گفتگوی ویژه با دكتر قصری‌زاده، مدیر شبكه رادیویی قرآن: جایگاه معلمان قرآن در ارتقای فرهنگ قرآنی و چالش‌های پیش رو

به مناسبت هفته معلم و گرامیداشت مقام معلمان، به‌ویژه معلمان قرآن، گفتگوی ویژه‌ای با دكتر قصری‌زاده، مدیر شبكه رادیویی قرآن و از فعالان حوزه تعلیم و تربیت قرآنی، انجام دادیم.

1404/02/16
|
20:56
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن،در این مصاحبه، دكتر قصری‌زاده از اهمیت جایگاه معلمان قرآن در فرهنگ‌سازی قرآنی، نقش رسانه در تربیت و توانمندسازی این قشر و همچنین چالش‌های ساختاری و فرهنگی پیش روی آموزش قرآن سخن گفت. رویكرد ایشان در این گفتگو نه تنها الهام‌بخش كه تحلیلی بود و نگاهی عمیق به این عرصه داشت.


رسالت سترگ معلمی: تربیت و تزكیه بر پایه قرآن

دكتر قصری‌زاده گفتگو را با تأكید بر مقام رفیع معلمی آغاز كرد و گفت:
«معلمی یك رسالت الهی و بنیادین است كه ریشه در آموزه‌های وحیانی دارد. اولین معلم بشریت، پیامبر اكرم (ص) بوده‌اند كه وظیفه تزكیه و تعلیم را بر عهده داشتند. جایگاه و مقام معلم قرآن در جامعه، به‌طور مستقیم با سطح فرهنگ قرآنی آن جامعه گره خورده است. هر جا فرهنگ قرآنی عمیق‌تر باشد، جایگاه معلم هم رفیع‌تر است.»

ایشان با تأكید بر ویژگی‌های یك معلم موفق قرآن ادامه دادند:
«معلم قرآن باید عاشقانه به این مسیر قدم بگذارد و انگیزه‌اش را از ایمان و عشق به قرآن بگیرد؛ زیرا اگر مادیات تنها عامل پذیرش این مسئولیت باشد، طبیعتا تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت. معلمی كه خود در مسیر تزكیه و تربیت نفس گام برداشته و عامل به آموزه‌های قرآن باشد، می‌تواند تأثیری مضاعف بر دانش‌آموزان و محیط پیرامون خود بگذارد. خودسازی، عشق به تعلیم و هدف‌گذاری الهی از ملزومات معلمی در این عرصه است.»


تعامل دوطرفه معلم و شاگرد؛ بذر رشد و تحول در تعلیم

وی با تأكید بر ماهیت تعاملی معلمی، آن را حرفه‌ای دانست كه در آن معلم و شاگرد به‌طور همزمان از یكدیگر می‌آموزند:
«معلمی یك فرآیند دوطرفه است. هر شاگرد دنیای منحصر به فرد خود را دارد و معلم باید با مهارت و شناخت، به سطوح مختلف آموزشی دانش‌آموزان پاسخ دهد. گاهی پیش می‌آید كه دانش‌آموز سوالی می‌پرسد و معلم باید بپذیرد كه ممكن است پاسخ را نداند. این اتفاق نه ضعف، بلكه فرصتی برای یادگیری و رشد بیشتر معلم است. در مواردی حتی سطح علمی برخی شاگردان از معلم بالاتر است و این می‌تواند زمینه ارتقای علمی و فكری معلم را فراهم كند. حرفه معلمی زنده و پویا است و نیاز دارد كه معلم همواره خود را به‌روز و آماده نگاه دارد.»


رادیو قرآن؛ تكیه‌گاه معلمان برای توانمندسازی و ارتقای انگیزه

دكتر قصری‌زاده در بخش دیگر این گفتگو، از نقش و برنامه‌های شبكه رادیویی قرآن برای حمایت و توانمندسازی معلمان قرآن سخن گفت:
« در رادیو قرآن برای توانمندسازی معلمان و تقویت انگیزه آنان اقدامات متعددی در هفته بزرگداشت مقام معلم انجام داده‌شده است، برنامه‌هایی نظیر مدرسه اعجاز سخن كه به تبیین نقش كلیدی معلمان در آموزش قرآن می‌پردازد. همچنین در ‌برنامه‌ای صبحگاهی طلیعه، از معلمان دعوت می‌شود كه آیت‌الكرسی را قرائت كنند و مصاحبه‌هایی با آنها انجام می شود.»

وی افزود:
«پخش تلاوت‌ها و ترتیل‌های باكیفیت و متنوع یكی دیگر از اقداماتی است كه هم جنبه آموزشی دارد و هم علاقه به قرآن را در معلمان و شاگردان تقویت می‌كند. از سوی دیگر، برنامه هایی كه با هدف آموزش حفظ ، تجوید ، صوت و لحن ، روخوانی علوم قرآنی تولید و پخش میشود می تواند در ارتقاء سطح دانش معلمان بسار موثر باشد.»



چالش‌های معلمان قرآن: ضرورت تغییر نگاه جامعه و سیستم آموزشی

در بخش دیگر این گفتگو، دكتر قصری‌زاده به چالش‌های جدی كه معلمان قرآن با آن روبه‌رو هستند اشاره كرد. وی این چالش‌ها را چنین برشمرد:

كم‌توجهی به قرآن در مدارس:
«متأسفانه در بسیاری از مدارس، درس قرآن به‌عنوان فوق‌برنامه یا یك درس غیراصلی دیده می‌شود. این نگاه، جایگاه قرآن را در میان دروس پایین آورده و انگیزه دانش‌آموزان را كاهش داده است، آموزش قرآن نباید حالت فرسایشی پیدا كند و بدون خلاقیت و نو آوری باشد.»

ضعف دوره‌های آموزشی معلمان:
«محدودیت و نقص در دوره‌های آموزشی برای معلمان موجب میشود مهارت ها و تخصص های آنان محدود گردد، چرا كه آموزش قرآن یك تخصص علمی است و به همین ترتیب نیاز به معلمان باانگیزه ، مسلط ، خلاق و مسلط به علم روز ، دارد.

انس با قرآن درجامعه

«یكی از آسیب‌های اساسی، كمرنگ بودن انس واقعی با قرآن در جامعه است و در اصل ریشه این مسئله را بایستی در حوزه های علمی و آكادمیك جستجو كرد كه با برنامه ریزی های اساسی و كلان این نقصان را برطرف نمود. »

ایشان، تأثیر نگاه عمیق به قرآن را در حوزه‌های علمی و دینی مشهود دانستند و گفتند:
«صاحبان كرسی‌های دانشگاهی و حوزوی باید طلیعه دار حركت مقدس نگاه عمیق و كاربردی قرآن در جامعه باشند.»

ایشان با اشاره به دغدغه‌رهبر معظم انقلاب نسبت به ساحت مقدس قرآن كریم، آرزو كردند ، مشی و حركت سایر مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همین گونه باشد.


نقش رادیو قرآن در مطالبه‌گری و ایجاد موج فرهنگی

در پایان، دكتر قصری‌زاده به نقش رسانه‌ها، به‌ویژه رادیو قرآن، در حل چالش‌های معلمان و نظام آموزشی اشاره كرد:
«وظیفه رسانه، بازتاب دادن این مشكلات و چالش‌ها و همچنین مطالبه‌گری از مسئولان است. در برنامه‌ها از مسئولین پرسیده میشود: برای قرآن در برنامه‌های كلان آموزشی، چه اقداماتی انجام می‌دهید؟، در برنامه‌ریزی‌های توسعه كشور، جایگاه قرآن كجاست؟ همچنین دستاوردهای خوب این حوزه نیز منعكس خواهدشد . علاوه بر این، آموزش غیرمستقیم از طریق محتوای رادیویی زمینه‌ساز ایجاد امواج فرهنگی مثبت در جامعه است.»


پیام پایانی به معلمان قرآن

دكتر قصری‌زاده در پایان، ضمن قدردانی از تمامی معلمان و مربیان قرآن، خاطرنشان كرد:
«معلمان قرآن، ستون‌های فرهنگ‌سازی در جامعه هستند. شما نه تنها كتاب خدا را آموزش می‌دهید، بلكه قلب‌ها را با نور الهی پیوند می‌زنید. هر چالش و سختی كه در این مسیر تجربه می‌كنید، پلی به سمت تعالی و ماندگاری در پیشگاه خداوند است. ما نیز در رادیو قرآن تمام تلاش خود را برای حمایت از شما معلمان عزیز و دیده شدن این جایگاه مقدس انجام خواهیم داد.»


این گفتگو، دریچه‌ای به سوی مسائل عمیق‌تر جامعه قرآنی و آموزه‌های تربیتی باز كرد و رسالت هر ایرانی عاشق قرآن را در گسترش فرهنگ قرآنی یادآور شد.


مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایت www.radioquran.ir از پخش زنده شبكه استفاده و در جریان آخرین خبرهای رادیو قرآن قرار بگیرند.

از طریق موج اف.ام ردیف 100 مگاهرتز شنونده ما باشید.

📻 fm 100 mhz

آدرس صفحات رادیو قرآن در فضای مجازی:

🌐 www.radioquran.ir

http://sapp.ir/radioquran_ir 🆔

https://ble.ir/radioquran_ir 🆔

https://eitaa.com/radioquran_ir 🆔

https://shad.ir/Radioquran_ir 🆔


راه های ارتباطی ما:

📩 30000100

☎️ 02122051632_02122043017

تلفن گویا:

☎️ 02127860100


دسترسی سریع