تهیهكننده شبكه رادیویی قرآن با بیان اینكه مهندسی پیام در شبكههای تخصصی باید براساس ذائقه و نیاز و در عین حال مصلحت مخاطبان باشد، گفت: در این شبكههای تخصصی ایدهها و طرحها براساس آموزههای قرآن و عترت به صورت راهبردی طراحی میشود.
ضرورت وجود شبكههای تخصصی در حوزه قرآن باعث شد كه در همان اوایل انقلاب اسلامی شبكه رادیویی قرآن در رسانه ملی راهاندازی شود. همچنین، پس از چندی و بنا بر اقتضائات، شبكه قرآن و معارف سیما نیز در تلویزیون آغاز به كار كرد. موضوع میزان تأثیرگذاری شبكههای تخصصی قرآن و نیز ویژگیهای اصلی و مهمشان برای تأثیر هرچه بیشتر بر روی علاقهمندان و جذب هرچه بیشتر مخاطب از مباحث مهمی است كه نظرات مختلفی در این باره وجود دارد.
فاطمه رحمانی، تهیهكننده برنامههای رادیویی، در رابطه با موضوع بررسی ویژگیهای یك شبكه تخصصی قرآنی به خبرنگار ایكنا گفت: ساختار و سرفصلهای در نظر گرفته شده برای رسانههای تخصصی با رسانههای عمومی متفاوت است. شبكههای تخصصی همواره به دنبال اهداف استراتژیك خود هستند و آرمانهایی را دنبال میكنند كه با برنامههای توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی كشور همسو باشد. لذا محورهای راهبردی شبكههای تخصصی براساس مأموریتهای آنهاست.
رحمانی افزود: رادیو قرآن و شبكه قرآن و معارف سیما با گستره موضوعی كه در حوزههای تخصصی قرآن و حدیث دارند و با توجه به آیندهنگری و فتنههای مختلفی كه با آن روبهرو هستند، رسالت سنگینی دارند. پردازش اسلام انقلابی، نگاهی منطبق با قرآن و عترت و استناد به آیات و احادیث در آنها اصل است و عدول از این موارد نیز انحراف از ایدئولوژی و ریزش ارزشها را به دنبال خواهد داشت. نظریهپردازی شخصی در شبكهها و رسانههایی كه به صورت تخصصی به امر قرآن میپردازند وجود ندارد. در این رسانهها راه روشن را قرآن و عترت مشخص میكند و مدیران و كارشناسان شبكههای تخصصی ریلگذار این مسیر هستند.
رحمانی بیان كرد: شبكههای تخصصی قرآنی برای حفظ این ویژگیها نیازمند آگاهی و بصیرت فراوان هستند كه بتوانند در لحظه بهروز بوده و به تمامی اصول منطبق با اهداف و چشماندازهای خود، كه برگرفته از كتاب و عترت است، پایبندی محكمی داشته باشند.
این تهیهكننده رادیو قرآن اظهار كرد: مدیر یك شبكه تخصصی قرآنی الزاماً باید تسلط فراوانی به معارف عمیق قرآنی و الهی داشته باشد و بتواند این معارف قرآنی را در قالبهای مختلف به مخاطبان منتقل كند.
رحمانی با بیان اینكه مهندسی پیام در این شبكهها باید طبق ذائقه و در عین حال مصلحت و نیاز مخاطبان باشد، گفت: در این شبكههای تخصصی قرآنی، ایدهها و طرحها براساس قرآن و عترت اجرا میشود و باید براساس نیاز روز جامعه به صورت راهبردی طراحی شود، چراكه كاركرد رسانه قرآنی باید اینگونه باشد.
فاطمه رحمانی از سال 1382 فعالیت خود را در رادیو قرآن آغاز كرد. همكاری با روابط عمومی این شبكه رادیویی و برنامهسازی در حوزه اطلاعرسانی از فعالیتهای وی در این سالها بوده است. از برنامههایی كه او در حوزه اطلاعرسانی در دست تهیه و پخش دارد میتوان به مجله خبری «نمای نزدیك»، «افق»، «114 ثانیه با رویدادهای قرآنی» و... اشاره كرد.