محمدتقی میرزاجانی در برنامه ی رادیویی افق ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای شورای عالی قرآن به بیان جزئیاتی از طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن كریم پرداخت و بیان كرد: تاكنون 184 نفر موفق به اخذ مدرك در درجات یك تا چهار شدهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن به نقل از خبرگزاری ایكنا، محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در برنامه افق كه از رادیو قرآن پخش میشود، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای شورا بیان كرد: شورای عالی قرآن یكی از نهادهای قرآنی است كه به بركت ظهور انقلاب اسلامی و به فرمان مقام معظم رهبری در سال 1370 تأسیس شد و یكی از وظایف اصلی این مجموعه نظارت بر تولید و پخش برنامههای قرآنی در سازمان صدا و سیما است و به تبع ارجاعات انجام شده شورا وارد عرصههای تخصصی هم شده و امورات مربوط به حوزه قرائت قرآن از مباحث مهمی است كه در شورای عالی قرآن ظرف حدود 20 سال گذشته تا به امروز در حال پیگیری است.
مرزاجانی در مورد نظارت شورای عالی قرآن در حوزه تخصصی برنامههای شبكه و رادیو قرآن تصریح كرد: شاید بیراه نباشد كه اینطور بگوییم كه شبكه و رادیو قرآن به نوعی میتواند یكی از ثمرات تأسیس شورای عالی قرآن هم باشد و این البته نهایت دقت نظر مقام معظم رهبری را میرساند كه باید بدان اشاره كرد كه همه در یك راستا شكل گرفته و رادیو و شبكه قرآن با ما همكاری كارشناسی دارند، به ویژه در اوقات اذانگاهی برنامهها با هماهنگی شورا پیش میرود و ارتباطات خوبی برقرار است.
وی در ادامه افزود: نمونه آخر این تعاملات با رسانههای قرآنی، جلسه مشترك با احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو است كه بررسی میكنیم تا این تعاملات در قالب كمیتههای مشترك پیش رود تا بتوانیم تمام توانمان را در اختیار دوستان صدا و سیما قرار دهیم و از این رهگذر در تولید برنامههای قرآنی جهشهای مثبتی ایجاد شود، به ویژه در رادیو قرآن كه حضور استاد ابوالقاسمی ظرفیت بزرگی را فراهم كرده و در شبكه قرآن نیز حضور آقای محمدزاده بسیار مغتنم است.
رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در مورد طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن گفت: این طرح طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1375 كه در مورد اهمیت تعیین سطح قاریان صحبتی داشتند كلید زده شد و بعد از این فرمایش در شورا اقداماتی برای سطحبندی قاریان و مدرسان انجام شد، اما به دلایلی كار پیش نرفت و نهایتا این فرمایش، متأسفانه با دو دهه تأخیر دنبال شد و نهایتا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی جلسات كارشناسی به جمعبندی رسید و طرح ارزیابی در سال 89 ابلاغ شد كه مجری اجرای این آزمونها شورای عالی قرآن تعیین شد و موظف است كه حداقل سالی یكبار این آزمونها را برگزار نماید، البته حدود 7 سال قبل از آن طرح ارزیابی حافظان را نیز در دستور كار داشتیم كه این آزمون به سازمان دارالقرآن موكول شد.
وی در ادامه افزود: یكی از دغدغههای قرآنیان این بوده كه در امر قاریان ساماندهی صورت گیرد و در تعیین سطح كه هم یك قاری و مدرس در ایران بر اساس ویژگیهای علمی سطحش مشخص شود و این كه مسیری ترسیم شود كه افراد در هر سطحی جهت ارتقاء به درجات بالاتر برنامه داشته باشند و اگر قرار است نظام جمهوری اسلامی ایران تسهیلاتی در اختیار این صنف قرار دهد نحوه توزیع آن مشخص شود.
میرزاجانی تصریح كرد: این اتفاقی كه افتاد افق جدیدی را باز كرد و از سال 90 مطابق مصوبات شورای ارزیابی كه متشكل از نمایندگان 11 نهاد قرآنی هستند، تصمیمات فنی رقم میخورد و شورای عالی قرآن هم مجری برگزاری آزمونها است و در حال حاضر نیز در اواسط دوره ششم طرح ارزیابی هستیم.
وی در مورد این كه چه كسانی میتوانند در این طرح شركت كنند بیان كرد: كلیه مدرسان و معلمان قرائت قران و قاریان ممتاز در سراسر كشور بدون محدودیت، مخاطب این طرح هستند و به شكل طبیعی كسانی كه با توجه به آئیننامههای مدرسان توانمندی آنها مشمول یكی از درجات شود میتوانند در این طرح شركت كنند.
وی در ادامه افزود: در بخش نظری و تئوری باید معلومات شركت كنندگان احراز شود همچنین مهارت آنان نیز باید در فرایند آزمونهای سه مرحلهای طرح ارزیابی احراز شود.
میرزاجانی گفت: بخش اول، آزمون ورودی است كه افراد ثبت نام و آئیننامه را مطالعه میكنند و به صورت خود اظهاری اعلام میكنند كه فرضا در بخش قاریان و در بخش قاریان درجه دو میخواهند شركت كنند و پس از این فایل تلاوتشان را ارسال میكنند و اساتید نیز آنها را ارزیابی مینمایند، همچنین این فایل تلاوت نیز با توجه به مختصاتی كه شورا تعیین میكند است.
وی در ادامه افزود: پس ار ارزیابی مشخص میشود كه این فرد كه اعلام كرده بود متقاضی مدرك درجه دو است آیا این مسأله تایید میشود یا خیر، البته ممكن است تشخیص بر این شود كه فردی كه تقاضای درجه دو را داده مجاز به شركت در یك درجه پایینتر یا بالاتر نیز بشود.
میرزاجانی گفت: بعد از این، مرحله دوم را داریم كه نام آن مرحله آزمون تلاوت و مصاحبه است، یعنی همین قاری به شكل حضوری در استودیوی شورای عالی قرآن قطعات مورد نظر را تلاوت میكند و در سالن دیگری اساتیدی هستند كه این تلاوت را گوش میكنند، همچنین سالن مصاحبه برای آزمون تفسیر و حفظ و ترجمه و ... نیز وجود دارد.
وی در ادامه افزود: مدرسان باید تدریس هم داشته باشند و مجموع امتیازات این فرد در قسمت قرائت و مصاحبه و تدریس جمع بسته میشود و در نهایت به صورت قطعی اعلام میشود كه این قاری در چه درجهای پذیرفته شده است و پس از این برای آزمون مرحله سوم كه آبان ماه است آزمون نظری مفصلی در نظر گرفته شده و چنان كه شركت كننده در این مرحله بتواند موفق شود در نهایت مدرك مربوطه برای او صادر خواهد شد.
میرزاجانی گفت: برگزاری این آزمونها یك اتفاق جدیدی در عرصه فعالیتهای قرآنی كشور بود، البته نمیخواهم با آنچه در الازهر مصر اتفاق میافتد مقایسهای داشت باشم، اما آنهایی كه تحصیلات دانشگاهی دارند باید تحصیلات علمی را پشت سر بگذارند و حالا ما به یك نوعی میتوانیم مقایسه این چنینی كنیم، چون این كار نتیجه صدها ساعت كار كارشناسی اساتید است كه قاری كه میخواهد در كرسی استادی در ایران قرار گیرد باید یك سری قابلیتها در حوزه اجرا داشته باشد.
وی در ادامه افزود: توقع است كه قاری صرفا یك قرآن خوان كه تسلط بر نغمات دارد نباشد و باید علومی را بلد باشد و در این طرح اینها پیشبینی شده است، در این جا شاید اگر بخواهیم با مسابقات مقایسه كنیم باید بگوییم مسابقات یك سكوی رقابت و قهرمانی است اما در ارزیابی قاریان و مدرسان دنبال این هستیم كه یك قاری یا مدرس جامع را معرفی كنیم كه از هر حیث توانایی داشته باشد.
رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن بیان كرد: در ارزیابی از نصابهای خودمان عدول نمیكنیم كه فرضا چون معلومات یك قاری خوب است یا ایشان در قرائت قرآن استاد هستند اغماض كنیم، یكی از افرادی كه سالهای اول مدرك درجه یك را كسب كردند، استاد ابوالقاسمی بودند كه در آزمونهای مختلف شركت كردند در عین این كه قاری قابلی هستند اما در بحثهای علمی هم آزمون دادند و اولین نفری كه در بخش قاریان و مدرسان رتبه درجه یك را گرفت ایشان بود.
وی در ادامه افزود: فعلا طرح ارزبابی قاریان و مدرسان نو پا است اما در همین چند سال اتفاقات خوبی افتاده كه از تسهیلات آن میتوان به ادامه تحصیل بدون كنكور در یك مقطع بالاتر برای دارندگان مدارك درجات یك و دو نام برد، همچنین تسهیلات دیگری نیز در نظر گرفته شده است.
میرزاجانی گفت: در بخش دیگری از این تسهیلات میتوان به ادامه تحصیل رایگان برای دارندگان مدارك درجات یك تا سه اشاره كرد، همچنین در اعزامهای تبلیغی نیز از این افراد استفاده میشود و 50 نفر از خروجیهای طرح ارزیابی به كشورهای مختلف اعزام شدهاند.
وی در ادامه تصریح كرد: یكی از چالشهای جامعه قرآنی كه تمام هم نشده این است كه ممكن است تصور كنند كه به صورت سلیقهای نمره داده میشود اما به شكل طبیعی كسانی كه به یك عرصه ورود كرده و خط شكن بودهاند و این مسیر را باز كردهاند، هر چه قدر كه كار جلوتر روند این اشكالات برطرف میشود.
میرزاجانی گفت: تلاشمان بر این بوده كه در این طرح با توجه به ساز و كارهای اندیشیده شده، اساتیدی به عنوان ارزیاب تشریف میآورند طبق آئیننامه مشخص فعالیت میكنند و از ارزیابی سلیقهای جلوگیری میكنیم و كسی كه در معرض ارزیابی است سوالات برای او به صورت قرعه تعیین شده است و استاد هم همان سوال را باید از آن فرد بپرسد و نظرش را بدهد و باز هم با متعدد كردن اساتید ارزیاب تلاش میكنیم كه بحث سلیقهای بودن به حداقل برسد.
وی در ادامه افزود: تا این دوره كه ششمین دوره طرح برگزار میشود، بالغ بر 2500 نفر شركت كردهاند كه مجموعا در پنج دوره گذشته 184 نفر موفق شدهاند كه یكی از درجات یك تا چهار را دریافت كنند، از این بین 83 نفر مدرسان و 101 نفر در بخش قاریان موفق به اخذ مدرك شدهاند.
میرزاجانی گفت: هر سال تقویم زمانبندی برای این آزمون داریم كه آزمونهای عملی دوره ششم به اتمام رسیده و مرحله سوم هم آزمون نظری است كه آبان ماه برگزار خواهد شد، ولی این نكته قابل توجه است كه از سال 1397 تقویم برگزاری آزمون تغییر میكند و كل آزمون در صدر و ذیل یك سال شمسی خواهد بود.