در برنامه «نگاه نو» رادیو قرآن مطرح شد؛ كسب و كار اسلامی بیشتر از تولید ثروت به ارزش‌آفرینی می‌انجامد

معاون مركز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور گفت: در كسب و كارهای اسلامی صرفا تولید پول مد نظر نیست بلكه تولید ارزش و ثروت نه به معنای صرفا مالی، می‌تواند محل اعراب داشته باشد.

1400/01/21
|
11:35

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، قسمتی دیگر از برنامه «نگاه نو» رادیو قرآن، روز، 19 فروردین‌ماه به كسب و كارهای اسلامی ـ قرآنی، مراكز رشد، شتاب‌دهنده و استارتاپ‌ها و همچنین ایده‌ها و فعالیت‌های نو در حوزه‌های قرآنی پرداخت.

این قسمت از برنامه، با حضور و كارشناسی كامیار محبوبیان، معاون مركز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور همراه بود. وی درباره كارآفرینی، گفت: كارآفرینی یعنی تولید ثروت اما در كسب و كار اسلامی اعتقاد بر اینست كه این ثروت، منتهی به ثروت مادی نیست و مجموعه‌ای از ارزش‌ها را می‌توان ثروت نامگذاری كرد.

وی ادامه داد: بطور مثال كسب و كارهایی كه منتج به افزایش اعتماد در جامعه می‌شود، كسب و كارهایی كه برای توانمندسازی نیازمندان جامعه، تمهید می‌اندیشد و ... اینها هم در ادبیات اسلامی و هم در ادبیات‌های جدیدی كه برای تعریف كسب و كار و تئوری‌های این حوزه ورود پیدا می‌كند، به این موضوع دقت می‌كنند.

محبوبیان استقبال علاقه‌مندان از پادكست‌ها و یا قطعات صوتی كه به صورت رایگان از آنها استفاده می‌كنند، اشاره كرد و گفت: هنگامی كه یك محصول صرفاً برای ارزش مادی و پول تولید نشده باشد، سپس كارآفرینی و ماركتینگ، این محصول تولید شده را به پول نزدیك می‌كند. بنابراین اساساً در كسب و كارهای اسلامی صرفا تولید پول مد نظر نیست بلكه تولید ارزش و ثروت نه به معنای صرفاً مالی، می‌تواند محل اعراب داشته باشد.

وی درباره كسب و كارهای قرآنی در سطح كشور ، اظهار كرد: با توجه به اینكه روند ایجاد كسب و كار و استارتاپ‌ها(نوآفرین‌ها) و این زیست بوم، رشد بیشتری نسبت به رسیدن تئوری‌ و فلسفه‌ها به این فضا داشته است، لذا در كشور ما نیز این قضیه مستثنی نیست و ادبیاتی كه پیرامون كسب و كار اسلامی با رویكرد نوآفرینی شكل گرفته است، نوپاتر از كسب و كارهای نوآفرین است و شاید نتواند تعریف دقیقی را امروزه نسبت به كسب و كارهای اسلامی و غیر اسلامی ارائه داد.

معاون مركز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور با اشاره به اینكه شاخص‌های متعددی برای اسلامی نامیدن یك كسب و كار وجود دارد، گفت: به همین دلیل است كه آن را طیف می‌نامیم و این طیف است كه می‌تواند محتوایی، اجراكننده، فضای ارائه و دریافت كننده را شامل شود كه هر كدام می‌تواند شاخصی داشته باشد تا یك كسب و كار را اسلامی بدانیم و یا خیر.
وی درباره شاخصی كه در این واحد جهاددانشگاهی برای تمییز دادن كسب و كار اسلامی از غیر اسلامی است، ادامه داد: دو شاخص قراردادی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم این شاخص‌ها شامل اینست كه كسب و كار در حوزه ترویج مفاهیم و ارزش‌های اسلامی قدم بر‌دارد و یا كاری كه انجام می‌شود و كسبی كه اتفاق می‌افتد منتج شده از تعالیم اسلامی باشد.
در ادامه مخاطبان این برنامه با شكل‌گیری ایده «آگاپ»، مؤسسه نیكوكاری مهر هوشمند آشنا شدند و در بخش دیگر مخاطبان با مبنای تأسیس مركز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اسلامی پارك علم و فناوری استان قم از زبان با محمد ولیابیدگلی، مدیر این مركز آشنا شدند.
یادآور می‌شود، برنامه نگاه‌نو از سوی گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به صورت تولیدی به مدت 30 دقیقه به تهیه‌‌كنندگی مونا توسلی و اجرای جواد نصیری و همچنین گویندگی فریال تركاشوند، پنجشنبه‌های هر هفته، ساعت 15:15 از موج اف ام ردیف 100 به سمع مخاطبان رادیو قرآن می‌رسد.

دسترسی سریع