در نشست خبری آزمون سراسری قرآن و عترت مطرح شد؛ تشریح دلایل تغییر منابع آزمون سراسری قرآن/ حضور 1100 مؤسسه فعال در آزمون گذشته

در نشست خبری هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن كریم، دلایل تغییر منابع این آزمون تشریح شد. همچنین در بخش دیگری از آن از حضور 1100 مؤسسه فعال در آزمون دوره گذشته و احصای اطلاعات آنها خبر داده شد.

1398/08/26
|
18:37

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ نشست خبری هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت صبح امروز 26 آبان‌ماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیركل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری قرآن و عترت، در سخنانی به یكی از سخنان امام خمینی(ره) اشاره كرد و گفت: امام(ره) می‌فرماید، قرآن سفره گسترده‌ای برای همه اقشار است، هركس می‌تواند آنچه را مورد نیاز خود است از این سفره انتخاب كند. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد سعی داشته است تا این سفره گسترده قرآنی را در حوزه‌های مختلف در طول سال برای همه مهیا كند.
وی افزود: كسانی كه اهل هنر هستند در رشته‌های مختلف از جمله تجسمی در قالب هفته‌های قرآنی استان‌ها، نمایشگاه قرآن و ... در برنامه‌ها مشاركت دارند. در بخش دیگر این معاونت توانسته فضایی را فراهم كند تا از طریق آن آزمون سراسری قرآن و عترت را برگزار كند. در این آزمون برای گروه‌های مختلف با استعدادهای گوناگون فرصتی فراهم شده است، كسانی كه حافظه قوی در حفظ قرآن دارند، می‌توانند در این آزمون شركت كنند.
خسروی با اشاره برگزاری آزمون در 16 رشته، گفت: در این آزمون برای افرادی كه در بحث حفظ، فهم، ترجمه و تفسیر قرآن علاقه‌مندی دارند، یك خودآزمایی به عمل خواهد آمد. همچنین در بخشی از این آزمون برای كسانی كه در حوزه اهل بیت(ع) فعالیت دارند نیز سه رشته در بخش عترت طراحی شده است و در كنار آن برای افرادی كه در بخش روخوانی قرآن كریم فعالیت می‌كنند نیز رشته خاصی در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب در این آزمون و در تمام فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، راه فعالیت‌ برای بخش‌های مختلف و قشرهای مختلف فعال در عرصه قرآن فراهم شود.
رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری قرآن و عترت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری هدف از برگزاری این آزمون و همچنین تمام فعالیت‌های قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را انس با قرآن بیان كرد و افزود: انس با قرآن مشروط به طهارت است، طهارت هم دو نوع ظاهری و باطنی دارد. از نظر فقهی كسی می‌تواند آیات قرآن را لمس كند كه طهارت ظاهری داشته باشد، یعنی با وضو باشد، اما لمس روح قرآن و حقیقت قرآن طهارت باطنی می‌خواهد. كسانی می‌توانند از معارف الهی بهره‌مند شوند كه به این طهارت رسیده باشند.
تشریح دلایل تغییر منابع آزمون سراسری قرآن/ حضور 1100 مؤسسه فعال در آزمون گذشته
وی یكی از دلایل كمتر بهره‌مند شدن از قرآن را پرداختن صرف به ظواهر آن برشمرد و اظهار كرد: آنچه انسان را دگرگون می‌كند حقیقت قرآن است كه كمتر به آن توجه شده است. قرآن خود هدایت نمی‌كند، بلكه وسیله‌ای برای هدایت محسوب می‌شود و آنكه هدایت می‌كند، خداوند است. گرچه قرآن حی است و كتاب زنده و دگرگون‌كننده است اما تنها یك وسیله برای هدایت شمرده می‌شود،. اگر از آن درست استفاده شود، اثرگذار و اگر بد استفاده كنیم وسیله نابودی است. لذا كسانی ‌كه اهل ظلم هستند، اگر قرآن را حفظ هم كنند، همین حفظ باعث نابودی آنها خواهد شد.

خسروی صحبت‌های خود در این نشست خبری با تأكید بر اینكه تمام این برنامه‌ها برای این است كه به روح و هدف قرآن توجه داشته باشیم، بیان كرد: این برنامه‌ها زمانی اثرگذار خواهد شد كه به روح و هدف قرآن توجه كنیم، از آن سوء استفاده نكنیم و آن را وسیله رسیدن به قدرت و ثروت قرار ندهیم. با این نگاه اگر در محضر قرآن باشیم، برای ما نجات‌دهنده خواهد بود.
مدیركل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزمون سراسری قرآن و عترت را فرصت مغتنمی برای حضور همه اقشار بدون هیچ محدودیت سنی در یك آزمون قرآنی برشمرد و گفت: در این آزمون سه هدف مهم مد نظر قرار گرفته است. هدف اول سنجش و ارزیابی كمی و كیفی عملكرد آموزشی مؤسسات و مراكز قرآنی است. در حال حاضر بیش از چهار هزار مؤسسه در طول سال فعالیت دارند و تلاش می‌كنند تا در طول سال قرآن‌آموزانی را تربیت كنند. میزان‌ موفقیت آنها در این آزمون سنجیده شده و حمایت مالی معاونت از این مؤسسات بر اساس قبولی قرآن‌آموزان آنها در آزمون است.
فقهی‌زاده: با توجه به اینكه سال‌های قبل برخی منابع خاص به عنوان منبع آزمون معرفی شد، شاهد شائبه‌هایی در مورد توجه ویژه به برخی منابع بودیم، لذا تصمیم گرفته شد تا امسال منابع را عمومی‌تر كنیم كه البته از انسجام لازم نیز برخوردار هستند. ضمن اینكه همین موضوع باعث شده تا وضعیت مخاطبان برای دستیابی به منابع بیشتر شود
وی با بیان اینكه حدود یك میلیارد و نیم برای این بخش در نظر گرفته شده است،‌ ابراز كرد: دومین هدف از برگزاری این آزمون، ایجاد انگیزه در میان عموم مردم ‌جامعه به ویژه جوانان برای فراگیری معارف دینی است. سومین هدف نیز شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی است كه از طریق همین آزمون در رشته حفظ و دیگر رشته‌ها معرفی و تجلیل می‌شوند.
در بخش دیگری از این نشست خبری مریم قاسم‌احمد، معاون آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یكی از اهداف آزمون را ترغیب عامه مردم به قرآن دانست و افزود: بخش دیگری از اهداف این آزمون تكمیل و به‌روزرسانی سامانه جامع قرآنی است، برای آسیب‌شناسی مؤسسات نیازمند آمار دقیقی از مؤسسات هستیم كه برگزاری آزمون باعث به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به مؤسسات می‌شود.
قاسم‌احمد افزود: هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت روز سوم بهمن‌ماه در رشته‌های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درك معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد(ع)، حفظ جزء 30، حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء اول، حفظ 10 جزء اول، حفظ 15 جزء اول، حفظ 20 جزء اول، حفظ 25 جزء اول، حفظ كل قرآن كریم،‌ سبك زندگی و سیره معصومین(1 و 2) و روخوانی قرآن برگزار می‌شود. ثبت‌ نام برای حضور در این آزمون از روز گذشته آغاز شده و تا 15 آذرماه سال جاری ادامه دارد.
تشریح دلایل تغییر منابع آزمون سراسری قرآن/ حضور 1100 مؤسسه فعال در آزمون گذشته
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیر كل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد نتایج رصد و بررسی این آزمون در ادوار گذشته، گفت: بر اساس دستورالعملی كه تهیه شده است مؤسسات سه رده رتبه‌بندی می‌شوند. بر اساس این رصد مشخص شد كه 1100 مؤسسه فعال وجود دارد كه نزدیك به 150 مؤسسه در رتبه یك قرار گرفتند. این اطلاعات و این رتبه‌بندی در سامانه جامعی كه در حال آماده شدن است به زودی عرضه می‌شود. در این رصد حتی نوع تملك مؤسسات از قبیل استیجاری یا مالك بودن مؤسسه نیز مشخص شده و علاوه بر آن همه كیفیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس ستاد اجرایی هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری به حضور 240 هزار نفر در آزمون هفدهم قرآن و عترت اشاره و اظهار كرد: از این تعداد فقط حدود 150 هزار نفر در آزمون حضور داشتند و حدود 90 هزار نفر با وجود ثبت‌نام اولیه در آزمون حضور نیافتند.
خسروی همچنین در مورد مشاركت نهادهای دیگر در آزمون هجدهم، گفت: در آزمون امسال سازمان اوقاف و امور خیریه مشاركت دارد و متولی برگزاری آزمون شفاهی شده است. همچنین دانشگاه پیام‌نور نیز با توجه به فعالیت 400 مركز دانشگاهی در 400 شهر كشور، از طریق میزبانی از آزمون و اختصاص محل برگزاری آزمون،‌ مشاركت دارد. دبیرخانه ستاد عالی كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز در بخش تبلیغات و فراهم كردن زمینه‌های برگزاری آزمون با ما همكاری دارد.
حجت‌الاسلام خسروی: برای كسانی كه در حوزه اهل بیت(ع) فعالیت دارند نیز سه رشته در بخش عترت طراحی شده است و در كنار آن برای افرادی كه در بخش روخوانی قرآن كریم فعالیت می‌كنند نیز رشته خاصی در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب در این آزمون و در تمام فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، راه فعالیت‌ برای بخش‌های مختلف و قشرهای مختلف فعال در عرصه قرآن فراهم شود
مدیر كل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در مورد حضور وزارت آموزش و پرورش در آزمون سال گذشته و غیبتش در این دوره نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش فقط سال گذشته در آزمون حضور داشت، اما این آزمون به صورت مستقل برگزار شد. براساس مطالعات شكل جدید مطلوب‌تر ارزیابی شده است. این ممكن است در آزمون قرآن و عترت ریزش داشته باشد، اما مطمئناً شركت‌كنندگان در آن آزمون در مسابقات داخلی وزارت آموزش و پرورش حضور خواهند یافت.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد هزینه‌های این آزمون به اعلام قطعی آن بعد از برگزاری اشاره و اظهار كرد: بخشی از هزینه‌های آزمون از طریق شركت‌كنندگان دریافت می‌شود كه البته بخش كوچكی از هزینه‌ها را جبران می‌كند. سؤالات و اعلام نتایج كه هزینه‌هایی به همراه دارد، از سوی مؤسسه قلم‌چی صورت می‌گیرد. همچنین هزینه پذیرایی از شركت‌كنندگان هم كه هزینه قابل توجهی است، سال قبل بین معاونت قرآن و عترت و سازمان اوقاف مشترك بود اما امسال بناست تا خیرین این هزینه را متقبل شوند.
خسروی در بخش پایانی صحبت‌های خود به كاهش یافتن رشته‌های آزمون از 18 رشته به 16 رشته اشاره كرد و افزود: در ابتدا مقرر شده بود تا رشته‌های آزمون 12 رشته باشد و شاهد رشته‌هایی همچون حفظ 10، 15، 20 و 25 جزء نباشیم، اما پس از اینكه متوجه شدیم سازمان اوقاف و امور خیریه طرح تشویقی برای حافظانی كه در طی یكسال اخیر موفق به حفظ پنج جزء قرآن شده‌اند، در دست اجرا دارد تصمیم گرفته شد تا این رشته‌ها نیز برقرار باشد. با وجود این به لحاظ اهمیت، اولویت ما ترجمه، تدبر، فهم و نفسیر قرآن كریم و در ادامه روخوانی قرآن است كه باید منجر به فهم قرآن شود.
تشریح دلایل تغییر منابع آزمون سراسری قرآن/ حضور 1100 مؤسسه فعال در آزمون گذشته
در ادامه این نشست عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی كه در لحظات پایانی حضور یافته بود، طی سخنان كوتاهی گفت: هدف اصلی این رویداد، جریا‌ن‌سازی در سطوح مختلف مردمی است كه امیدواریم این مهم تحقق یابد.
وی افزود: امسال براساس مطالعات صورت گرفته، رشته‌ها محدودتر شد. همچنین در بخش منابع كه نیز تغییراتی ایجاد شد. با توجه به اینكه سال‌های قبل برخی منابع خاص به عنوان منبع آزمون معرفی شد، شاهد شائبه‌هایی در مورد توجه ویژه به برخی منابع بودیم. لذا تصمیم گرفته شد تا امسال منابع را عمومی‌تر كنیم. البته از انسجام لازم نیز برخوردار هستند. ضمن اینكه همین موضوع باعث شده تا وضعیت مخاطبان برای دستیابی به منابع بیشتر شود.
فقهی‌زاده در پایان بیان كرد: آنچه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد نقش جریان‌سازی این آزمون گسترده ملی است. ضمن اینكه مشاركت چندجانبه دستگاه‌هایی همچون اوقاف، دانشگاه پیام نور و ستاد عالی كانون‌های مساجد نیز حائز اهمیت است. امیدوارم با استفاده از این مهم بتوانیم نوجوانان و جوانان بیشتری را جذب این آزمون كنیم. در این آزمون علاوه بر مؤسسات كه سرانه‌ای بر اساس میزان مشاركت در آزمون دریافت خواهند كرد، 400 میلیون تومان نیز برای دو هزار نفر در نظر گرفته شده است كه به قید قرعه اهدا خواهد شد.

دسترسی سریع