حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) با حضور در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) به سخنرانی در جمع مشتاقان و دلدادگان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

1401/03/14
|
13:16

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه ای ؛
بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
* امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی توجهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. بحث امروز من درباره ابعادی از شخصیت امام عزیز و بزرگوار ماست... ناگفته‌ها هنوز بسیار است.
هر چه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن

بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. درواقع نسل كنونی انقلاب،‌نسل جوان ما به‌خصوص،‌ امام عزیز را به‌درستی نمی‌شناسند. عظمت امام را نمیدانند. امام را با امثال این حقیر مقایسه میكنند در حالی كه فاصله بسیار زیاد است. فاصله نجومی است.

* شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد كه به آنها برای اداره بهینه آینده كشور كمك میكند. امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز هم هست، امام فردا هم هست.

نسل جوان و هوشمند ما كه قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را بر عهده بگیرد، و آینده این كشور را اداره بكند، احتیاج دارد به یك نرم افزار واقعی برای اینكه بتواند راه انقلاب را درست طی كند. یك نرم افزار مطمئن و جامع كه بتواند به او كمك كند این نرم افزار كه می تواند شتاب دهنده و كمك كننده باشد و حتی در مواقعی تحول آفرین باشد، عبارت است از درسهای امام. درسهایی كه هم در گفتار امام و هم در رفتار امام، میتوان آنها را یافت.

* امام رضوان الله علیه، رهبر این انقلاب بود و رهبر نهضتی بود كه به این انقلاب انجامید.
انقلاب را البته مردم به پیروزی رساندند، در این تردیدی نیست ... اما آن دست قدرتمند، آن شخصیت پولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه كه توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان كند، اینها را در میدان نگه دارد،‌ یأس و ناامیدی را از آنها دور كند،‌ جهت حركت را به اینها تعلیم بدهد، امام بزرگوار، خمینی عظیم بود.
امام در مقاطع مختلف، میدان مبارزه را هم مشخص میكرد. به مردم تعلیم میداد كه میدان مبارزه كجاست. در مقاطع مختلف به تناسب. در دوران نهضت یك جور، در گرماگرم روزهای خونین پیروزی انقلاب یك جور.

* امام یك شخصیتی بود به معنای واقعی كلمه باتقوا و پرهیزگار و پاك... اهل معنویت و حالات عرفانی بود. اهل گریه سحر بود. مرحوم حاج احمد آقا به بنده گفت كه امام سحرها كه بلند می‌شوند و گریه می‌كنند در نماز و در دعا، این دستمال معمولی كه ایشان دارند كفاف نمی‌دهد، برای ایشان حوله می‌گذاریم! حوله برای اشك!

امام اهل این معنویت‌ها بود. اهل لطافت روحی بود. این كتابهای معنوی امام مثل آداب الصلاة، مثل شرح حدیث عقل و جهل، همه اینها را امام تقریبا در جوانی یا در اوایل میانسالی حدود چهل سالگی نوشته بود از جوانی این جور بود. امام هم حماسه‌ ساز بود هم دارای معرفت و معنویت بود.

* امام، رهبر بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابها بود. چرا می‌گوییم بزرگترین انقلاب، در تاریخ انقلاب‌ها؟ در تاریخ انقلاب‌ها،‌ از همه‌ی انقلاب‌ها معروفتر، انقلاب كبیر فرانسه و انقلاب شوروی است. این دو انقلاب به وسیله مردم پیروز شد اما بعد از آنی كه انقلاب پیروز شد، مردم شدند هیچ‌كاره. مردم كنار زده شدند.
نتیجه این شد كه این دو انقلاب به سرعت از مسیر مردمی اولی خودشان منحرف شدند.
در فرانسه بعد از 12، 13 سال از انقلاب مجدداً كشور فرانسه سلطنتی شد و ناپلئون سركار آمد، تاج سلطنت گذاشت. بعد هم بركنار شد و همان خانواده‌ای كه انقلاب فرانسه بر علیه آنها -خانواده بوربون‌ها- بود، برگشتند و اداره امور فرانسه را بر عهده گرفتند.
در انقلاب شوروی به دوازده سال هم نرسید. بعد از جند سال كوتاه، استالین و جانشینانش آنچنان استبدادی و دیكتاتوری را بر كشورهای شوروی،‌ اعمال كردند كه سلطنت های قبل از آنها این استبداد را ندیده بودند؛‌ باز هم مردم هیچ‌كاره بودند و هیچ‌كاره شدند.

* امام خمینی به معنای واقعی كلمه شجاع بود. از قول امام نقل كرده‌اند كه والله من تا حالا نترسیدم. آنی كه من خودم دیدم و خودم از امام شنیدم این بود: یك وقتی بنده راجع به یك مسئله‌ای با امام صحبت میكردم. یك مشكلی وجود داشت، برای ایشان شرح میدادم و یك پیشنهادی داشتم، در ضمنِ صحبت به ایشان گفتم كه شما این كار را نمی‌كنید چون میترسید...؛ می‌خواستم بگویم میترسید كه مثلا فلان مشكل پیش بیاید؛ تا گفتم میترسید ایشان گفتند: من از چیزی نمی‌ترسم.

خصوصیت ایشان این بود. نمی‌خواستم بنده بگویم شما ترسو هستید. این یك تعبیر عرفی معمولی است. یعنی ملاحظه میكنید كه این اتفاق نیفتد. اما كلمه‌ی ترس را كه به كار بردم ایشان گفتند: من از چیزی نمی‌ترسم.

* اگر بخواهیم زیربنای مكتب مبارزه‌ی امام را و انقلاب امام را در یك جمله عرض بكنیم، باید بگوییم زیربنای همه‌ی فعالیت‌های ایشان، قیام لله بود، هدف قیام لله.
همانی كه در یادداشت معروف ایشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی رحمت‌الله‌علیه نوشته‌اند: قل انما اعظم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی؛ این قیام لله اندیشه قرآنی بسیار مستحكمی دارد... این قیام لله در هر دوره‌ای ممكن است به نحوی باشد. قیام لله همیشه یك جور نیست. لكن در همه اینها هدف قیام لله یك چیز بیشتر نیست و آن اقامه حق و اقامه عدل و قسط و ترویج معنویت، در همه دوران‌ها این است.

* در دوران ایجاد جمهوری اسلامی، سعی امام و نقشه راه امام این بود كه طرح جدید را از گذشته منحط كشور، به كلی جدا كند. سعی امام این بود كه این آینده را جوری طراحی كند كه اداره كشور در ذیل فرهنگ و تمدن و قاموس غربی قرار نگیرد.

اصرار داشت امام كه طرح جمهوری اسلامی در ذیل آنچه كه در غرب بهش میگویند جمهوری یا مردم‌سالاری قرار نگیرد. لذا من سال گذشته در همین روز تبیین كردم كه جمهوری اسلام، جمهوری وام گرفته از غرب نیست،‌مربوط به خود اسلام است.

این كه امام روی رأی مردم این همه تاكید می كند، این ناشی است از معرفتی كه به مسئله اسلام داشت. لذا امام از آن دو مكتبی كه آن روز در دنیا رایج بود، یعنی لیبرال دمكراسی سرمایه محور تا رژیم كمونیستی دیكتاتوری محور، از هردوی اینها جمهوری اسلامی را جدا كرد. لذا یكی از شعارهای اصولی امام شعار نه شرقی نه غربی بود.

یك الگوی تازه‌ای را امام مطرح كردند برای نظام جمهوری اسلامی به كلی متفاوت با آنها. در این الگوی امام. در الگوی امام دوگانه‌هایی با همدیگر هماهنگ و همساز شدند كه سعی میشده همیشه در مقابل هم قرار بگیرند. هم معنویت دینی هم رأیِ مردم؛ این دوتا همیشه سعی می‌شده در مقابل هم باشند اما امام اینها را در كنار هم قرار داد.

* مردم امروز گرایششان به انقلاب و به دین از روز اول انقلاب یقیناً بیشتر است... شما ببینید در همین سرودی كه این روزها پخش شده، كه اظهار ارادت به ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحنا فداه، و سلام به حضرت بقیة الله است، ببینید مردم چه كار دارند میكنند. چه اظهار شوقی، چه همراهی‌ای، چه اظهار ارادتی، پیر، جوان، نوجوان، كودك، زن ، مرد، همه، در سرتاسر كشور، در تهران یك جور، در مشهد یك جور، در اصفهان یك جور، در یزد یك جور، در شهرهای مختلف یك جور. این رویگردانی مردم از دین است؟ یا به عكس. ما اول انقلاب اینجور چیزها را نداشتیم. ما اول انقلاب هجوم دانشجویان جوان به سمت مراكز اعتكاف را نداشتیم. این اجتماعات عظیم مذهبی را نداشتیم. امروز اینها هست.

درباره ملت ایران اشتباه كردند. چهل و سه چهار سال است كه در 22بهمن و در روز قدس مردم راهپیمایی میكنند با این عظمت. این دلیل رویگردانی مردم از انقلاب است؟ این دلیل وفاداری مردم است. این دلیل مقاومت مردم است. این دلیل ایستادگی مردم است. این دلیل تاثیر درس امام در این ملت بزرگ و بزرگوار است.

دسترسی سریع