مدیر رادیو قرآن از برنامه های این شبكه رادیویی می گوید

منصور قصری زاده، مدیر شبكه رادیویی قرآن در گفت و گو با هفته نامه صدا و سیما به بیان نقش و اهمیت قرآن كریم به عنوان رسانه ای جامع و كامل پرداخت و گفت باوربرنامه سازان در اثرپذیری مخاطب اثر دارد.

1400/11/03
|
12:30

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن ؛ منصور قصری زاده ، مدیر شبكه رادیویی قرآن كه از قاریان با سابقه و بین المللی ایران است قرآن را به عنوان شاخصی برای تمام برنامه های رسانه ای مطرح می كند كه اگر روح غالب بر تمام برنامه سازی ها قرار بگیرد تاثیر رسانه را چندین برابر می كند.

زمینه علاقه مندی شما در حوزه قرآن كریم از چه زمانی و به چه شكلی آغاز شده است؟

فعالیت های بنده به دو بخش شخصی و كاری خلاصه می شود. در قسمت شخصی باید بگویم كه از 9 سالگی در محضر قرآن كریم بوده ام و با عنایت الهی و حمایت والدین، قرائت قران را شروع كردم . در جلسات قرآن و محافل قرآنی داخل و خارج كشور حضور داشتم، درر مدارس، دانشگاه ها، نهاد ها و سازمان ها تدریس می كردم و این ها از جمله فعالیت های من در این محیط محسوب می شود. در سال 1370 خداوند توفیقی به من داد و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی قرآن در كشور مالزی شركت كردم و به مقام اول رسیدم . علاوه بر قرائت به حفظ قرآن هم پرداخته و با عنایت خداوند حافظ كل قرآن شده ام. هدف گذاری بنده به نحوی بوده كه در زمینه های مختلفی فعالیت كنم . از سال 1377 وارد سازمان صدا و سیما شده و در جایگاه های مختلفی مانند دبیری خبر ، مدیر بازبینی شبكه، مشاور معاون سیما، مشاور قائم مقام رئیس سازمان و ... قرار گرفته ام.

روند برنامه ریزی ها و تولیدات در رادیو قرآن به چه شكلی بوده و هدف گذاری های این شبكه با چه رویكردی پیش رفته است؟

رادیو قرآن در دو وجه به مباحث قرآنی می پردازد؛ابتدا ظاهرآن كه شامل قرائت ، صوت و لحن، تجوید و زیبایی ها و ابعاد هنری قرآن كریم است كه بسیار اثرگذار است و به عنوان یك شاخص برای رادیو قرآن محسوب می شود. اساسا علت اولیه به وجود آمدن این شبكه فراگیری موضوع قرائت در سطح جامعه بوده است كه در طول زمان با توجه به توفیقاتی كه در این زمینه به دست آمد،بحث محتوا نیز به آن اضافه شد. دو وجهی كه به آن اشاره كردم شامل شكل و محتواست . تلاش من و همكارانم این بوده كه علاوه بر وجه ظاهری، به مباحث معنوی و باطنی قرآن كریم نیز توجه شود. قاعدتا در بخش دوم مسئله ای كه حائز اهمیت است معارف و علوم قرآنی است؛ مباحثی از جمله تفسیر،شان نزول و تاریخ، نگارش یا رسم الخط و حتی مباحث جدیدی مانند هرمنوتیك كه در شناخت متون قدیمی و فاخر، تعبیر شناسی می كند. همه این موارد دارای سطوح تخصصی و عمومی هستند. رویكرد پیش رو در رادیو قرآن علاوه بر تولیدات تخصص محور، ارائه مطالب پیچیده و سنگین قرآنی به گونه ای عام است تا همگی بتوانند از آن ها بهره مند شوند. برنامه های صبحگاهی مانند «خشت بهشت» و «مسیرانس» برای همه سطوح جامعه ارائه می شوند و به مباحثی از جمله سبك زندگی می پردازند. در كنار آن ها برنامه های تخصصی مانند «قرآن و اندیشه» به مباحث قرآنی از نظر اندیشمندان و پیش كسوتان توجه دارد. همچنین در بحث تلاوت باید توجه كنیم كه این بخش نیز شامل دو سطح عمومی و تخصصی است . در بخش دوم، قرآن به صورت كاملا حرفه ای و هنری همراه با صوت و تجوید خاص تلاوت می شود كه این فضا برای همه مردم امكان پذیر و برای همگی قابل اجرا نیست . به همین خاطر برای اینكه همه مخاطبان از بحث قرائت بهره ببرند برنامه هایی را در رادیو قرآن در نظر گرفته ایم كه ان شاء الله اجرا خواهند شد و همین طور بیش ازگذشته به تلاوت ها و قاریان ایرانی می پردازیم .

به طور كلی رسانه تا چه اندازه توانسته است در حوزه علوم قرآنی موفق باشد؟

هر زمان كه برنامه های معارفی و قرآنی مورد توجه مخاطب قرار بگیرد می توان گفت به توفیق رسیده ایم . در واقع همه طرح ها و برنامه ها برای اثر گذاری حقیقی و پایا ، باید پیوست قرآنی داشته باشند. تاكید من در اینجا بر تمام برنامه های صدا و سیماست . به طور مثال در یك برنامه ورزشی یا هنری باید دقت كنیم به مبانی قرآنی و اخلاقی كه در دین ما بسیار به آن ها تاكید شده و عدم توجه به آن ها ممكن است پیامد های فردی و اجتماعی داشته باشد، توجه شود. باید بتوانیم بر پایه شاخص های قرآنی خود را ارزیابی كنیم و این شاخص را به عنوان یك اصل بپذیریم در این صورت است كه می توانیم به پاسخی درست در رسانه برسیم .
به نظر حقیر به رغم توفیقات انكار ناپذیری كه داشته ایم ، هرگز نباید به این سطح از برنامه سازی قانع و راضی باشیم ، چرا كه تا نقطه مطلوب ما فاصله زیاد است . حق ظاهری و باطنی قرآن كریم در برنامه سازی های ما به درستی ادا نشده است . البته بدین معنا نیست كه قرائت قرآن یا تعداد برنامه های قرآنی را زیاد كنیم . هدف این است كه در بطن برنامه ها اصول قرآنی و معارف اهل بیت (ع) ترویج داده شود. حتی در گونه كمدی كه به طور مثال ممكن است به مسخره كردن ، هجو یا بی احترامی منجر شود، می توان اصل قرآنی را جای داد. می توان شاد بود و طنز داشت در كنار آن با نگاه بر اصول قرآنی به مباحث فرهنگی و اجتماعی پرداخت . بدین صورت رسانه ای با تولیدات قرآنی شكل می گیرد به معنی تاثیر قرآن كریم بر رفتار اجتماعی كه توسط برنامه سازی با محتوا محقق می شود.

برای ایجاد رسانه ای با این ویژگی ها رادیو چه نقشی دارد؟

بهتر است ببینیم خود برنامه سازان به این گونه برنامه ها تا چه حدی باور دارند. هرچقدر باورها و التزامات عملی سازندگان بیشتر باشد، قطعا برنامه ها اثرگذارتر خواهد بود . در كنار آن باید بررسی كنیم كه چه میزان روی جامعه اثر گذاشته و توانسته ایم با مخاطب ارتباط برقرار كنیم و متناسب با نیازهای او پیش برویم؛ اگر در اصلاح و ارتقای باورهای اجتماعی موثر بوده ایم، می توانیم بگوییم، رادیو موفق عمل كرده است . فكر می كنم هنوز مانده تا به نقطه مطلوب برسیم . این به معنای ضعف در تلاش ها و كم كاری نیست ، ولی می دانیم كه برای خوب شدن نمی توان حدی را به ویژه در رابطه با دین و حقیقت آن تعیین كرد . رادیو به علت برد بیشتری كه از سایر رسانه ها دارد و نفوذی كه در گوش مردم ایجاد می كند و می تواند از قوه تخیل مخاطب استفاده بیشتری كند و قاعدتا در تمام مواردی كه گفتم ، تاثیر زیادی در جامعه دارد.

📻 fm 100 mhz

آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:

🌐 www.radioquran.ir

instagram.com/radioquran_ir 🆔

http://sapp.ir/radioquran 🆔

https://www.aparat.com/radioquran.ir 🆔

راه های ارتباطی ما:

📩 30000100

☎️ 02122051632_02122043017

دسترسی سریع