حجت الاسلام نقیب زاده، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم با اشاره به انعقاد تفاهمنامهای بین این دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس این تفاهم دانشجویان نخبه این دانشگاه جذب آموزش و پرورش میشوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن و به نقل از ایكنا؛ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم با اشاره به انعقاد تفاهمنامهای بین این دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس این تفاهم دانشجویان نخبه این دانشگاه جذب آموزش و پرورش میشوند.
جذب نخبگان قرآنی دانشگاه علوم و معارف در آموزش و پرورش
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم، در مورد انتشار خبر تسهیل در جذب دانشجویان این دانشگاه در آموزش و پرورش گفت: یكی از مهمترین راههای جذب معلمان تراز انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش، گزینش اصولی است، در همین راستا طی پیگیریها و تشكیل جلسات، پیشنهاد شد تا دانشجویان نخبه قرائت قرآن به آموزش و پرورش معرفی شوند تا در ابتدا به عنوان حقالتدریس فعالیت كنند.
وی افزود: وزارتخانه در این موضوع بررسیهای خود را به عمل آورد، هفته قبل به ما اطلاع دادند كه این موضوع مورد توافق قرار گرفته و دانشگاه علوم و معارف میتواند سالانه تعدادی از نخبگان قرآنی خود را به وزارت آموزش و پرورش معرفی كند تا جدا از مراحل مختلف، جذب آموزش و پرورش شوند.
نقیب در پاسخ به این سؤال كه ظرفیت این پذیرش سالانه چه تعدادی خواهد بود؟ تصریح كرد: در مورد تعداد، عدد خاصی اعلام نكردهاند، اما مطرح شد كه نیاز آموزش و پرورش به خصوص در بحث پرورشی و آموزش قرآن زیاد است.
وی درباره زمان شروع این فرایند بیان كرد: تلاش ما بر این است كه از مهرماه امسال آن را اجرایی كنیم.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم در پاسخ به این سوال كه این طرح صرفاً ویژه دانشجویان این دانشگاه است یا سایر دانشجویان را نیز شامل میشود، گفت: فعلاً برای دانشجویان خودمان رایزنی كردهایم، اما آنچه من شنیدهام خود دوستان آموزش و پرورش هم تمایل به چنین كاری دارند، اما این موضوع نیاز به پیگیری دارد.
نقیب در پاسخ به این سؤال كه دانشگاه علوم معارف ارادهای برای پیگیری این موضوع جهت بهرهمندی عموم فعالان قرآنی و مدیریت كار از سوی این دانشگاه را دارد یا خیر؟ گفت: ما روی این مسئله فكر نكردهایم و طبیعتاً هزینههایی دارد و نیروهایی لازم خواهد داشت تا پیگیر كار باشند. شناسایی این افراد و پایش آنها نیز نیاز به یك سازوكاری دارد تا حقی ضایع نشود. ضمن اینكه خود ما هم هنوز نمیدانیم در آموزش و پرورش چقدر سازوكارهای قانونی به صورت جدی تعریف شده است تا ناگاه براساس وعدهای از سوی ما افراد سرخورده نشده و بتوانند به مرور و در یك فرایند قانونی جذب شوند.
وی تصریح كرد: اگر این موضوع از طرف مرجعی همچون ایكنا یا سایر مراجع امور قرآنی به عنوان یك خواسته پیگیری شود و از آموزش و پرورش درخواست قرآنیتر شدن فضای مدارس شود، میتوان به اجرایی شدن آن امیدوار شد. اگر آموزش و پرورش یك همت و اهتمام بیشتری در دستور كار قرار دهد و فرایندها را راحتتر تعریف و قانونی كند تا هم حق كسی ضایع نشود و هم افراد بتوانند به حق خودشان برسند، این كار به خوبی اجرایی خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم در پاسخ به سؤالی در مورد تعریف نخبه قرآنی بیان كرد: این مورد، حافظان قرآن اعم از حفظ كل و سایر اجزا، افرادی كه مسلط به بحث قرائت، تجوید، روخوانی، روانخوانی و ... هستند، شامل خواهد شد، چرا كه این افراد میخواهند به عنوان معلم و آموزشدهنده قرآن باشند و باید حداقلهایی داشته باشند و قطعاً این جزء شرایط خواهد بود.
نقیب در پایان در پاسخ به سوالی در مورد شاخصها و جزئیات انتخاب افراد نخبه در این طرح بیان كرد: قطعاً موضوعاتی مانند كسب رتبه در جشنوارهها و المپیادها و مسابقات قرآنی مختلف میتواند جزء آن شاخصها باشد. با توجه به اینكه این توافق به تازگی حاصل شده است، فعلاً آییننامهای برای این كار نوشته نشده است، ولی یكی از استادان قرآنی كه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف نیز هست، مأمور پایش دانشجویان شده است.