تشریح برنامه های قرآنی مدارس در افق رادیو قرآن/ تهیه پیش نویس مجوز راه‌اندازی مدارس قرآنی حفظ‌ محور

شنبه 9 مهرماه با حضور میكائیل باقری، مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و با موضوع برنامه‌های قرآنی مدارس به روی آنتن شبكه رادیویی قرآن رفت.

1401/07/11
|
10:16

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ برنامه رادیویی افق، میكائیل باقری در گفتگو با برنامه افق با اشاره به اینكه امسال با توجه به برقراری آموزش‌های حضوری اما از دستاوردهای دوساله در فضای مجازی در شرایط كرونا، غافل نخواهیم شد، افزود: به طوری كه حتی به تلفن هوشمند به عنوان دستگاه كاربردی و مكمل در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در مدارس نگاه می‌شود. مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازنگری كه در فعالیت‌ها و شیوه‌های اجرا صورت گرفته است، اظهار كرد: ما به خاستگاه این فعالیت‌ها در گذشته نگاه كردیم، اینكه ببینیم چه میزان هدف آن محقق شده است، اما امروزه ناچاریم برنامه‌ریزی جذاب برای انتخاب مشتاقانه دانش‌آموزان و جذب حداكثری دانش‌آموزان به برنامه‌های فوق برنامه و استفاده از علم امروزی را داشته باشیم. بنابر این باید ذائقه دانش آموزان را شناسایی كنیم. وی با اشاره به همكاری با سازمان پژوهش، و تالیف جدید كتاب‌های قرآن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به صورت آزمایشی، گفت: كتاب‌های درسی مقطع ابتدایی با اهداف 9گانه آموزش عمومی قرآن و سند تحول بنیادین تالیف شده است به طوری كه در كتاب‌های قرآن دبستان به صورت پراكنده حفظ سوره‌هایی از جزء سی‌ام در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در پایان پایه ششم به حفظ جزء 30 برسند. باقری درباره استمرار فعالیت 17 كانال تخصصی اداره‌كل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی در شبكه شاد، اضافه كرد: محتوای آموزشی و منابع آموزشی از طریق این كانال‌ها به سهولت و متناسب با نیاز روز در اختیار معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها قرار می‌گیرد. برخی از این كانال‌ها یك نشانی دارد كه مخاطبان می‌توانند از طریق آن با ادمین كانال در ارتباط باشند و برخی از این كانال‌ها چون پاسخ به شبهات دینی و حوزه نماز، فعالیت دوسویه دارند. وی به افزوده شدن رمزینه‌ها یا كد QR به عنوان محتواهای جانبی و مكمل بحث آموزش اشاره و تصریح كرد: یكی از نقاط افتراق در گذشته، عدم ورود حوزه پژوهشی به برنامه‌های درسی بوده است. با وجود 16 میلیون دانش‌آموز در كشور و محتواهای آموزشی نیازی نیست كه كتاب مكمل تدوین و تولید شود، بلكه می‌توان از همین محتوای آموزشی كتاب‌های درسی با غنابخشی و افزودن متمم‌هایی استفاده كرد و این كار گشایش و پیش‌برنده فعالیت‌های ما است. بنابر این رمزینه‌های كتاب‌های درسی بر این اساس، نگارش، تدوین و تولید شده است. از سوی دیگر همان سوره‌ها آموزشی هر پایه به عنوان الگوی مسابقه‌ای نگاه می‌شود. وی ادامه داد: به این ترتیب دانش‌آموز در كنار آموخته‌های كتاب درسی با الگوهای مسابقه‌ای نیز همراه می‌شوند. همچنین با قرارگیری رمزینه‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از انیمیشن‌ها یا محتواهای تصویری متناسب، بهره‌مند شوند. بنابر این رمزینه‌ها موجب تقویت و تكمیل كتاب‌های درسی و ارائه محتوای آموزشی معاونت پرورشی است كه دانش‌آموزان به سهولت با انتقال به فضای دیگر از محتوای مكمل برخوردار می‌شوند. مدیركل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تصریح كرد: از دیگر اهداف این رمزینه‌ها آموزش به اولیای علاقه‌مند است. اولیا می‌توانند با دریافت محتوای آموزشی به آگاهی علمی خود بیفزایند. البته باید گفت محتوای رمزینه‌ها در حال به روزرسانی و افزایش است. وی افزود: بنابر این در مسابقات قرآن، عترت و نماز امسال هم شاهد افزایش دانش‌آموزان و هم كیفیت مسابقات خواهیم بود. از طرف دیگر معلمان نیز هنگامی كه با محتوای درسی قوی روبرو می‌شوند، با انگیزه‌ مضاعف، به دنبال تقویت كار عملی به دانش‌آموزان خواهند بود تا علاوه بر محتوای قوی از لحاظ عملی نیز دانش‌آموزان از كیفیت خوبی برخوردار شوند. باقری در بخش دیگری از گفته‌هایش به تعامل مدارس غیرانتفاعی با معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره‌كل قرآن و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص برخورداری از برنامه‌های این حوزه اشاره كرد و گفت: البته مدارس غیر دولتی بر اساس رویكرد غالب‌شان به فعالیت می‌پردازند. برخی از آنها بر اساس رویكرد معارفی كه دارند، فعالیت‌های قرآنی را بیشتر دنبال می‌كنند و برخی از مدارس نیز به دلیل غالب بودن رویكرد آموزشی و پرورشی، این رویكردها را دنبال می‌كند، اما در مجموع مدارس غیرانتفاعی نیز به دنبال اجرایی كردن سهم خود در زمینه فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی هستند. وی به تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس حفظمحور نیز اشاره كرد و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در این مدارس بدون اینكه از تحصیل باز بمانند به حفظ خود بپردازند. از سوی دیگر موسساتی كه مدارس شبانه‌روزی و سه ساله حفظ دارند، می‌توانند.

📻 fm 100 mhz

آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:

🌐 www.radioquran.ir

instagram.com/radioquran_ir 🆔

http://sapp.ir/radioquran 🆔

https://www.aparat.com/radioquran.ir 🆔

راه های ارتباطی ما:

📩 30000100

☎️ 02122051632_02122043017

دسترسی سریع