقل از هم هستیم و در 21 حوزه زبانی از جمله چینی، مالایا، بنگالی، اردو، پشتو، انگلیسی، فرانسوی، عربی، هوسایی و سواحیلی و ... و مناطق جغرافیایی غرب ‌آسیا، شرق‌ ‌آسیا، آسیای‌ مركزی، اروپا، آفریقا و آمریكا تولید محتوا دارد. مدیرعامل ایكنا با اشاره به اینكه افتخار ما این است كه در بخش‌هایی از جمعیت كه بیشترین مخاطب زبانی را دارند، پوشش داده‌ایم و برای 70 درصد جمعیت دنیا تولید محتوا كنیم، بیان كرد: ایكنا، مخاطبان خوبی در كشورهای دیگر دارد و حتی در برخی از حوزه‌ها، تعداد مخاطبان خارجی بر مخاطبان داخلی ما، سبقت می‌گیرند. حسنی ادامه داد: تفاوت ایكنا با سایر خبرگزاری‌های دینی این است كه صرفاً یك محتوای واحد را ترجمه نمی‌كند، بلكه بنا بر ذائقه مخاطبان هر منطقه جغرافیایی، محتوایی با بهره‌گیری از مترجمان بومی، تولید می‌شود، به عبارت دیگر تنها 10 و 15 درصد محتواهای واحد بخش فارسی با بین‌الملل دارای اشتراك است و بخش اعظمی از محتواها بنا بر دائقه آن منطقه جغرافیایی است. وی درباره اعزام خبرنگاران ایكنا به مسابقات بین‌المللی چون مالزی، افزود: حضور در عرصه‌های بین‌المللی اصولاً گران و پرهزینه است. یكی از دلایلی كه رسانه‌ها كمتر به حضور در عرصه بین‌المللی اقبال نشان می‌د‌‌هند، همین هزینه‌های بالای آن است كه باید نظام برای آن چاره‌اندیشی كند. اگر می‌خواهیم روایت ایران و ایرانیان را به مخاطب جهانی عرضه كنیم، باید در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای «دیپلماسی رسانه‌ای» را تقویت كنیم. اگر چه ایكنا با هزینه‌های حداقلی اداره می‌شود چرا كه بخشی از فعالیت‌ خبرنگاران به صورت داوطلبانه بوده و به دلیل علاقه به قرآن با مجموعه همكاری می‌كنند. بخاطر همین است كه می‌گویم «با حداقل هزینه‌ها، فعالیت‌های بین‌المللی ایكنا را جلو می‌بریم». به همین دلیل فكر نمی‌كنم رسانه‌ای در این زمینه با ایكنا قابل مقایسه باشد. حسنی با تأكید بر پیگیری موضوع «دیپلماسی رسانه‌ای» در ایكنا، اضافه كرد: برای تحقق این دیپلماسی، باید در مسابقات بین‌المللی قرآن حضور جدی داشته باشیم. حتی اگر روزی مسابقات عربستان و مصر هم اجازه دهند با خوشرویی برای پوشش اخبار آن استقبال می‌كنیم. ایكنا از ابتدای تأسیس در سال 1382 تاكنون بدون وقفه اخبار مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را همواره پوشش داده كه این پوشش از جهتی به منظور پوشش اخبار و ارتباطات بیشتر با فعالان قرآنی در جنوب شرق آسیا بوده است. مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن پس از پخش آیتمی با عنوان «پای رحل قرآن» كه دربردارنده محتوای آموزشی در ایكنا است، یادی از استاد رحیم خاكی، مؤسس ایكنا و قاری بین‌المللی كرد و گفت: در كنار ایشان یادی از شهید حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری می‌كنم كه در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، به درجه رفیع شهادت رسیدند. وی با تأكید بر اینكه تولید محتوای آموزشی یكی از رسالت‌های ایكنا در كنار اطلاع‌رسانی قرآنی است، ادامه داد: درنظر داریم تا آموزش همگانی را به صورت جدی پیگیری شود. یكی از رسالت‌های رسانه‌ها، موضوع آموزش همگانی است كه سعی كردیم در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های چندرسانه‌ای را در كمك به ایكنا جدی بگیریم. در ایكنا به ویژه در ایام مناسبتی چون محرم، صفر، رمضان و در طول سال، فعالیت‌های آموزشی متعددی انجام می‌شود كه در قالب درس گفتار‌ها منتشر می‌شود.
حسنی با اشاره به اینكه طی این سال‌ها مجموعه‌های مفصل آموزشی از سوی ایكنا منتشر شده است، تأكید كرد: گنجینه ارزشمندی در حوزه معارف دینی در ایكنا موجود است و به دنبال این هستیم تا فعالیت‌های آموزشی ایكنا را به صورت دسته‌بندی بهتر و در قالب سامانه آموزش مجازی، lms تا دهه فجر به مخاطبان عرضه كنیم تا مخاطبان راحت‌تر و به سهولت به محتواهای آموزشی به صورت دسته‌بندی شده، دسترسی داشته باشند. مدیرعامل ایكنا بیان كرد: این آموزش‌ها منحصر به زبان فارسی نمی‌شود. از سال گذشته مجموعه فعالیت‌های آموزشی به 5 زبان دیگر علاوه بر فارسی منتشر می‌شود، البته برخی از این محتواها عینا ترجمه می‌شود اما اغلب مواقع درس‌گفتارها و مطالب آموزشی به زبان اصلی تهیه، تولید و منتشر می‌شود. باید گفت در حوزه معارفی، ایكنا استودیو‌های همكار در جاهای دیگر دنیا دارد كه طی انعقاد تفاهم‌نامه، اقدام به تولید این محتوا در كنار تولید محتوا در استودیو خبرگزاری ایكنا، به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه، هوسایی می‌كنند. وی درباره آینده‌پژوهی و مهم‌ترین اولویت‌های فعالیت ایكنا در دهه سوم، اظهار كرد: از سال 1400 سند تحول در ایكنا آماده شده است و از اول امسال نیز برای تحقق این سند زمینه‌سازی كردیم تا این سند تحول، كم كم ایكنا را با شیب پنج ساله به رسانه روزآمد تبدیل كند. یكی از جدی‌ترین موضوعات این سند تبدیل ایكنا از حوزه پدافند به آفند است. حسنی اضافه كرد: یكی از مشكلات جدی رسانه‌های داخلی، به ویژه در سال‌های اخیر با سیطره رسانه‌های خارجی، حوزه پدافندی و دفاعی است، یعنی منتظر هستند آن‌ها چیزی بگویند تا دفاع كنیم و همین امر موجب می‌شود تا رسانه از مرجعیت شدن، عقب بیفتد. مدیرعامل خبرگزاری ایكنا تصریح كرد: در تمام رسانه‌ها این امر مشترك است و سرعت عمل را از دست داده‌ایم. یكی از بحث‌های جدی در ایكنا این است كه از حالت پدافندی به آفندی برویم و در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داریم، البته این مباحث در كنار جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین است. حسنی همچنین به نقش جهاددانشگاهی به عملیاتی كردن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رفتن به دنبال فعالیت‌های بر زمین مانده، اشاره كرد و گفت: در مجموعه ما تلاش بر این است تا زودتر از سایرین، این خلأها شناسایی شود. بنابراین برنامه‌ریزی مفصلی در ایكنا برای تحقق آفندی شدن ایكنا صورت گرفته شده است.
وی با تأكید بر اینكه به دلیل كم‌حوصلگی مخاطبان، رسانه در آینده از متن عبور می‌كنند و بیشتر به دنبال مولتی مدیا، فایل‌های چندرسانه‌ای و شنیدن پادكست‌ها در تلفن‌های همراه خود خواهند بود، افزود: در موضوع چندرسانه‌ای چند سالی است كه ایكنا با راه‌اندازی استودیویی خوب، تولیدات رسانه‌ای داشته است. ما سال گذشته 50 هزار دقیقه تولید استودیو داشته‌ایم كه این امر نشان‌دهنده ورود جدی ما به این حوزه است. یعنی تولیدات ایكنا با یك سوم تولیدات شبكه رادیویی برابری می‌كند. حسنی با اشاره به اینكه با بهره‌گیری از ظرفیت خبرنگاران، متن‌های اخبار و رویدادها با فایل‌های صوتی، تصویر و عكس‌ها همراه شده است، بیان كرد: با این امر به خبرنگار كوله‌پشتی نزدیك می‌شویم و مخاطب رابطه بهتری با خبر می‌گیرد. از سوی دیگر سعی شده تا به موضوعات معارفی، جدی‌تر بپردازیم؛ با این امر از خبر صِرف، فاصله گرفته و موضوعات معارفی برای عرضه به عموم مردم، توسط گروه بازآفرینی محتوای دینی به زبان ساده و عمومی بازآفرینی می‌شود. در این گروه حتی محتوا به ویژه برای ترجمه دیگر كشورها در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. وی گفت: ایكنا پیرو فرمایش رهبری در زمینه جهاد تبیین با ارزیابی شرایط داخلی به این نكته توجه كرده است؛ بنابراین به سراغ موضوع «تبیین اندیشه‌ای انقلاب اسلامی» رفته‌ایم. بیشتر مخاطبان ایكنا، افراد تخصصی هستند لذا بیشتر به ریشه‌های معرفتی و اندیشه‌ای پرداخته می‌شود. از این جهت در حوزه معارفی، اندیشه‌های ناب را در حوزه مخاطب عمومی به زبان‌های مختلف ترجمه می‌كنیم تا منحصر به داخل كشور نشود؛ این اتفاق خوبی است كه از اول امسال رقم خورده است و حدود چهار هزار محتوای معارفی را در موضوعات مختلف گفتمان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان منتشر كرده‌ایم. حسنی با تأكید بر اینكه ارتباط دو سویه ایكنا با مخاطبانش نشان می‌دهد كه همچنان عطش مخاطبان این عرصه به موضوعات معارفی بالا است، تصریح كرد: می‌توان گفت انتظار همچنان در حوزه رسانه‌ها این است كه در حوزه تبیین معارف انقلابی و اسلام ناب محمدی گام بردارند. رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور درباره فعالیت‌های این سازمان و بهره‌مندی دانشجویان و دانشگاهیان از فعالیت‌های این سازمان، اضافه كرد: ایكنا از مراكز سازمان قرآنی دانشگاهیان است؛ این سازمان دارای مركز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی، مركز رشد واحدهای فناورانه، مركز فعالیت‌های دانشجویی، مركز مشاوره سبك زندگی اسلامی و ... است كه هر كدام در حوزه قرآنی شاخص هستند اما كار مهم در سند تحول ایكنا، این است كه ما همه مراكز دیگر را در همگرایی حداكثری با ایكنا پیش ببریم به این معنا كه مركز آموزش تخصصی سازمان به مركز آموزش تخصصی ایكنا تبدیل می‌شود. تعریف ما از سازمان دانشگاهی، اولویت رسانه‌ای آن است بنابراین از ظرفیت‌های سایر مراكز به صورت همگرایی حداكثری با ایكنا بهره‌مند خواهیم شد. مدیرعامل خبرگزاری ایكنا تأكید كرد: در این راستا ادعا می‌كنیم جزو معدود رسانه‌های داخلی هستیم كه با مراكز پژوهشی با هیئت علمی مستقر در ایكنا روبرو هستیم. از سوی دیگر از انجام اشتراكات این مراكز با ایكنا، چند پروژه بزرگ در دست داریم كه از جمله آن دانشنامه قرآن پدیا است كه طی تعامل مركز پژوهشی و مطالعات میان‌رشته‌ای و ایكنا به وجود می‌آید. ایكنا دارای انباشته‌های بالای داده‌ها طی این سال‌ها است كه بر اساس این تعامل، این محتواها به دانشنامه آنلاین برای مخاطب عمومی تبدیل می‌شود. حسنی در پایان به تفاوت این دانشنامه با دانشنامه‌های موجود اشاره كرد و گفت: دانشنامه قرآن پدیا از رسانه تولید می‌شود، بنابراین محتوای آن برای عموم مردم، ساده‌تر است و از سوی دیگر در این دانشنامه توجه جدی به فعالیت‌ها و محتواهای میان‌رشته‌ای قرآن كریم خواهد شد. یادآور می‌شود، برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به تهیه‌كنندگی محبوبه كلانتر و كارشناس مجری جواد نصیری است كه با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، روزهای شنبه از ساعت 14:15 الی 15:00 از شبكه رادیویی قرآن موج FM ردیف 100 مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

📻 fm 100 mhz

آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:

🌐 www.radioquran.ir

instagram.com/radioquran_ir 🆔

http://sapp.ir/radioquran 🆔

https://www.aparat.com/radioquran.ir 🆔

راه های ارتباطی ما:

📩 30000100

☎️ 02122051632_02122043017

دسترسی سریع