رادیو قرآن 22 بهمن افتتاح گردید و در اول ماه مبارك رمضان 24ساعته شد، حالا در میان این دو مقطع زمانی، فرصتی پیدا كردیم برای گفتوگو با مدیر این رادیو كه خود از پیشكسوتان این عرصه است. قصریزاده سالها در بخشهای مختلف اجرایی و مدیریتی سازمان صداوسیما فعالیت كرد تا در نهایت تجربه و آگاهی، مدیریت یكی از مهمترین رادیوهای كشورمان را بر عهده بگیرد.
به گزارش روابط عمومی شبكه رادیویی قرآن، رادیو قرآن 22 بهمن افتتاح گردید و در اول ماه مبارك رمضان 24ساعته شد، حالا در میان این دو مقطع زمانی، فرصتی پیدا كردیم برای گفتوگو با مدیر این رادیو كه خود از پیشكسوتان این عرصه است. قصریزاده سالها در بخشهای مختلف اجرایی و مدیریتی سازمان صداوسیما فعالیت كرد تا در نهایت تجربه و آگاهی، مدیریت یكی از مهمترین رادیوهای كشورمان را بر عهده بگیرد.
او در یك عصر زمستانی مهمان روزنامه جامجم شد و در گفتوگویی صمیمانه و گرم شركت كرد و به پرسشهای دبیر گروه رسانه پاسخ داد . با اسكن كدها، سه برش تصویری از این گفتوگو را نیز مشاهده كنید.
گفتوگو را با توضیحات شما درباره شبكه قرآن و شبكه تلاوت شروع كنیم. ممكن است برخی مخاطبان ما با تعدادی از برنامههای شما همراه باشند و ندانند تركیب برنامههای شبانهروز شما برای شنوندگان چیست.
در 24 ساعت، 72 ساعت آنتن داریم كه در قالب رادیو قرآن و كانالهای تخصصی زیرمجموعهاش، برنامهها را تقدیم مخاطبان میكنیم. رادیو قرآن شبكه مادر است و وظیفه دارد برنامههایی را تدارك ببیند و تلاوتهایی ناب پخش كند و تمام اقشار جامعه را در بر بگیرد. اما شبكههای تخصصی ما مثل ترتیل و تلاوت با گسترشی كه دارد، امید داریم به عنوان شبكه اختصاصی به كارشان ادامه دهند. الان مهم این است كه رسالت رادیو قرآن چه بوده و در آینده چه خواهد شد؟ رادیو قرآن 22 بهمن 62 با تاكید حضرت آیتا... خامنهای در مقام ریاست جمهوری راهاندازی شد. خواست ایشان این بود كه در جمهوری اسلامی رادیویی باشد كه صدای قرآن از آن شنیده شود. اولین رادیوی تأسیسی بعد از پیروزی انقلاب هم همین رادیو و با هدف پخش قرائت قرآن بود.ابتدا كه رادیو قرآن راه افتاد، سه ساعت برنامه تولیدی داشت و 6 ساعت هم پخش قرآن انجام میشد. البته این میزان، تكرار هم میشد. ولی از دی ماه 1376، رادیو قرآن 24ساعته شد و به مرور تصمیم بر این شد كه نكتههای معارفی هم به برنامههای این شبكه اضافه شود.
قاعدتا این پیوند بین قرآن و عترت بود كه از هم جدایی ندارند...
در رسانهملی شبكهها به صورت تخصصی ماموریتهای خودشان را دارند. رادیو معارف در آن مقطع هنوز تاسیس نشده بود. به مرور زمان با زیاد شدن تعداد برنامههای معارفی در شبكه، سهم قرائت قرآن كاهش پیدا كرد و زنگ خطر از اینجا شروع شد كه ماموریت اصلی رادیو قرآن به تدریج به حاشیه رفت. معارف از نگاه ما مبتنی بر قرآن است. از طرفی رادیو قرآن با هدف شنیدن صدای قرآن و پخش قرائت قرآن تاسیس شده بود كه در این مقطع تصمیم به ایجاد كانال تلاوت گرفته شد.رادیو تلاوت در ماه رمضان (تیر ماه) 91 شروع به كار كرد؛ یعنی 29 سال پس از افتتاح رادیو قرآن در سال 62 با هدف اصلی پخش قرائت به طوری كه هر بار این رادیو را روشن كنید صدای تلاوت میشنوید و این هدف اصلی رادیو قرآن بود.
چرا این كار در رادیو قرآن انجام نشد؟ با توجه به این كه رادیو معارف هم داشتیم؟
به نظرم نوع نگاه برخی عزیزان در مدیریت این بود كه این مسیر این گونه ادامه پیدا كند. از سال 99 و حضور من در این مجموعه، از اهداف راهبردی، تعریف ماموریت اصلی شبكه و دو كانال زیرمجموعه آن بوده است و نیز این كه چه كنیم به جایگاه اصلی برگردیم؟! از این رو تصمیم گرفتیم سهم قرائت قرآن را در رادیو قرآن بیشتر كنیم تا به جایگاه اصلی برگردیم.در همین راستا محتواهای معارفی را به سمت رادیو معارف سوق دادیم و مقدمات فراهم شد و تغییرات كلید خورد. البته میدانید كه حذف و تغییر اساسی در برنامههایی كه چند سال روی آنتن بوده و مخاطب خود را جذب و جلب كرده است، بهصورت قطعی و یكباره امكانپذیر نیست، پس باید رنگ و بوی این برنامهها را با شیب ملایم و آهستهآهسته تغییر میدادیم و به سمت آوایی شدن بیشتر، پیش میرفتیم تا بعد شاكله اصلی برنامه را تغییر میدادیم یا كلا حذفش میكردیم و رادیو قرآن را به سمت قرائت و آواییشدن پیش ببریم. كار شروع شد و سهم مشخصی را برای همه برنامهها تعیین كردیم و مشخص گردید اگر برنامهای معارفی است، باید سهم خوبی از قرائت قرآن داشته باشد و مستندات و شواهد آیاتی كه میآوریم، حتما باید در برنامه خود را نشان دهد كه حتی اگر به اندازه یك تك آیه هم باشد، لابهلای برنامه میآید و فضا را قرآنی میكند. معیار مهم و رسانهای این است كه اگر این كار را نكنیم و شنونده رادیو را روشن كند، چگونه باید تشخیص دهد رادیو معارف را میشنود یا شنونده رادیو قرآن است؟ شاخص ما حاكم شدن فضای قرآنی است و باید اینجا نشان دهیم كه رادیو، رادیو قرآن است. ما وقتی بهترین ابزار یعنی صوت و لحن قرآن را در اختیار داریم چرا نباید بصورت محسوس و معمولی شنیده شود؟ این تكلیف پس از تصویب در شورای طرح و برنامه، ابتدا با 20 درصد شروع كردیم و بعد به 30 درصد رسیدیم. اینكه در این هدف چقدر موفق بودهایم، بحث دیگری است. ولی ما امروز در این سبك و سیاق حركت میكنیم و در حال حاضر رادیو قرآن به سمت و سوی اهداف اصلیاش درحال حركت است.
با اینكه كانال تلاوت داریم اما همچنان تلاوتهای شاخص از رادیو قرآن پخش میشود و شنوندههایی پای كار دارد.
برای افزایش رنگ قرائت قرآن در رادیو قرآن، اقداماتی همچون چند باكس قرائتهای اصلی و شاخص، پخش فراز تلاوت راس ساعتها (غیر از مواردی كه با اذان و اخبار تلاقی دارد) كه با تیكتاك ساعت كانال معرفی میشود، «اینجا تهران است، رادیو قرآن، صدای اهل ایمان» و سپس فراز زیبا و نابی از تلاوت یك استاد به اندازه 40 ثانیه پخش میشود. اخیرا قطعات روحنوازی لابهلای برنامهها پخش میشود. یكی از ابزارهای برنامهسازی در تمام شبكهها، موسیقی است كه برای تنوعبخشی یا در فواصل برنامهها مورد استفاده قرار میگیرد. ما در شبكه قرآن به آن معنا از موسیقی استفاده نمیكنیم اما مهمترین آواها وغنیترین موسیقیها را در اختیار داریم و آن موسیقی آوایی و مقدس قرائت قرآن كریم است. موسیقی جزو فطرت انسان است. اگر كسی از موسیقی به معنای نت، توازن، هارمونی و هماهنگی لذت نبرد، احساسش خلا دارد. كودكی كه به دنیا میآید با ریتم ضربان قلب مادرش آشناست و وقتی هم به دنیا میآید با آن ریتم و ضرباهنگ آرام میشود. وقتی در محیطی طبیعی قرار میگیریم هارمونی صدای باد میان برگ درختان، صدای پرندگان، صدای جریان آب و... تركیبی آرامشبخش ایجاد میكند. موسیقی برانگیخته از فطرت است و یك زبان رسمی بینالمللی است.
آیا انتخاب این قطعههای روحنواز به شكل حرفهای انجام میشود؟
این طرح بهصورت تخصصی در گروه تلاوت بررسی و پیگیری شد و از ظرفیت افراد متخصص استفاده گردید و پس از برگزاری جلسه توجیهی و بیان استانداردهای لازم بهترین نغمات از اساتید كه عمدتا اساتید مصری است مورد تایید قرار گرفت و انشاا... با توسعه این طرح از قاریان تراز اول كشور كه شكر خدا كم هم نیستند، بهره خواهیم برد.
چطور بین سهم قاریان ممتاز كشور و قاریان مصری توازن ایجاد میكنید؟ آیا ضریبدادن به قاریان ممتاز داخلی میتواند در رشد این جریان موثر باشد و به یكی از اهداف رادیو قرآن تبدیل شود؟
توجه، اولویت و معیار شبكه، قرائت زیبا و تاثیرگذار است. هر چه موثرتر باشد، بهتر است. از نظر اینجانب تعصب بر ملكیت در موضوع تخصصی و هنری قرائت قرآنكریم، توجیه قابل قبولی ندارد. پس اولویت از منظر تاثیرگزاری و رسانهای مورد توجه است. قرائت زیبا توسط یك ایرانی و هموطن باعث افتخار و مباهات وقابل تقدیر است ودرعین حال قرائت عالی و موثر یك قاری مصری كه روح را جلا میدهد، قابل توجه و تقدیر است. مستحضرید كه مجموعه قاریان درجه یك و موثر در كشورهای دیگر هم وجود دارند.همچون مرحوم یحیی حسین ازتانزانیا وامامعبدالباسط تومارو ازفیلیپین كه ازتلاوتهای فاخر آنها درشبكه رادیویی قرآن استفاده میشود. نكته مهم این كه درخصوص قرائتهای تاثیرگذار،ازبیانات اخیررهبرمعظم انقلاب بهره میگیرم.ایشان درفرمایشات اخیرشان در دیدار قاریان بامعظم له فرمودند(نقل به مضمون):وقتی قاری قرآن قرائت میكند،خودش دراین میان مطرح نباشد وهوش و حواس مخاطب به قرآن معطوف شود. یعنی زیباییها از جمله صدای خوب در خدمت قرآن باشد و شنونده مجذوب قرآن شود نه قاری.
تجربه قرائت قرآن، چقدر به شما در مقام مدیریت رادیو قرآن كمك كرد؟
به قول حافظ، هر چه كردم همه از دولت قرآن كردم. خدا توفیق داده وگرنه من از خودم چیزی ندارم. حدود 26 سال است كه افتخار دارم در سازمان صداوسیما مشغول هستم و از كودكی در فضای قرآنی بودهام. اما از سالهای 62 و 63 بحثهای فنی و تخصصی قرائت قرآن را پیگیری كردم. با فوقلیسانس علوم قرآنی وارد سازمان شده بودم، اما در سازمان به طور مستقیم كار قرآنی انجام ندادم و در بخشهای مختلف سازمان مشغول بودهام. اعتقاد اینجانب بوده و هست كه اندك آشناییام با قرآن را با بتوانم در حوزههای فردی، اجتماعی و ...بهكارگیرم. ازسال1399 كه توفیق خدمتگزاری بیشتر به ساحت مقدس قرآن كریم نصیبم شده است، سبقه قرائت قرآن كریم بیش از پیش در پیشبرد اهداف شبكه تخصصی قرآن، تلاوت و ترتیل مددكارم بوده است.
ارتباط و همكاری رادیو قرآن با دستگاهها و نهادهایی كه در حوزه قرآن كار میكنند چگونه و به چه شكل است و سهم این مجموعهها از جمله تشكلهای خصوصی قرآنی چگونه در رادیو قرآن حفظ میشود؟
شكر خدا با نهادها و سازمانهای قرآنی بیشترین تعامل برقرار است. سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات، آموزش وپرورش، دانشگاهها، مراكز نظامی، حوزههای علمیه، شورای عالی قرآن، مراكز تعلیم حفظ و قرائت قرآن، شهرداری و ... از جمله مراكز و نهادهایی هستند كه ارتباطات مطلوب و مقبولی با ما دارند.تعامل ما با شورای عالی قرآن در خصوص نظارت بر عملكرد امور قرآنی و معارفی رسانه، بالاتر رفته و در ارتباط هستیم. نشستهایی داریم و از نظر برنامهسازی و تولیدات، پوشش خبری، اطلاعرسانی و... رابطهای خوب داریم.
واكنش رادیوقرآن نسبت به اتفاقاتی كه در جامعه وحتی درسطح بینالملل رخ میدهدچگونه است.آیا این ساختارها در دوره مدیریتی شما شكسته شد؟ واكنش مخاطبان نسبت به این تغییر چیست؟
پاسخ به نیاز مخاطب از اركان مهم یك رسانه فراگیر و موفق است، بنابر این گاهی اوقات برنامههایی اجرا میشود كه شاید در ظاهر با ماموریت شبكه انطباقی ندارد ولی با باطن آن منطبق است. شبكه رادیویی قرآن به عنوان یك شبكه سراسری و جزو رسانههای رسمی كشور نمیتواند نسبت به اتفاقات جامعه و جریانات بینالمللی بیتفاوت باشد و به اقتضای موضوع با بهرهگیری از مبانی قرآن كریم به مسائل مختلف داخلی و بینالمللی میپردازد و با استفاده از آیات مرتبط و كارشناسان و برنامهسازان قرآنی، بر غنای موضوعات این برنامهها میافزاید.
اختصاص فضای 90 درصدی آنتن به قرائت قرآن كریم، چقدر مطلوب است؟ آیا این حجم از پرداختن به تلاوت باعث نخواهد شد از دیگر عرصهها عقب بمانیم؟
قرآن، كتاب هدایت و در این خصوص غنی و كامل است و نمیشود هدایت را از موضوعی جدا كرد و با این فرض مسلم باید با طراحی دقیق، تخصصی و هنری، ماموریت اصلی شبكه را دنبال كرد.رسانهملی تخصصی است و در آن تقسیم وظایف شده است. در رادیو قرآن هم ماموریت و اقتضائات و وظایف مشخص شده است. مثلا رادیو آوا موسیقی پخش میكند ولی در مورد موسیقی صحبت نمیكند ولی ما میخواهیم درباره قرآن صحبت كنیم.رسانهملی با نگاه تخصصی برای هر شبكه رادیویی، ماموریتی تعریف و معین كرده است. مثلا برای عمومی شدن قرائت قرآن چه باید كرد؟ چه كنیم كه مردم بیشتر با قرآن مانوس شوند؟ برای حفظ قرآن چه باید كرد؟ برای رونق پیدا كردن جلسات قرائت قرآن چه باید كرد؟ چگونه میتوان به رادیو قرآن مرجعیت بینالمللی داد؟ پس یا باید تعاریف را عوض كنیم یا اگر تعاریف درستی داشتیم در آن مسیر حركت كنیم و تخصصی بودن رعایت شود. پس به نظر من اگر رسانهای تخصصی تعریف شد باید در چارچوب آن تخصص حركت كند، در عرصههای مرتبط ورود كند و پیگیری در عرصههای مختلف باید در شبكه تخصصی خودش پرداخته شود.
آیا میتوان ایدههای شما را در راستای فضای تحولی سازمان دید؟
من در زمان آقای مهندس علی اصغری برای خدمت به ساحت مقدس قرآن انتخاب شدم و آغاز این حركت در آن دوره كلید زده شد. هنوز آقای جبلی به ریاست سازمان نیامده بودند و نگاه تحولی حاكم نبود. اعتقاد من این است كه تحول باید از ساختار شروع شود. اگر تحول ساختاری شروع نشود، محتوا روی چه چیزی سوار خواهد شد؟ اگر ساختار درست نباشد محتوا سر جای خود نمینشیند.
در پنج سال اخیر در سه حوزه: رویكرد، ساختار و محتوا تحولاتی اساسی در شبكه رخ داده است كه انشاا... ادامه پیدا خواهد كرد. البته مجال توضیح و تفصیل آن اكنون امكانپذیر نیست.
احتمالا رادیوی ماشینتان به عنوان مدیر رادیو قرآن، همواره روی موج رادیو قرآن است. اگر بخواهید چند برنامه شاخص رادیو قرآن را معرفی كنید تا مخاطبان و خوانندگان این گفتوگو با این برنامهها به مشتری ثابت این رادیو تبدیل شوند، از كدام برنامهها نام میبرید؟
برنامه صبحگاهی «طلیعه» كه از 6:45 تا 7:55 پخش میشود. برنامه «تلاوتهای ناب» در ساعت 8:30 صبح و 11 شب، همچنین «ترنم آیات» كار تخصصی در حوزه تخصصی قرائت قرآن كه قاری مصری قرآن تلاوت میكند و كسی كه نسبت به قرآن اطلاعات دینی و معارفی دارد، پیرامون آیات توضیح میدهد و سپس متخصص صوت و لحن، انطباق لحن و الاداء را با مفهوم آیات توضیح میدهد. این برنامه قرائت قرآن هدفمند را معرفی و لذت شنیدن و استماع را افزون میكند.برنامهای هم تحت عنوان «جشنواره قرآنی 100» كه در راستای همگانی و عمومی كردن قرائت ساده قرآن طراحی شده شنیدنی است. قابل ذكر است در رادیو قرآن از قرائتهای شاخص و بهترینهای صوت و لحن و تجوید و از اساتید، پیشكسوتان و صاحبان رتبههای جهانی و بینالمللی استفاده میشود. باید توجه داشت كه قشر عظیمی از جامعه توانایی چنین قرائتی را ندارند و چه بسا ناامید شوند.حضرت آقا فرمودهاند قلههای تلاوت را معرفی كنید و این وظیفه رادیو قرآن است كه شكر خدا در حال اجراست. اما آیا باید به دامنه این قلهها بیتوجه بود؟ دامنه قلهها همین افراد اصطلاحا پا منبری و از شنوندگان رادیو هستند. ولی توانایی چنین قرائتی را ندارند و هنوز به قله نرسیدهاند و اساتید و قاریان قرآن از طریق این طیف رشد میكنند و صدایشان شنیده میشود.
یعنی قرائت قرآن را تعمیم بدهیم به همه كسانی كه قرآن را باز میكنند و میخوانند حالا با هر كیفیتی از صوت و لحن...
كسی كه ساده قرآن میخواند ولی با كتاب خدا مانوس است، آیا نمیتواند مصداق قاری قرآن باشد؟ بطور مثال شهدای گرانقدر كه عزیزترین سرمایه وجودی خود را در راه قرآن هدیه كردند، آیا اصطلاحا قاری قرآن بودند؟ این محافظان قرآن بدون رعایت مباحث تخصصی، قرآن را ساده و از تكلیف قرائت میكردند كه نباید از این طیف غافل شویم.در یكی از برنامهها صوت قرآن شهید خرازی رحمتا... علیه را پخش كردیم كه نشان دهیم این عزیزان برای قرآن زندگی كردند و در راه قرآن جان خود را هدیه كردند و از مصادیق حقیقی قاریان قرآن عامل هستند.تاكید میكنم قصد كوچك شمردن فن و فنون قرائت قرآن مطرح نیست. قرائت زیبا، هنری و موثر برای هر كسی كه تواناییاش را داشته باشد، مزیت است، ولی اصل نیست. اصل مانوس بودن با قرآن است و ما بر این اساس برنامه جشنواره 100را طراحی و اجرا كردیم.
و یكی از موضوعات مهم، فراگیر شدن قرائت قرآن است...
یك فرد مسلمان در جمهوری اسلامی باید با كتاب الهی ارتباط مستمر داشته باشد كه حداقل آن روخوانی ساده است. برخی عقیده دارند آنقدر سطح قرائت قرآن بالاست كه نمیتوانند خود را به این سطح برسانند.علیایحال نباید به قرآن نگاه سمبلیك داشت، بلكه باید با نگاه اعتقادی با قرآن مواجه شد. این امر نیاز به فرهنگسازی دارد. تمام افراد باید خود را به درگیر شدن با قرآن در هر نسبتی مكلف بدانند. هر كسی باید خواندن قرآن را به خود بقبولاند و تحمیل كند ولو اینكه ساده بخواند.مردم به راحتی میپذیرند كه با زبان ساده به اباعبدا... سلام بدهند یا دعای فرج را به سادگی بخوانند و حتی وقتی در جمعی قرار میگیرند، هر كسی با حس و حال خودش و با زبان ساده دعا میخواند، ولی در مورد قرآن به این فرهنگ نرسیدهایم كه باید در این زمینه كار فرهنگی و اساسی انجام داد. تنها آرزوی من این است كه خدا به من توفیق بدهد تا آخرین لحظه عمر كنار قرآن باشم و از قرآن تاثیر بگیرم و بتوانم به اندازه خودم در خدمت قرآن باشم. از امكاناتی كه نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیار گذاشته است، به قرآن خدمت كنیم و از امكانات بیتالمال برای اعتلای نام قرآن، كلمه ا... و اهل بیت علیهمالسلام حداكثر بهره را ببریم.
اولین رادیو پس از پیروزی انقلاب
رادیو قرآن، به عنوان اولین رادیو تاسیس شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور آیتا... سیدعلی خامنهای 22 بهمن 1362 افتتاح گردید. موسس و اولین مدیر رادیو قرآن قاری برجسته كشور استاد مصطفی صدرزاده بود. این شبكه ابتدا با سه ساعت تولید و شش ساعت پخش روزانه، كار خود را آغاز ونهایتا در دی ماه76 و همزمان بااول ماه مبارك رمضان ودر حضور ریاست جمهوری وقت، رادیو قرآن 24ساعته شد.رادیو تخصصی تلاوت در دهه سوم فعالیت، (رمضان1391) به عنوان كانال دوم شبكه و رادیو تخصصی ترتیل هم بهعنوان كانال سوم شبكه در دهه چهارم فعالیت رادیو قرآن در26 اردیبهشت 1397 افتتاح شدند. از اهداف شبكه قرآن میشود به: ایجاد و تثبیت رسانه مرجع و تخصصی در حوزه قرآن كریم، تقویت و تعمیق انس با قرآن كریم در سطح جامعه، ترویج مفاهیم و علوم قرآنی و فراگیری ترجمه و تفسیر قرآن كریم، ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی برای بهرهمندی اقشار مختلف،پخش تلاوتهای تأثیرگذار ازبرترین قاریان ممتازجهان اسلام وانعكاس فعالیتهای مهم وتأثیرگذارنهادهای قرآنی كشور اشاره كرد.شبكه رادیویی قرآن، شبكهای سراسری با مخاطب عام و گرایش تخصصی به موضوعات قرآنی است و مأموریت دارد نسبت به تولید، تأمین و پخش برنامه در ساختارها و قالبهای متنوع برنامهسازی و تأكید بر پخش تلاوت قرآن كریم با رویكرد ارشادی، تربیتی، آموزشی، اطلاعرسانی و با هدف تعمیق انس آحاد جامعه با قرآن كریم اقدام كند. چشمانداز این شبكه نیز مرجعیت بخشی داخلی و بینالمللی رادیو قرآن در حوزههای تلاوت، نغمات و برنامههای قرآنی در فضای حقیقی و مجازی و كسب رتبه ممتاز در میان شبكههای رادیویی است.
استاد قصریزاده روی كرسی تلاوت
منصور قصریزاده سال 46 در خانوادهای متدین و مذهبی متولد شد. پدر و مادرش با فراهم كردن فضای مناسبی در خانه و همراهی صمیمانه و نیز تشویقهای سازنده، موجبات موفقیتش را فراهم كردند. از جمله مشوقان اصلی او برای تلاوت قرآن، داییاش اكبر شریعتمداری، قاری قرآن بود. استاد، موفقیتش را مدیون خانواده و دایی خود میداند.15 ساله بود كه انقلاب جمهوری اسلامی ایران پیروز شد و پس از آن رادیو جمهوری اسلامی با اعلان عمومی از همه قراء دعوت كرد در این آزمایش و گزینش شركت كنند. او هم در گزینش حاضر و قرائت زیبایش برگزیده شد. پس از او خواستند در كلاسهای فراگیری نغمهها و دستگاههای استاد سیدمحسن موسوی بلده شركت كند. وی پس از اتمام دوره در رادیو پذیرفته شد. در سال 65 قرائت ایشان را از مسجد شیخ فضلا... نوری ضبط و در تلویزیون پخش كردند.پس از آن، به صورت كلاسیك كار تجوید و قرائت را ادامه داد و از محضر اساتیدی چون مرحوم اربابی بهرهها برد.
مقامهای به دست آورده در تلاوت قرآن:
نفر اول مسابقات قرآن كریم دانشجویان سراسر كشور (سال 66)/ منتخب مسابقات سراسری قرآن كریم انتخابی حج تمتع (سال 66)/ نفر اول مسابقات قرآن كریم استان تهران (سال 68)/ نفر پنجم مسابقات سراسری قرآن كریم سازمان اوقاف و امورخیریه (سال 68)/ نفر دوم مسابقات سراسری قرآن كریم سازمان اوقاف و امورخیریه (سال69)/ نفر اول مسابقات سراسری قرآنكریم سازمان اوقاف و امور خیریه (فینال در فینال سال 70) و نفر اول مسابقات بینالمللی قرآن كریم مالزی (سال 70).